Ikke bevisst sine egne handlinger….

Gjennom 2017 og starten på 2018 er det #metoo kampanjen som har vært et stort fokus både her i landet og resten av verden for øvrig. Den ene etter den andre i høyere posisjoner blir regelrett tatt med “buksene nede”.

Jeg er  sikker på at det er flere , uansett status, som “skjelver litt i knærne” og går så stille de kan i dørene. Snøballen har bare så vidt begynt å rulle.

Et fellestrekk som forundrer meg er at såpass oppegående personer i høye stillinger opplyser til sitt forsvar at de ikke var bevisst sine egne handlinger.  Min første reaksjon er: Tuller du? 

Hvis anmeldelsene og uttalelsene er sanne, hvordan har disse personene klart å komme i de posisjonene de har kommet i? Ved å hevde at de ikke var bevisst sine egne handlinger innrømmer de at de ikke kjenner til skikk og bruk reglene i samfunnet vårt. En skal behandle andre mennesker med respekt, uansett kjønn og uansett hvilke posisjon en har. 

Denne kampanjen har også dratt meg tilbake to år i tid. Da var jeg på et foreldremøte på skolen til sønnen min. Det var mange saker som ble tatt opp, både i positiv og negativ forstand.

Den ene saken var en opplysning til oss foreldre om at “guttene” våre hadde endret adferd når det gjelder tafsing. Dette var en trend som ikke bare vistes på denne skolen, men som flere skoler hadde reagert på, og det hadde ingenting med nasjonalitet å gjøre.

I samtaler med disse guttene som hadde blitt rapportert forsto de ikke helt omfanget eller hva som var feil med handlingene sine. Selvfølgelig etter samtaler hvor de fikk nærmest illustrert hvorfor det ikke var greit, sank det omsider inn. Men igjen så går det ut på at de ikke var bevisst på egne handlinger. 

Når vi snakker om tafsing her gjaldt det ta jenter på puppene, baken osv.

Dette er ungdommen vår, og når voksne folk ikke kjenner grensene kan vi da forlange at de yngre skal det? Eller har de fått ideene om at dette er greit fra andre steder?

Jeg skal ikke gå inn på om sakene som rullet opp er sanne eller ikke, tross om det er sentrale personer som har blitt fratatt stillinger og verv. Jeg har ikke grunnlag til å vurdere det ene eller andre.

En sak som jeg derimot har syntes er litt spesiell og merkelig er at verdens mektigste mann som også har fått anklager mot seg av ikke mindre enn 20 kvinner. Denne saken har bare blitt dysset ned etter pressekonferansen den 12.desember. Det var noen få utspill etterpå, og dermed har det vært ganske så rolig. 

Noen mente jo at han burde fratre sin stilling, men det var det siste som jeg klarer å finne om den saken. 

Jeg vet ikke hva som skjer bak lukkede dører i Det Hvite Hus, men jeg funderer på om det har med personlighetstypen å gjøre. Er han for tøff til å felles? Altså. Har du en personlighet som vekker redsel kan du gå fri fra alt? Igjen. Jeg bare lurer.

Kampanjen er kommet for å bli. Det er et flott tiltak, og et tiltak som bør settes på dagsordenen. Jeg vet at det er et vanskelig tema for alle berørte, men igjen vi bør kunne bevege oss rundt og forvente at folk rundt oss godtar et nei for et nei og behandler oss med den respekten vi fortjener. 

Vi damer har også et ansvar. Vi må ikke melde inn falske anklager. Det er ikke alt en mann gjør som er trakassering, og det finnes mange flotte menn der ute som vet å oppføre seg. Jeg velger å tro at de er i flertall. 

Men jeg håper at de som har begått  lovbrudda får som fortjent. President eller ikke.

Teksten under er hentet fra Wikipedia:

Paragraf 8 i Likestillingsloven fra 2013 sier at seksuell trakassering er forbudt i Norge.Ifølge diskrimeneringsloven fra 2005 har arbeidsgivere dessuten plikt til å forhindre trakassering og sexovergrep i forbindelse med arbeidet. #MeToo-kampanjen har ført til økt oppmerksomhet om lederes ansvar for å forebygge problemet og reagere aktivt. I diskusjonen har det blitt lagt vekt på behovet for gode rutiner og systemer, blant annet for hvor folk trygt kan rapportere og varsle om uønskede forhold på jobben. Mange steder har det vært en struktur som ikke har klart å stoppe eller fange opp trakassering og maktovergrep.

#metoo  #trakassering #seksuelltrakkasering 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Ja det kommer nok mer frem..og mange som skjelver i knærne…jeg sa det til mannen her at jeg føler at det var mye av sånn tjafsing og tilnærmelser før i tiden..Det var jo nesten vanlig at man lå med sjefen på firmafester osv…og ikke alltid det var et ønske..men heller noe de følte de måtte…ish…helt forkastelig..men jeg mener nå også at damer bør si i fra! og stå på sitt..Vet at ikke alle når frem..men man må ihvertfall prøve..Syns det tar litt av nå..og vil tro menner blir veldig forsiktig med hva de sier og gjør fremover…kan jo være positivt det…hihih..men det må ikke bli helt så vi tror alle er sånn..mener jeg…hihih.. ha en god kveld!

    2. Toini: Så sant. Jeg tror nok også det kan gå begge veier. Det er det som er skummelt. Vi har nok ikke hørt de verste sakene…. de sitter nok litt lenger inne. Ønsker deg også en god kveld. Her er det overraskende nok.. hihi pizza på menyen….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg