Stavanger – en gjemt koselig bydel

I går var jeg på besøk til en tante av far som bor i en sidegate til Pedersgaten i Stavanger. Etter jeg hadde vært der måtte jeg bare ta en liten tur rundt omkring i bydelen som er urban med mange forskjellige gamle småhus. Området er koselig med et internasjonalt preg. En finner en del spennende butikker og noen spiseplasser. Her ligger også en av Stavangers Michelin restauranter Sabi Omakasa. Absolutt verdt et besøk hvis du er i byen.

Det er ikke Gamle Stavanger, men husa kan ligne noe. Noen av husa er pusset opp mens andre er i ikke så god stand. Dette ligger også i nærheten av sentrum, videre innover fra St.Petri kirken, eller den røde kirken om du vil. Området er innlemmet i bydelen Storhaug. Går en videre oppover kommer en til et boligområde med større eldre hus og iblant flotte villaer.

Fra gammelt av hørte ikke denne delen til Stavanger by, selv om det kun tar noen få minutter å gå fra selve sentrum. Området var litt utpå landet, så her var det en del gårder. Området ble innlemmet i Stavanger  i 1848. Det ble en travel ferdselsåre og handlegate med et stort mangfold av butikker og andre forretningsdrivende, samtidig som det var en boliggate. Nytorget som nå er parkeringsplass ble brukt som et handelstorg for å avlaste Torget som ligger ved Skagenkaien.

Jeg legger ved noen bilder, og selv om det var en litt grå dag synes jeg det viser hvor koselig det er.

Kommer en litt i høyden får en flott utsikt over byen:

 

Litt av de koselige husa:

 

Huset helt i enden var det jeg var på besøk. Ikke det største huset. I min fars oppvekst rommet dette to familier samt noen enslige voksne.

 

 

 

 

 

Pedersgaten. Her ser du St.Petri kirken helt i enden.

 

Pedersgaten har også litt graffiti her og der. 

 

 

#stavanger #storhaug #pedersgaten #nytorget #gamlestavanger #stavangerhistorie #byerinorge #reiseglede

 

 

 

 

14 kommentarer

Siste innlegg