Tips hvis du har benkeplate i Bøk og synes den er litt for gul….

Hei dere.

Mandag kveld allerede, og jeg sitter her litt spent. Jeg har nemlig hatt et lite prosjekt gående i helgen.

Vel, jeg må jo innrømme at ofte blir prosjektene skrinlagt på grunn av at jeg har vasking og rydding på tapetet. Det hadde jeg også denne helgen, i tankene vel å merke. Søndag formiddag synes jeg hadde tenkt nok på akkurat det emnet, valgte å skrinlegge det og begynne på min lenge planlagte benkeplate prosjekt. En vasker jo ikke før en gjør slike ting i grunnen, så jeg vet ikke hvorfor jeg ikke begynte før.

Jeg har siden jeg flyttet inn her irritert meg over benkeplaten min. Den er i heltre bøk, og etter min mening litt vel gulaktig. 

Jeg har akkurat det samme på vaskerommet og der fungerte det veldig fint å pusse ned og deretter legge over hvit olje. Ble veldig fint.

Vaskerommet var i grunnen prøveprosjektet så jeg var så positiv når jeg tok fatt på kjøkkenet. Her ble resultatet forferdelig. Styrte veldig slik at det ble ok men har aldri vært noe fornøyd. 

Rett før jul fikk jeg slipemaskin i hus, og den var jo et selvsagt verktøy. Den og oljer til den store gullmedaljen, ja da var jeg klar. Slipemaskinen hadde kun et blad, men lure meg visste råd. Etter forrige prosjekt hadde jeg pussepapir i lange baner. Klipte disse til, og var veldig fornøyd med den lure ideen min. Billig og bra. Begynte jo å pusse, men ingen støv. Forsto i grunnen ingenting, men måtte jo flire med meg selv da jeg så at i min iver at dette kunne funke hadde jeg satt pussepapiret feil vei. Alle kan jo ta feil, eller?

Jeg valgte å dele opp kjøkkenet, siden benkeplaten er i tre lengder. Dermed kunne jeg teste den ene platen først. Pusset ned, la på et tykt lag med blank olje som jeg lot stå noen timer for å mette. Deretter la jeg på den hvite. La på et litt tykt lag som jeg lot stå å trekke i ca. to timer før jeg gikk over med en klut. Gjentok denne prosessen to ganger.

Lot det stå til i dag for å se det ferdige resultatet og det ble faktisk veldig bra. 

Dermed har jeg startet på en lengde til i dag. Jeg legger ved noen bilder slik at dere kan få se en sniktitt. Det ble faktisk mye finere enn på bilde, og gulfargen som jeg nevnte er nærmest helt vekke, tross om det ser mer gulaktig ut her. Jeg vurderer å ta et nytt strøk til oppå, men avventer til alle lengder er ferdig.

 

Slik var utgangspunktet:

 

og slik ble resultatet. Det ser litt ujevnt ut på bilde, men det er veldig jevnt og fint. En del lysere også.

#oppussing #kjøkken #interiør #gjørdetselv #mamma #familie  #interiørglede

 

20 kommentarer

Siste innlegg