Kvinnfolk som meg og biler…..

I høst fikk jeg ny bil. Jeg er så langt veldig fornøyd, men når en bytter fra et merke til et annet er det noen ting som ikke er plassert der hvor jeg er vant med det. Det er tilfelle her også.

Det er spesielt to ting som jeg enda ikke har lært meg. Bensinlokket har byttet side og er nå på førersiden, og “knappen” for å løfte opp panseret er plassert annerledes.

Hver gang når jeg skal fylle bensin  kjører jeg inn feil, tross om på vei inn til bensinstasjonen har full fokus. I hodet gjentar jeg igjen og igjen. Husk at bensinlokket er på førersiden, husk at bensinlokket er på førersiden. Og sagt som gjort skulle jeg ha tilføyd her, men neida, der står jeg med pumpen på passasjersiden. 

Normalt er det jo bare å ta en u sving og kjøre inn igjen. Men når jeg da har stått i kø, kan det jo være ganske irriterende og forvirrende. Både for meg og for de rundt. Det ser jo ut som jeg er ferdig, og så tar de plassen. Helt forståelig.

Vær sikker på at det er disse gangene har jeg dårlig tid.

Når jeg da er ferdig tenker jeg. Neste gang. Da må jeg klare det. Men samme rituale gjentar seg. 

Å fylle vindusspylerveske er også en kunst har jeg funnet ut. Jeg trykker på knappen inni bilen, og springer ut for å løfte panseret. Etter fem minutter med iherdig leting etter ett eller annet som skal klikke for at jeg får opp panseret holder jeg på å gi opp. Jeg er fullt klar over at det ser helt merkelig ut å stå foran bilen med hendene følende under panseret mens jeg leter febrilsk. Etter ca. ti minutter har jeg som regel funnet den. I mitt stille sinn tenker jeg, ja dette husker jeg til neste gang. Men neida, samme rituale her også.

Jeg vet ikke om det er alderen som gjør at det blir vanskelig å omprogrammere disse innøvde vanene, eller om det bare er meg som har vanskelig å venne meg til endringene på disse områdene. Men en ting vet jeg. Det er veldig irriterende.

Det har blitt slik at jeg nesten gruer meg til disse oppgavene. Fylle bensin og å fylle spylervæske. Enkle ting i grunnen, men likevel så vanskelig.

Så jeg må nok bare fortsette å øve meg. Øvelse gjør mester sies det….. så kanskje en dag?

Men til da. Ser du noen som står og famler under panseret, eller kjører frem og tilbake mellom pumpene på bensinstasjoner er det sikkert meg…….

 

#vaner #bilvaner #mamma #kvinnfolk #damer 

 

16 kommentarer

Siste innlegg