Gutter er gutter

Gutter er gutter, og mammaer er mammaer. Det kan jeg skrive under på.

Som de fleste har også poden startet på skolen denne uken. En uke ut i nye eventyr på videregående. Skremmende for en mamma, og sikkert veldig spennende for ham.

Før skoleåret i år hadde jeg lovet meg en ting. Bedre kommunikasjon når det gjelder å følge med på hva som skjer. 

De som har fulgt meg litt her vet at jeg liker å vite hva som skjer på skolen, og på fritidsaktivitetene han går. Jeg får med meg det som sendes ut direkte til meg, men går det en omvei, rett og slett gjennom ham med en lapp eller muntlig, ja da sliter vi litt. Beskjeden kan kanskje komme frem, men hva tid er en helt annen sak. Det kan enten være rett før hendelsen, midt i hendelsen eller i verste fall etter at hendelsen har funnet sted. 

Nytt år og nye muligheter tenkte jeg. Men hvor lenge var Eva i paradiset? Ja sant. Akkurat!

Hos oss var det nesten et døgn. Jeg tror rett og slett at det manglet noen timer på det døgnet. 

Altså. Da var vi i gang igjen. 

Hvordan jeg oppdaget vår manglende kommunikasjon? Joda, på grunn av at jeg på morgenen “snik tittet” i ranselen. Der lå lappen som lyste at det skulle være aktivitetsdag i dag, og at elevene måtte ha med seg grillmat. 

Aktivitetsdag ble det på ham selvfølgelig. Men grillmat det måtte han se langt etter. 

I grunnen har det veldig lite å si om han hadde grillmaten med eller ikke. Men det var bare følelsen av å ikke klare den første dagen engang. Selv om jeg vet at selv mammaer ikke kan tippe neste aktivitet eller neste hendelse på enten skole eller fritidsaktiviteter. Der stopper det tror jeg for det fleste. Noen må hvertfall hviske det i øret på oss.

En annen tanke som slo meg var om jeg hadde hatt flere av denne sorten som er så dårlig på kommunikasjon på dette området, ja da tror jeg rett og slett det hadde gått rundt for meg.

Vi får vel bare prøve igjen da…. vi har jo et helt år foran oss!

 

#mammaer #ungdom #barnogforeldre #stavangerinmyheart 

 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. He-he..ja de er vel litt løsere på sånt guttene… Men det straffer seg jo for han, han får vel merke det litt innimellom når ting ikke ER der når han ønsker det 🙂

    2. Det var jo som om å lese om jenta mi det der;))) må følge med i sekken hennes,selv om det aller meste skjer i den digitale meldeboka nå hender det en sjelden gang at det ligger enten en lapp fra skolen eller en bursdagsinvitasjon. Sånt kommer ikke uoppfordret for mor sine øyne nei:p

    3. Når en vanlig frisk ungdom har begynt på videregående er det ikke lenger mors ansvar å sjekke sånne ting. Når han ikke husker å si fra så blir konsekvensen dette. Ingen krise! Kanskje han husker det neste gang? Det er den feilen vi har så lett for å gjøre : Tro at vi fortsatt har like mye ansvar for å ordne opp som da de gikk i barnehagen. Det er vi som må slippe taket, slik at de gradvis lærer seg til å ta ansvaret sjøl!😉

    4. Så flott bildet! og du..det der er en gutt ting ja..eller ungdoms ting…jeg slet også med mine to…men de får lære litt selv også…og nå på viderekomende er det vel ikke noe foreldremøter osv..så det blir bare han selv som får svi….Lykke til…tror aldri det blir bedre jeg…før de er ute av rede…men du får trøste deg med at de lærer jo litt av det også da….

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg