Feilberegninger på morgenkvisten

Innføring av de nye bompengesatsene er godt i gang i Stavanger. Nå prøver jeg og flere tusen andre å være på plass på jobb til klokken syv. Å det er neimen ikke lett. 

Jeg har hatt en hel måned på å forberede meg, så jeg trodde at jeg hadde klart å beregne ganske så bra. Var i grunnen ganske så fornøyd med de siste resultatene sist uke. Rullet fint inn på parkeringsplassen rett før syv. Da visste jeg at jeg var i mål, tross om jeg ikke hadde helt fått med meg hvor de nye bomstasjonene var. 

Mandagen kom, og tross om jeg hadde enda justert tiden med 5 min, ble jeg møtt av en kø som aldri har vært der på denne tiden av døgnet. Jeg kan med hånden på hjerte fortelle at jeg betalte den såkalte rush avgiften den dagen. De andre dagene klarte jeg meg med marginer på sekunder.

I følge avisen var det å innføre dette systemet vellykket. I rushen, altså mellom klokken 7 og 9 var det registrert omlag 6500 mindre passeringer den første dagen. De fortalte ikke om økningen før 7, det var visst ikke så viktig. Hadde de kontaktet meg kunne jeg fint fortalt at jeg og de ca. 6500 andre sjåførene sto i kø. Om det var en nedgang med bilister totalt sett det vet jeg ikke.

Samtidig med den vellykkete rush avgiften, som i grunnen skal få oss til å bruke mer kollektivt eller å sykle kunne de og opplyse om at nå skulle det innføres parkeringsavgift på en del togstasjoner i distriktet. Så da blir jo spørsmålet mitt. Var det et ønske om at vi skulle kjøre mer kollektivt? Eller er det kun en kamuflasje for å få oss til å betale inn mer, på en litt luren måte?

For min egen del, burde jeg ikke klage. Jeg har funnet ut at frem og tilbake til jobb betaler jeg litt over 1 krone mer enn jeg gjorde før. Så jeg er nok en av de heldige der. Tross denne oppdagelsen er jeg ikke for dette nye systemet som rammer mange av mine medborgere ganske så urettferdig.

Ja vi har fått flere syklende til jobb, ja vi har fått flere til å benytte kollektiv trafikken og ja vi har fått flere til å begynne arbeid så tidlig som klokken syv. Dermed kan de som har god råd, de som får dekket denne utgiften av arbeidsgiver, de som kjører elbil og de som ikke har andre alternativer kjøre ganske så uproblematisk til jobb etter klokken syv uten så mye kø.

Så tross om denne såkalte avgiften, så har den første uken gått. Litt kaotisk enkelte tider, og noen har nok fått en litt mer hektisk hverdag, i en fra før hektisk hverdag. 

Nå er det høstferie i distriktet, så da kan vi lade opp batteriene til de kommende ukene. Jeg tipper det er flere som synes at dagene begynner litt vel tidlig.

Heia de folkevalgte sier nå jeg.

 

  

 

19 kommentarer
    1. Ja problemet blir vel bare flyttet….og nå blir køene før kl 0700..Helt utrolig at de innfører parkeringsavgift…De gjør det ikke enkelt..Er sikker på at det er fult på tog og buss også…så man må stå…tragisk….Godt at du kommer deg til jobb, og at det ikke blir store forandringene for deg…

    2. Det kan da ikke være gjennomtenkt ordentlig dette???? Parkeringsavgift på togstasjoner for de som må kjøre dit for å reise kollektivt????????? Vet du hva! Det er hårreisende spør du meg……………….
      Ønsker deg en god lørdag!

    3. Akkurat ja 😀 Ja nå jobber ikke jeg lengre.. men når jeg jobba så var jeg på jobb i halvsjutida, enda vi hadde fleksitid. Men så var min arbeidsplass i gangavstand. Så det er mye som endres på godt og vondt 🙂 God og avslappende bomfri helg 😀

    4. Høres helt tullete ut og lite gjennomtenkt. Tydelig at politikerne ikke ønsker at folk skal kjøre bil, men mange er avhengige av bil til jobben, og kanskje er det så elendige bussforbindelser som ikke går opp med arbeidstiden.
      Selv har jeg hc-bevis i bilen, og jeg slipper å betale bompenger i alle de Norske byene.
      Her i Trondheim har politikerne bestemt at det skal være minst mulig biler. De stenger sentrale veier i sentrum, og det fører til lange køer i rushtrafikken.
      Ønsker deg en kjempefin lørdag, og ei kjempefin og god helg <3 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    5. Bra du kommer “billig “ut av det..men som du sier dumt at det “svir”for andre.. Sånne omgjøringer er ikke det jeg liker best..men noe ganger kan det jo komme noe positivt ut av forandringene også…. God helg videre <3

    6. Ja, man kan lure litt på hva de tenker de som bestemmer. Mener sikkert godt, men det blir utfordringer for mange. Vi tar heldigvis buss uansett. 😉

    7. frodith: Jeg er vant med å starte syv, så det går bra. Men må jo kjøre tidligere hjemmefra:) I går var det demonstrasjoner i byen mot bompenger. De skulle hvist holde på helt til bomstatsjonene var vekke…. 🙂

    8. Jeg er glad jeg ikke må gjennom noen bom for å komme på jobb. Her starter rushtidsavgiften kl 06.30-08.59 og er 25 kr høyere enn før og etter dette tidspunktet. Jeg tror de nye bommene skal opp til januar rundt her og da må jeg gjennom nesten uansett hvor jeg skal bare ikke til jobben. Men for å dra på butikken, besøke all familie eller handle litt annet enn bare mat så må jeg gjennom. Ser ut til at det blir dyrere for de fleste, men jeg er heldig som slipper til og fra jobb i det minste. Kollektivt her tar ca 25 min til byen, med bil ca 12…+bomavgift og parkeringsavgift.

    9. margarites: Ja da er du heldig. Jeg må bare som sagt gjennom til jobb. Samme som før + litt over kronen. Men skal jeg derimot til Stavanger sentrum, uansett kommer det en bom som ikke var der før. Så der blir det dyrere – slik at det svarer seg å ta buss.

    10. ja jeg fikk jo kjenne på dette nå som jeg har vært på Sandnes en uke,en må være kreativ for å ungå rushen og aller helst ungå hele bobgreia,jeg synes det er rett og slett simpelt ovenfor folkene som ferdes der å måtte betale straffegebyr for å kjøre inn til Sandnes på feil klokkeslett,håper dere gir beskjed om att det ikke er greit lenge,la dem få høre det

    11. fruensvilje.blogg .no: Tror Sandnes er hakket verre enn Stavanger – hvis en ikke må inn i selve bykjernen da. Jeg bor på Hafrsfjord og klarer meg med den ene inn til Forus. Bompenger var der fra før av – men nå er de bare plassert annerledes og noen klarer ikke bevege seg før de kommer inn i en.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg