En vellykket “jentetur” til Ikjefjord, Sogn og Fjordene

Hei dere.

I helgen var vi en liten jentegjeng som var på besøk til ei venninne som har fått seg et gårdsbruk i Ikjefjord som ligger i Sogn og Fjordene i en fjordarm på sørsiden av Sognefjorden.

Alt på hele turen var bare helt perfekt. Været, plassen selskapet og ikke minst vertskapet. Jeg tror nok at hun hadde litt mer kjøkkentjeneste enn oss, og tilberedte de nydeligste retter. Så gode og mette ble vi også.

Gårdsbruket holder de på å pusser opp, så vi ble innlosjert på to hytter som hører til gården.

Dagene ble brukt til litt fjellturer, bading, soling, spising og masse skravling. Dagene de bare føyk avgårde.

Jeg legger ved noen bilder fra turen, for jeg tror bildene sier mer enn ord.

 

Her er den ene hytten. Se den utsikten:

 

Reisen vår startet om bord på Fjordline som vi tok til Bergen. Ønsker du ikke den lange kjøreturen er dette absolutt å anbefale. Kostnaden på bil og tre passasjerer tror jeg er overkommelig og ikke langt fra det som en betaler for bensin, ferjer og bommer. I tillegg får en kose seg på cruise noen timer:

 

Siden båten gikk så tidlig hadde vi på forhånd bestilt frokostbuffe:

 

Når vi ankommer Ikjefjord plasserte vi bagasjen og tok oss turen opp til stølen som tilhører gården. Det var en liten kjøretur oppover i fjellheimen, for deretter en gåtur i en halvtime. Om vi var litt svette når vi kom opp på toppen, var det verdt hver dråpe. Nydelig plass med flere støler samt en bekk hvor det var mulig å ta seg en dukkert. 

På vei oppover:

 

Meg på toppen. Stølene i sikte……

 

Disse to tilhører gården. 

 

 

Bekken som visstnok skulle ha vært badeplass for budeiene:

 

Ikjefjord var en utrolig vakker bygd. Hyttene lå litt i høyden så vi hadde fantastisk utsikt.

 

 

 

 

 

 

Lørdag morgen og lørdag kveld gikk vi opp til et jorde som det kunne være hjort. Vi var litt uheldig da vi kun skimtet en som la på sprang når vi kom. 

 

Når vi først var så nærme fjorden måtte vi jo ta oss en dukkert. Jeg er vel ikke den største badeglade, men fikk meg en dukkert. Det var kaldt og godt. Noen hadde opptil flere. 

 

 

Denne bygningen er brannstasjonen i bygda. Litt spesiell, men den ligger jo veldig nærme sjø.

 

 

 

Utsikt fra hytta. Begge kveldene hadde vi de nydeligste solnedgangene du kan tenke deg.

 

Vertinnen tryllet frem fantastiske retter…?.

 

 

 

Her sitter hele jentegjengen (uten meg da). Tusen takk for turen jenter. Denne lever jeg lenge på:)

 

#jentetur #ikjefjord #sognogfjordene #sognefjorden #vestnorge #norgesferie #reiseglede #fjordline #stavangerinmyheart

 

 

 

20 kommentarer

Siste innlegg