Kulemage? Kan du være for stresset?

Er du som meg som innimellom føler at magen lever sitt eget liv? En dag føler jeg meg helt på topp, ingenting strammer for neste dag nærmest ikke får igjen får igjen knappen i buksen. Det føles som magen står på spreng, tross om matinntaket har vært helt normalt?

Jeg kom over en artikkel i et blad her i uken hvor de forklarte at stress kan forårsake blant annet kulemage. Hm tenkte jeg, det skal jeg tenke på neste gang. I en travel hverdag kan det fort bli litt stresset. 

Dagen kom litt vel fort hvor jeg kunne teste dette. Tror faktisk det var dagen etter, og jo det stemte faktisk.

Du skjønner at kroppen ikke kjenner forskjellen på om stresset bare skyldes vanlig hverdagstravelhet eller liv og død. Når vi blir i denne tilstanden blir all energi sendt ut til hjertet og musklene, slik at vi kan løpe unna det kroppen tror vi må flykte fra.

Kroppen prøver å holde fast på fettlagrene, slik at du har den energien nok til å løpe langt hvis det skulle være nødvendig. Fettet på magen er spesielt populært fordi det er lettere å forbrenne enn fettet på hoftene.

Med andre ord vil det si at å leve i et rolig tempo gjør at du holder kortisolet på et sundt nivå. Dermed er ikke kroppen i en evig kamptilstand.

Det må jo sies at det er jo mange andre faktorer som spiller inn, men å være stresset hjelper ikke. 

Ønsker dere en fortsatt fin lørdag, ro ned og kos dere. Ikke stress for mye for da kan kulemagen komme frem.

#helse #kulemage n #velvære 

 

12 kommentarer
    1. Ja det var det da…jeg prøver å ikke stesse..men kulemage har jeg fått uansett…hihihi…Men kroppen min stresser…med smerter…så er nok noe i dette ja….ha en god dag og helg du også!

    2. Det er så sant det du skriver der. Jeg har opplevd det veldig mange ganger. Kan føle meg “slank” og med klær som sitter helt greit for i neste time føle meg totalt oppblåst i hele meg og klærne er vonde å ha på. Og ja, stress og ikke minst en natt med dårlig søvn gir ofte slik mage . Veldig ubehagelig. 😉 God lørdag! 🙂

    3. Har jo egentlig aldri hatt noe mage eller rompe å snakke om med mine under 6o kg.. men siden jeg slutta å røyke for fire år siden.. så skjedde det noe.. 😀 Men går helt greit ennå..

    4. Jeg visste stress kan føre til vektøking, men ikke at det først og fremst la seg på magen. Da lærte jeg noe i dag også. Du er flink til å dele interesante små fakta!
      Ha en fin kveld. Klemmmm :)))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg