Den “forbudte” kaken…

Hei dere.

I går fikk jeg en forespørsel fra poden på om jeg en gang kunne lage en kake han hadde smakt i helgen. Jeg ble jo litt nysgjerrig på denne kaken, og måtte jo spørre hva den hette. Han hadde smakt den hos bestemoren, og det var tanten som hadde laget den.

Når han nevnte navnet, som jeg nesten ikke tørr å si, trodde jeg at jeg hørte feil først. Opplyst som han er burde han jo visst at vi ikke kan kalle kaker slikt. Jeg nevnte det jo ikke, men måtte jo spørre litt mer.

Det var en sjokoladekake med en krem bestående av sjokolade og appelsin på toppen. På en, to, tre hadde han Googlet kaken og funnet oppskriften. Tro det eller ei, men han fant det på navnet som egentlig burde vært forbudt. 

En rask titt på oppskriften og jeg kunne konstatere at vi hadde alle ingrediensene i hus, så da ble det kake da i går. Heldigvis for meg er jeg ikke så glad i sjokolade og appelsin, så det ble kun et ministykke på meg.

Jeg legger ved oppskriften som jeg fant på nettet, og ifølge poden smakte den fantastisk. Klarte ikke helt å ta et flott bilde, da kaken ble satt sammen i en fart, og ikke helt avkjølt når jeg la på glasuren. Så det bør dere gjøre, avkjøle kaken altså. På grunn av tiden delte jeg den kun i to og fordelte fyllet, men kan også deles opp i tre. 

Lurer dere på navnet så kalles denne altså for “negerkake”, omdøpt av meg til den “forbudte” kaken. 

Jeg fant oppskriften på web adressen skaje.no

50 gram margarin, 1 1/2 kopp sukker – røres mykt

Deretter tilføy: 2 piskede egg, 1 kopp melk, 1 3/4 hvetemel, 2 ts. bakepulver, 1 ts vaniljesukker, 60 g. kokesjokolade (sjokoladen smeltes i vannbad)

Røren fordeles i en rund form og settes i midten av stekeovnen på 180 grader. Ca. 45 min.

Fyll: 70 g margarin smeltes. Deretter røres 400 gr. melis inn i smøret slik at det ikke er mer klumper. Ta skallet og saften av en appelsin og rør inn. Stivpisk til slutt 1 eggehvite og vend inn.

Halvparten av fyllet bruker du inni kaka. Resten blandes med 60 g smeltet kokesjokolade og has på toppen.

Håper det smaker.

#baking #kakeglede #matglede  #sjokoladekake

34 kommentarer

Siste innlegg