Joggekroppen – en oppdatering

Jeg startet et lite prosjekt for meg selv i slutten av april, hvor jeg som aldri har likt å jogge valgte å gi joggeskoa en ny sjanse. Du kan lese om oppstarten HER. I tillegg har jeg hatt noen få oppdateringer som ligger under Trening i arkivet mitt.

Nå har det omlag gått 3 måneder, og vet dere hva? Jeg har ikke gitt opp enda. Jeg har pest meg gjennom varmen og kommet meg ut nesten hver dag.

De dagene jeg ikke har kommet meg ut har jeg vært på ferie.

Jeg har fulgt et lite opplegg som jeg ble anbefalt som starter med 2×2 minutter jogging/gåing og økt etter hvert. Fokuset mitt har vært mer på å gjennomføre dette. Jeg har nå økt øktene men holder på om jeg klarer det jeg startet med er jeg fornøyd. Alt annet er bonus. På den måten tillater jeg meg selv å ha en dårlig dag.

For to uker siden, etter å lekt med tanken en uke beveget jeg meg over til Hålandsvannet. Dette vannet er mellom 7 – 8 kilometer langt. Jeg laget intervallene 1×8 min, 30 sek. pause deretter 4×4 min. med 20 sek. pause mellom. Ettersom jeg ikke var helt rundt vekslet jeg på å gå og jogge resten. Det ble 2 ekstra 4 minutter.

Jeg må innrømme at det er dager hvor jeg har tenkt at jeg ikke skal ut, men plutselig er joggeskoa på og jeg er på vei ut dørene. Så jeg tror at jeg er på rett vei, selv om jeg ikke helt kan si at jeg elsker å jogge enda.

Jeg har i løpet av denne tiden gjort en del observasjoner av meg selv, og det er hvor mye som sitter i hodet. Når jeg bestemmer meg for intervaller, enten det er 2 minutter, 4 minutter eller 8 minutter, virker alle like harde. De siste 30 sekundene er like lange og harde uansett.

En annen morsom ting er utstyret. Jeg valgte ikke, som jeg pleier å investere i nytt utstyr. Jeg skulle gjerne ha byttet ut joggeskoa, men fikk det for meg at det ga meg dårlig samvittighet hvis det ikke ble brukt.

Innimellom har jeg tenkt at nå har det gått så lang tid så nå kan jeg. Men til nå har jeg ikke fått meg til å gjøre det. Så hvor lenge de gamle holder vet jeg ikke, men jeg tror nok et par måneder til.

Så vil jeg bare si til en liten avslutning. Tross mye pusting og pesing kan jeg konstatere at jeg nå koser meg litt på disse turene. Noen måneder til, så kanskje er jeg der jeg ønsker. Jogger rundt og synes at dette er helt topp.

Bildet er tatt etter første dag rundt Hålandsvannet. Fortjente en liten pause etter turen synes jeg, og selvfølgelig med de gamle joggeskoa mine:)

 

 

#trening #joggekroppen #hverdagstrim #treningsglede

10 kommentarer
    1. Se der ja 🙂 En stund siden jeg hørte om joggeprosjektet ditt, men skjønner at du er i full gang. Gremmes over meg selv,, har kommet langt ut av vanen med trening 😛 Lykke til videre 🙂

    2. Oj, du er jammen god <3 Sånt beundrer jeg. Det å ikke gi opp 🙂
      Jeg kan ikke jogge. Har en sykdom i knærne som nekter meg sånt, men med godt fottøy kan jeg gå, så det er min trim 🙂 Har gjort spede forsøk på å jogge, men må fort gi opp pga smerter.
      Heier på deg, så kan du belønne deg selv med nye joggesko om et par måneder <3

    3. Eva: he,he. ja de joggeskoa….. klarer ikke helt å kjøpe nye….. for tenk hvis…. Må bli forferdelig glad i den joggingen først tror jeg… Tusen takk. Å gå er jo og en fantastisk trim da…… :)))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg