Telefonselgere

En kan si mye om telefonselgere, men jeg mener at de gjør en jobb og skal behandles deretter. Som alle andre, med respekt.

Det vil ikke si at jeg kjøper noe fra de som ringer meg, men jeg takker fint nei. Funker ikke det sier jeg at jeg ikke har tid til å snakke med de, og takker høflig nei igjen. 

Du tenker kanskje at jeg ikke bør ta telefonen fra ukjente nummere, men jeg har jobb telefon og får stadig inn telefoner fra ukjente kunder og leverandører. Dermed må jeg nesten ta telefonen, og klarer ikke skille numrene i farten.

I dag hadde jeg en telefonselger på tråden igjen. Jeg prøvde min vanlige teknikk. Først takke nei,  og når det ikke gikk sa jeg at jeg ikke hadde tid å snakke. Det stemte litt også siden jeg var på vei inn i et møte. 

Personen i andre enden ville ikke la meg gå, og la frem tjenesten eller produktet på den måten at hvis jeg ikke godtok tilbudet var det enden nær.  

Jeg merket jeg ble litt frustrert og irritert, og lirte av meg at nå måtte jeg gå og et kort ha det. Da utbryter selgeren: Hvis du ikke har tid, hvorfor tar du telefonen da?

På en måte hadde han jo rett, men jeg ble skikkelig satt ut. Heldigvis var samtalen over. 

Som jeg skrev innledningsvis har jeg stor respekt for de som jobber med dette, og de fleste er høflige og forstår når samtalen er over. Så er det et fåtall som bare ikke skjønner at et nei er et nei. Det er de som irriterer meg.

Jeg tenker  at når personer ikke skal ha noe, og gir uttrykk for dette er det bortkastet tid både for selger og “kjøper”.  Så jeg spør veldig fint: Kan dere være så snill og respektere et nei? 

Liker du å bli oppringt av telefonselgere?

#telefonselgere #jobb 

22 kommentarer
    1. Jeg prøver å være høflig men hører ikke de etter når jeg sier nei, så blir jeg litt irritert! Et nei er et nei i mine øyne, men jeg blir ikke sur på de med en gang jeg skjønner det er en selger. Jeg kjenner mange som skjeller ut selgerne, og det ser jeg ingen poeng i.. god helg 🙂

    2. Jeg har reservert meg for mange år siden. Det som irriterer meg, er de som ringer fra firmaer man har et slags kundeforhold til. Så skal de utnytte dette med å ringe og gnåle om alt mulig annet de selger. De bør ikke ringe uten at kunden har sagt ja til sånt. Telenor er et sant helvete. Jeg har adsl fra dem. Hadde mobilab.også en gang, men byttet til noe som passet meg bedre i pris. Jeg blir omtrent nedringt til tider ang mobilabonnement, ang bytte til annet adslabonnement, osv. Jeg klarer fint å finne ut av ting selv og endre når det trengs. Det tok kaka da jeg ringte kundeservice pga feil på linja, og på slutten begynner minsanten dama der med mobilabonnement-mas. Det er så man ikke tror sine egne ører.

    3. Ja hvorfor tar man telefonen når man har dårlig tid? Det kan være viktig.
      Det som irriterer meg med telefonsalg er at de ikke respekterer at jeg har reservert meg. Samtidig har det begynt å komme en ny type telefoner, såkalte markedsundersøkelser og Telenor har gitt bort nummeret mitt til en rekke av disse. Dvs Telenor selger telefonnummerene til dem tror jeg.
      Dessverre er ikke dette telefonsalg og rammes ikke av reservasjonen. Det er synd da jeg ikke ønsker telefoner i hytt og pine. Jeg har telefon for å kunne kontaktes når det er nødvendig, for å snakke med venner og for å kunne ringe når jeg trenger å kontakte bank, offentlige kontor, etc
      Jeg slår nå av telefonen i lange perioder når jeg ikke venter telefon fra noen, men det burde ikke være slik.

    4. Ja jeg er så enig..de må respekteres…så lenge de respekterer meg! Jeg tar ofte ikke telefonen når jeg ser det er et sånt nr..Jeg sjekker ofte etterpå..nr for å se hvor de ringte fra..Dette fordi jeg syns mange ikke tar et nei for et nei…Det hender jo jeg får en telefonselger, at jeg tar tlf..og om de snakker mye spør jeg: Gjelder det salg? for da er jeg ikke intressert…også legger jeg på..Blir nesten sur når de later som de kjenner meg…som Hei Toini..jeg har et supertilbud til akkurat DEG! Jeg syns det er bedre å avslutte før de må legge ut om alt,,for så å si…nei takk..Liker ikke disse tlf salgene..

    5. Synes de fleste opptrer på en fin måte jeg da, men når det er sagt så har jeg nesten bare dårlige erfaringer med de som selger for Blindeforbundet. Det å sende ut bankgiro med sum på er de også flinke til og det fører til at flere gamle jeg kjenner bataler fordi de tar det som en regning. Frekk og noe f……..herk sire jeg.

    6. Har reservert meg, men noen finner likevel smutthull. Da blir eg faktisk forbanna og ber dem slette meg fra alle lister.
      Ringte jo en og sa eg var gullkunde i noe omega 3 greier, aldri tatt omega 3 før :p

    7. Heldigvis så er det ikke så ofte lengre. Men reservering hjelper jo litt da. Og det er jaggu meg ikke like lett å være høflig med de som kommer gjennom. Men er respekten gjensidig. så går det som regel bra 🙂

    8. Jeg får helt dilla av enkelte telefonselgere fordi de gir seg aldri.Og noen av de prater i ett fra du løfter av røret, så man ikke får sagt at man ikke er interresert. Jeg skal innrømme at jeg er en av de som bare har lagt på midt i praten, mer enn en gang.

    9. Argumentet hans holder jo ikke. Man tar vel telefonen for å være høflig og vise at man er responsiv når noen ringer deg.
      Men man blir også nødt til å få lov til å avslutte en telefonsamtale hvis man ikke er interessert i at den skal vare lengre.
      Huff, nei. Telefonselgere har jeg dessverre fått litt opp i halsen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg