I gamle dager…..

“Gamledager” for meg er fra mine foreldres barndom og lenger tilbake. 

Du vet. Hest og kjerre, bukseseler, “brylcreem” piperøyking, jenter og damer med skaut. Ja i den tiden. Har du et gammelt fotoalbum er bildene i sort hvit. Noe som gjør det enda mer fascinerende.

Her om dagen kom sønnen i huset med følgende uttalelse: Mamma, du vet. I gamledager…….. Ja du vet jo hva jeg tenkte på da. Hest og kjerre og så videre…. Midt i illusjonene mine fortsetter han. Ja når du var liten…….. 

Jeg må ha sett litt forskrekket ut, for før spørsmålet som jeg ikke husker nå kom spurte han ganske så forsiktig: Går det greit?

Ja, jeg ble først litt forskrekket for deretter å tenke at han var ganske så frekk. Før jeg landet og begynte å telle litt tilbake….. Vel det ble noen år kan du si. Så kanskje hadde jeg min oppvekst i “Gamledager”. Tross om jeg ikke helt klarer å bli fortrolig med tanken. Kanskje kan en tid der vi hadde sort/hvitt tv, en telefon i hele nabolaget, terylene bukser med firkant sleng og ikke minst at vi lekte mer ute enn inne,  virke veldig fascinerende på dagens unge. Akkurat som jeg tenker om mine foreldres barndom.

Senere samme dag var jeg på en biltur. Bare for å forsterke min uvillighet, fikk jeg en ny aha opplevelse. Jeg  trykket jeg på kanalen Retro på bilradioen. Tro det eller ei,  ut strømmer toner fra en sang fra min ungdom. Måtte jo kikke forsiktig på kanalen, og jo det var kanalen som heter Retro. Så nå kaller de musikken vi hørte på i min ungdom Retromusikk. 

To hendelser på samme dag som understreker alderen min. “Gamledager og Retro”. 

Men igjen. Jeg klarer ikke helt å bli fortrolig med at barndommen min var i “Gamledager”. Det er jo kun noen få år siden… eller 40-50 for å være litt mer nøyaktig…… 

#gamledager #livet #familieogbarn #mamma #ungdom

 

12 kommentarer
    1. Ja gamle dager blir forskjellig for alle…for oss er gamledager som du sier…skaut, svarthvit tv osv..for dagens ungdom..blir nok gamledager noe annet…det blir store mobiler…leke ute osv…ja..det forandrer seg stadig..hihihi…men ja..det begynner å bli folk som kaller min barndom også for gamle dager nå…hihih..vi må bare innse det…vi begynner å bli gamle….ha en god dag!

    2. Er vist i kategorien gamle dager jeg også. Ja når det kommer til hva ungene mener. Det er kanskje noe i det 😀 he he…. for vi hadde ikke sett mye til disse dubbe dittene, som er å finne nå. Og vi levde ute om dagene. For en pædd viste vi ikke om. Og jeg elsker å høre på retro musikk. Disse barna, disse barna. En herlig gjeng <3

    3. Hahaha du følte deg gammel nå. Godt å vite at de hadde bil også på den tiden. Hest og kjerre forbinder jeg med min oldefars tidsepoke.

    4. Atle: he,he. ok da….. jeg tenker vel mer på min mor sin oppvekst… på landet. Tror de ikke fikk biler der før i hennes ungdom:) båt og hest og kjerre…. eller rett og slett beina:))

    5. nå er du noen år yngre enn meg,men vi er gamle dager vi ja,da det fantes 1øre,2 øre 10 øre og 25 øre og mange flere mynter,den gangen vi kunne få en full spisspose med bringebærdrops for 1 kr og klea ja bare se hva vi gikk kledd i,skikkelig retro hi hi

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg