Toppblogger? Har du et ansvar?

Det er mye skriverier om Toppbloggere og ansvaret de har for påvirkning. Jeg er enig i at mange bruker sin “stemme” feil og burde formidlet innhold med mer sunne verdier. Men igjen. Er det Toppbloggernes feil?

De skriver om sin hverdag, sine utfordringer og ja de blir sponset. Hvem sponser dem? Kan sponsorene ha litt av skylden for at de sponser blogger som når ut til et hav av lesere og som ikke har de mest sunneste verdier for leserne?

Firmaene som sponser vil ha salg. Helt klart. Men burde de ikke være mer kritiske til hvem som formidler og er deres ansikt utad?

All reklame er god reklame sies det. Men jeg er ikke så sikker på det. For meg som kanskje er en litt “gammel” forbruker forbinder produkter med reklamer, personer og hvor en har sett produktene. Altså her i forbindelse med bloggere.

Bloggerne er unge og lett påvirkelige selv. Jeg må jo si at hvis jeg hadde blitt tilbudt den “gullgruven” i ung alder skal en ikke se bort ifra at jeg også hadde grepet den med begge hendene. 

Om de skriver og fremmer usunne verdier, er dette noe som har kommet frem på grunn av sponsorene? Penger kan i enkelte tilfeller gjøre det merkeligste med mennesker. Jeg bare spør.

Jeg savner rett og slett litt ansvar fra sponsorene. 

Synes de at det er greit at unge på ungdomsskolealder starter med å planlegge sine første inngrep? Forstørringer både her og der og endringer både på kropp og ansikt? Hvor får de ideene fra? Er det greit at idealene de sponser fremmer dette?

Når det er sagt tror jeg ikke det bare er Bloggernes feil, men en skal ikke se bort fra at noe av årsaken ligger her. Og igjen. Dette sponses.

Det er ikke ofte jeg er innom disse bloggene, men innrømmer jeg innimellom sveiper innom. Når jeg leste at det er uforståelig at de har påvirkning på andre og mener at unge på 17-18 er bevisst og voksne, og klarer å ta de beste avgjørelsene selv. Da hører jeg meg selv skrike: NEI og NEI. Jeg tenkte at jeg er sjeleglad over å ikke ha en datter. (Dette utsagnet var fra en av de på toppen for ikke så lenge siden).

Nå er det ikke min jobb å vurdere hvem som skal sponse hvem eller hva kriterier de stiller. Men jeg lurer innimellom på hvordan disse markedskreftene jobber, og hva kriterier de ser etter når de velger ut sponsorkandidater av uendelig mange flotte unge bloggere. Er det klikk som teller? Eller er det innhold og sunne verdier? Tenker de på hva bloggeren står for og formidler ut til de som klikker seg inn? Er de kritiske og setter kriterier?

Så ja. Jeg mener at her må sponsorene ta et ansvar da det er de som bruker og kan velge hvor de legger sine markedsmidler. Bloggerne skriver. Siden vi har ytringsfrihet her i landet synes jeg absolutt at de kan skrive i grunnen hva de vil. 

Til slutt må jeg tilføye at jeg er mektig imponert over mange unge bloggere. Både på toppen og nedover som skriver bra, har sunne verdier og gjør en veldig bra jobb med “sin stemme”. Jeg håper bare at disse også blir sponset slik at de kan fortsette den gode jobben de gjør.

Hva synes du?

Jeg legger ved en link til et godt skrevet og belyst innlegg av  Linda Hofstad Helland som er barne- og likestillingsminister. Dette innlegget går på bloggernes ansvar, som jeg er enig I tross om det ikke nevnes noe om annonsører eller sponsorene sitt ansvar. Du kan lese innlegget   HER.

 

 

 

 

 

#blogging #sponsorer #usunneverdier

 

17 kommentarer
    1. Jeg tenker at toppbloggere nok har flere sponsormuligheter, flere tilbud – så den eller de kunne tenkt seg om en runde eller to til før de valgte hvilken sak de vil støtte?! Men det er vel pengene som rår?! Store penger betyr en del. Men jeg håper at jeg hadde valgt noe jeg virkelig kan stå for, hvis jeg var på toppen. Ha en herlig søndag 🙂

    2. Godt innlegg!! Jeg tenker ganske likt som deg. Penger og griskhet styrer mye her i verden. Og…sjøl om toppbloggerne tjener godt, så er de på mange måter brikker i et spill. Det er “bakmennene” som har hovedansvaret for at det blir slik…mener jeg. Slik er det med moter og trender også. Det sitter noen kloke hoder rundt omkring, og de vet hvordan de skal “skape behov”. Har jeg søkt på ett eller annet produkt på nettet, så popper det opp reklame fra disse nettstedene over alt…Jeg blir påvirket av det – uten at jeg kanskje er klar over i hvor stor utstrekning. Toppbloggere i tenårene/begynnelsen av 20 – årene har vel jevnt over ikke opparbeidet så mye trygghet i seg at de klarer å stå i mot, og pengene frister! Det handler enormt mye om utseende. Vi “Gamlingene” er heller ikke upåvirket, sjøl om vi ikke setter i gang med botox,restylane, “løft” og silikoninnlegg alle veier!

    3. Kjempebra skrevet!
      Det sponsorene gjør i mange tilfeller er å utnytte unge bloggere, og det blir så feil. Absolutt alle toppbloggere burde hatt en personlig rådgiver som kunne gått igjennom hva som er lurt for bloggerne å satse på å reklamere for og ikke. Det de trenger er veiledning, for det er ikke lett å bli en toppblogger heller.
      En del av de bedriftene som samarbeider med toppbloggere virker regelrett kyniske. Som f.eks. de som reklamerer om kosmetiske behandlinger. Selvsagt ligger det ansvar hos toppbloggerne, men den måten disse skjønnhetssalongene bruker unge toppbloggere til å markedsføre kosmetiske behandlinger er så lavmål som det går an å få bli!
      Samtidig burde foreldrene også følge mer opp for hva som skjer. Jeg skjønner at det ikke er så enkelt når man har en 18 årig jente som kanskje er toppblogger. Likevel må man ha i bakhodet at menneskehjernen ikke er kognitivt utviklet før man er fylt 25 år. Selv om man er 18 år og myndig på papiret en man fremdeles under utvikling, og langt fra voksen.
      Ønsker deg en kjempefin søndag 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    4. karidansen: Så sant. Men korrigerer deg litt da det er jo flere av oss også som gjør det (jeg har ikke visst du lurte). Så det finnes nok i alle aldre – men det er nok færre i vår alder som blogger om det:))) Skulle nok hatt et løft her og der jeg og innimellom.. hihi. Uansett er det som du skriver – store pengemaskiner bak og de kan velge fra øverste hylle. De burde tenke og ta ansvar…. Ønsker deg en flott søndag.

    5. Toril sin hverdag med musikken: Takk:) Ja jeg tror også at de unge bloggerne er lett påvirkelig – og forståelig nok. Tror nok ikke det er så lett for foreldre å styre akkurat dette. Da må de nærmest forby netttilgang. Dette gjelder jo både lesere og de som skriver. Men tror nok at sponsorer viser hva de godtar ved å sponse. Så jeg tror at mye hadde blitt litt snudd hvis de hadde brukt resurser på akkurat dette enn å være politi på hvem som merker innlegga osv. Akkurat det synes jeg er mer en fillesak…. Men igjen – det er bare meg:)) Ønsker deg også en flott søndag.

    6. Ha-ha, ja selvsagt “korrigerer” folk seg i alle aldre. Jeg er ikke fremmed for å løfte litt på øyelokkene etter hvert. Kjenner flere som har gjort det, men det er ikke”Bare” for skjønnheten. Øyelokkene har seget slik at jeg begynner å få “Gardiner” som etter hvert kan hindre sidesynet mitt. Faren er om man begynner å føle at man må fikse seg hele tida, både fjes pupper, rumpe – og til og med ta skjønnhetsoperasjoner i underlivet! Jeg mener at da skal kjønnsleppene virkelig være så store at de er til sjenanse. Trist med all “Skamma” vi bærer på, som skjønnhetsindustrien spiller på.

    7. Jeg synes man alltid burde være litt bevisst på hva man sier og gjør, uansett plassering på lister eller ei. Man har alltid noen i sin nærhet som blir påvirket, flott innlegg Sølvi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg