Å ta et studievalg….

Hei dere.

I kveld har jeg vært på et foreldremøte på skolen hvor de har snakket om det viktige studievalget poden og alle på trinnet skal ta i nærmeste fremtid. Videregående står for døren, og det er uante muligheter.

De gikk gjennom valga de skal gjennom, og jeg kjente på meg selv at nå, ja nå var jeg klar. Jeg kunne lett satt meg på skolebenken igjen. Vel, det hadde jo vært litt spesielt hvis jeg skulle gjort det i min alder, tross om jeg skulle ønske jeg kunne.

Valga jeg hadde tatt hadde nok vært stikk motsatt av poden, så her må jeg passe på at jeg ikke presser noe på. Han vet retningen han ønsker selv, og de er veldig fornuftige utfra hans egenskaper.

Hvor lett er det ikke for oss foreldre å presse på våre ønsker, eller våre retninger. Kjenner jo at jeg blir veldig ivrig etter mine favoritter, og hadde syntes det hadde vært helt topp at han hadde valgt det. Tror og jeg kunne snakket veldig “selgende” og kanskje fått ham inn på retningen. Men jeg skal la det være. Det er meg og ikke ham.

Når jeg tenker tilbake var jo vi også veldig i tvil. Jeg tror jeg fulgte litt strømmen, men gikk på Handelskolen som det hette i den tiden siden jeg ikke kunne tenkt meg realfag. Jeg tror faktisk det er i den retningen jeg også hadde gått i dag. Media og kommunikasjon. 

Men hva visste vi i den tiden? Så og si ingenting, og vi fikk ikke den informasjonen om muligheter som de får i dag.

Når det er sagt er det ikke lette valg å ta for dem nå heller, tross informasjon. Så til alle der ute som skal ta et valg. Lytt til hva du vil, hva du liker og ikke la noen ta avgjørelsene for deg. Blir det feil, er det fullt mulig å endre retning. Det er ikke verre enn det. 

Jeg legger med mitt favorittsitat og med det ønsker jeg dere en fortsatt fin kveld:

– Ingen kan alt, men alle kan noe…..

#studievalg #videregående  #undervisning #familieogbarn #ungdom #student

10 kommentarer
    1. Og noen kan mye om få ting, og noen kan lite om mange emner 🙂 Jeg visste ikke hva jeg ville bli med en gang, og føler det er litt FLAKS at jeg passet til det jeg valgte 🙂

    2. Jeg synes de har mange valg og at det er gode muligheter underveis til å forandre sine valg. Og det er bra for det kan ikke være lett å vite helt hva man vil i så ung alder….

    3. Flott innlegg! Ja, de må få velge sjøl ut fra sine evner og forutsetninger. Jeg har en som er gardbruker/rørlegger, ei som har tatt drama-utdannelse, og en som vil bli film-fotograf eller historielærer! 😉 Den eldste er jo odelsgutt, men han ville veldig gjerne ta over garden, så det var ikke noe press!

    4. Jeg føler at vi hadde det lettere i vår ungdom med en reallinje, en engelsklinje og til nød en latinlinje samtidig som jobbene nærmeste sto i kø og ventet på oss.
      Men, da som nå, er det viktig å følge forutsetninger og ikke minst interesser. Valgene er mange, kanskje alt for mange vil noen si. Jeg føler vel at vi foreldre (og besteforeldre) kan gi råd i skole- eller yrkesvalg. Jeg tror ikke at det er lurt å bruke for mye energi på å styre utdanningsløpene til de unge.
      Slik det er i dag, med stor variasjon og utvikling av fagområder på arbeidsmarkedet er det heller ikke lett å gi råd som står seg over tid. Vi må stole på at om man bommer litt med det første utdanningsvalget kan en ta seg inn igjen med videre- eller tilpasningsutdanning senere i livet.
      MEN, basiskunnskapen bør være på plass, og her er vel utfordringen med de mange drop-outs fra ungdoms- og videregående skoler i dag.

    5. Ja alle kan noe…men fy for et vanskelig valg de unge står ovenfor…Syns det var litt lettere for oss..Ting var etårig, og ikke tre årig som det meste er nå..men man kan jo samtidig lett forandre retning…Glad jeg slipper å velge igjen…og har en sønn som fortsatt ikke vet hva han skal bli..mens den andre fant sin retning, og er fornøyd med det…. ikke lett….ha en god dag! og lykke til for poden…

    6. Toini: Ikke det samme nå I det hele tatt. Det var som veilederen sa – hvis du er ferdig med videregående kan du kanskje få jobb I butikk, rydde lager osv. Må videre – og de krever som regel Barchler….. Det er veldig spesielt arbeidsmarkedet nå. Har merket det nå når flere I stav. området har mistet jobben. Min alder og ikke all den skolegangen. Erfaring men det teller ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg