Hva skal du bli når du blir stor?

Har du hørt uttrykket før?

Spørsmålet har jeg og sikkert andre også vokst opp med. Jeg har til og med tatt meg i å spør barn helt ned i 3-4 års alderen om akkurat dette, for etterpå å ha tenkt hvordan i huleste kan de vite det?

Noen svarer jo, for det har jo med hva de er opptatt av akkurat der og da. Det kan være brannmann, sjørøver, politi, ja mer i de gatene. 

I ukene som har gått har jeg og poden travet rundt på åpne videregående skoler for å se hvordan de har det, fagkombinasjoner og rett og slett få et inntrykk over skolene i distriktet. Heldigvis er de veldig opplyste for tiden, så det har holdt med et par skoler.  

Foreldre og fremtidige elever har lyttet, fått inntrykk og ikke minst oversikt over de ulike tilbudene. Jeg er mektig imponert over disse opplegga og innsalgene de gjør. I min tid sto vi mer og famlet i blinde, og hadde ikke den store oversikten over tilbud, ei heller muligheter.

Jeg tror også dette har gjort sitt til at det har vært ganske så interessant for meg. Jeg har følt til tider, at det er jeg som skal ta et valg. Du vet, når du blir engasjert, får litt sommerfugler i magen og ser alle mulighetene der er. Men har jo måtte trekke meg fint tilbake og fulgt med. Nå er ikke det jeg hadde valgt poden sitt valg, så jeg føler at jeg har vært ganske så god på å snakke på hans interesser.

Denne tiden har også gjort at jeg har gått en del tilbake, tenkt hvor og hva ble det av mine klassekamerater. Hva valg har vi tatt?

Noen minnebøker jeg har liggende her hjemme, jeg tror de er fra barneskolen, forteller drømmene til oss alle, fra den tiden. Noen ville bli lærere, noen popstjerne og så tror jeg også sykepleier ble nevnt.

Vi laget oss også bilder på hva medelevene passet til, og jeg har tatt meg selv i det og blitt overrasket når vi treffes. Jeg tror det er få som er i de stillingene som jeg spådde i den tiden. Så overraskelsene er store.

Til dere der ute som skal ta et vanskelig valg. Det er en haug av muligheter. Grip de, tross om valgene er litt feil, vær interessert og lær. Vær nysgjerrig og ta med deg lærdommen, du vet aldri hva tid du får bruk for den. 

Og som enhver litt oppi årene sier, det skulle ha vært meg:)

Ønsker dere en flott dag videre.

#skolevalg #student #valg 

12 kommentarer
    1. Spennende tider for både ungdommen og foreldra det her.. Jeg viste tidlig at jeg ville jobbe med barn ..og det er jo det jeg har gjort og stortrivdes med i åresvis før jeg ble syk også… :)) Ønsker deg ei fin ny uke <3

    2. Ja det er et spennende…og du blir jo litt delaktig..for vi må jo få komme med tips og forslag..som foreldre…og noen ganger er det vi sier ikke så dumt..men det finner de først ut etter et par år..og gjerne etter å ha gått motsatt vei av det vi har foreslått…hihihi Lykke til! ha en god kveld!

    3. Vanskelig å vite hva man skal velge. Og mye er jo sånn at man kan ikke velge et YRKE så lett lenger. Man velger linjer, og muligheter for videre studier. Og langt om lenge blir man kanskje noe… Ikke så lett som før..

    4. jeg har alltid hatt en drøm om å bli politi siden jeg var en liten guttunge, helt til den dagen jeg fant ut at jeg ikke kunne verve meg lenger pga astma og depresjon. da gikk verden i tusen biter,, har i senere tid finnet ut om å jobbe som fotograf er tingen, siden jeg pleide å ta 4-500 bilder hver eneste dag, men mistet fort interessen å gleden over den og. nå vet jeg ikke hva jeg ønsker egentlig. føler jeg er i litt sånn stillstand
      kan du vær så snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

    5. Du setter fingeren på noe,, det gjør du. Jeg har aldri hatt noen sånn drømme greie om hva jeg skulle bli det har bare ballet på seg. Jeg utdannet meg til telegrafist,, men praktiserte det bare i marinen. Så tok jeg full studiekompetanse i godt voksen alder mens jeg jobba. Og når jeg var ferdig med jobben og pensjonert så tok jeg to år på universitetet for å finne ut om det jeg hadde jobbet med stemte med teorien 😀 Så velg i vei… det er ferden som er viktig.. ikke målet 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg