Rushtidavgift – bidra til felleskapet!

Den store “snakkisen” her i Stavanger området har den siste tiden vært bompenger og rushtidsavgift. De som er imot har demonstrert, og fått lov til det tross om det ikke har hatt så mye på utfallet å gjøre. Den kommer, og nå er det rett før. 1. oktober er det her i distriktet.

Siden jeg er en av de som jobber inni en av disse populære områdene, har bensinbil så blir jeg rammet hvis jeg beveger meg gjennom området mellom 7-9 eller 15-17. 

Heldigvis kan du si for min del så starter arbeidsdagen min klokken 7, så dermed går jeg klar om morgenen. Jeg må bare finne nøkkelen til hvordan jeg kommer meg gjennom bommen før 7. Dette har jeg og en rekke andre bilister nå øvd oss på en hel måned. Det vil si at vi har lange køer før klokken syv. Vi har jo en uke på oss til å finpusse på denne beregningen, så kanskje går det bra.

Jeg og flere andre kunne nok benyttet offentlig transport på strekningen fra og til jobb, men for min del forlenger det transport tiden med en time hver dag. Det går, men det er en prioritering. Rutetilbudet er greit nok, og bussene går en gang pr. time.

Så alt i alt er jeg i en heldig situasjon. Jeg har ingen som jeg skal bringe og hente, jeg har et rutetilbud og jeg starter på jobb før den ekstra avgiften trer i kraft. 

Bypakken som de kaller dette prosjektet har bestemt at før en bygger ut Bypakken innfører en avgiftene. Det vil si at den offentlige transporten er godt utbygd på strekninger til og fra de store hovedfartsårene, men bor du litt i utkanten av disse, kan du få en lang vei eller at frekvensen på transporten er sjelden.

En kjenning av meg som bor på litt utenfor, starter på jobb  klokken 8 og har en god rute inn til arbeidsplassen. Ulempen er at bussen går en gang pr. time, og ankommer arbeidet 5-10 minutter etter 8. Når personen skal hjem går bussen 5 på 4. Dette går ikke når en ikke har fleksitid, eller ønsker å øke reisetiden fra og til jobb fra en time til tre. 

Dermed blir det disse denne avgiften blir beregnet på. De som ikke har mulighet til fleksitid, hjemmekontor, har dårlig offentlig transport tilbud  eller kjører bensin eller diesel bil. Må du i tillegg hente og bringe barn er det nesten en nødvendighet å kjøre i distriktet.

Rushtidsavgiften kommer, men jeg synes ikke den er særlig godt planlagt. Den økonomiske byrden ser ut til å ramme de som har minst, mens flere av de som i grunnen har råd til denne avgiften går klar. 

Så hva kan denne avgiften føre til for noen? Kan det for eksempel føre til mer stress i hverdagen? mindre tid med familien? Kanskje den årlige ferien går tapt? for å nevne noen.

Jeg tror ikke jeg kommer på en positiv ting. Det eneste må være at om en del år så er den offentlige transportpakken utbygd. Men til hvilke pris? Jeg bare spør.

#rushtidavgift #rogaland #stavangerinmyheart

 

14 kommentarer
    1. det skjer her i smådistrikta også,det snakkes om en bomring,vi som bor her inne i fjorden kjører gjerne til Ørsta for å handle,vi må gjennom Volda først,men der har snart alle butikkane lagt ned så vi må gjerne til Ørsta om vi trenger andre ting enn kolonial,det greie for oss er vi kan velge å ta handelen i Stryn,det er motsatt vei og vi slipper bommen og kjøretiden er den samme:=) men for pendlerne som skal på jobb vil det koste,mange ekstra utgiften denne regjeringen pålegger hvermansen ,skal tru kor det skal ende ja,synes regjeringen kunne betalt litt mer av den kaken

    2. Det blir visst aldri nok av disse bompengeringene som politikerne ser ut ril å elllske når de setter dem opp.:)

    3. Garman: så sant. De hadde en beregning i avisen i dag. Etter som jeg husker var kostnaden å sette opp de nye her i distriktet en halv milliard. Å drifte 70-80 mill i året. Dette skal også dekkes inn… før pengene renner ut i bypakken.

    4. Ja det går ikke for alle og innrette seg etter tidene, og noen MÅ ha bil…Som ikke klarer å stå å vente på buss og tog osv….Men så klart prøver de å få folk unna rushen..men så enkelt er det ikke…

    5. Helt enig. Dette er en meget usosial måte å innkreve skatt på. Småbarnfamilier, arbeidstakere med dårlig offentlig transporttilbud rammes i første rekke. Nei, skatten bør innkreves over “skatteseddelen” slik at den sosiale balansen sikres bedre. Og, hvorfor skal EL-bilen få gå helt avgiftsfritt gjennom de bompengestasjoner som har som eneste formål å forbedre veinettet?

    6. Toini: det er ikke det. Jeg tror at en grønnere hverdag er bra, men ikke at noen få skal ta regningen. Bare å sette opp de nye bomstasjonene kostet en halv milliard. Drift antar de kommer på 70-90 MNOK i året. Dette skal også finansieres.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg