Hvor stammer påskeharen fra?

Når jeg tenker tilbake til påsken når jeg var liten kan jeg ikke huske at vi involverte påskeharen noe mer enn en pyntegjenstand eller to. Påske eggene hadde vi, men jeg har aldri forbundet de med påskeharen. Mitt første skikkelige møte med påskeharen var nok når jeg bodde i USA ett år i min ungdom.

På grunn av dette måtte jeg sjekke litte grann opp, for å få sammenhengen med hvor påskeharen hadde sin opprinnelse fra. Så her kommer historien: 

Påskeharen dukket første gang opp i Heidelberg i Tyskland på slutten av 1600-tallet. Men harer og kaniner var symboler på fruktbarhet og spirende liv i hedenske vårfester, lenge før kristendommen ble innført. Tyske utvandrere til USA tok med seg tradisjonen, og den fikk stor suksess på midten av 1800- tallet. Etter hvert kom den også med søtsaker til barna, og det å legge egg. Tross om det er en litt uvanlig egenskap for en gnager.

På grunn av at harer og kaniner ble betegnet som skadedyr i Skandinavia kom ikke tradisjonen til oss før i begynnelsen av 1900-tallet. Danmark var første land ut, og deretter så smått til Norge. Det er mer i de senere årene det har blitt mer og mer vanlig her.

Australia har holdt påskeharen litt på avstand siden bestanden er så stor og utgjør en trussel mot økosystemet. Dermed er påskeharen byttet ut med punggrevlingen (easter bilby) som kommer med eggene.

Har dere vokst opp med påskeharen?

#påske #påskeharen #tradisjon #stavangerinmyheart

13 kommentarer

Siste innlegg