juli 2017

Reisereporter for KLM i 90 dager?

Hei dere.

Hper dere har hatt en fin dag. Her i Stavanger land har det s og si regnet hele dagen, s det er ikke mye til sommer skimte. Men vi hper jo at det er gjemt noen fine sommerdager til august.

I morges fikk jeg en nyhetsmail fra KLM. Klikket meg inn, og jeg fikk rett og slett litt sommerfugler i magen. De sker etter en reisereporter fra Norge, som har mulighet til vre p reise i 90 dager. De krever jo selvflgelig litt tilbake, men tror nok det bare kan vre gy for den rette personen.

Tross om sommerfugler, og at jeg nrmest var p vei, m jeg vel innrmme at jeg har forpliktelser her hjemme som gjr at jeg ikke kan ske. Men for dere dette mtte passe for, finner dere all informasjon HER.

Skulle noen av dere vre s heldige bli plukket ut, skal jeg vre den frste til heie p dere p hele reisen:)

#klm #fly #reiseblogger #reiseglede #reisereporter #reiseblogg

Tilbakeblikk p uken som har gtt - uke 30

Forrige uke hadde vi bare hjemmekos og ferie her i heimen. Det er litt herlig kunne slappe av, ftt gjort en del render og i grunnen bare vre. Gr litt inn i en slvemodus, og dagene starter litt senere med en tenring i hus. Men det er herlig for det.

Hydepunkt:

At jeg fikk ordnet med bil. Det har ligget og gnagd litt at jeg m bytte inn bilen min i september/oktober. Dere kan lese og se den flotte nye bilen min HER.

yeblikk:

P fredag hadde vi en koselig fisketur. Tross om det ikke ble noe storfangst p verken meg eller poden var det en koselig tur. Stillhet, sm prating og mye latter og smil. Dere kan lese om fisketuren HER.

Nedtur:

bruke en hel dag p f nytt pass. Det var jo i grunnen min egen feil da jeg ikke sjekket hvordan ting fungerte. Dere kan lese om det HER.

Flause:

Tror faktisk jeg har klart meg uten noen flauser denne uken. Igjen er det jo helt fantastisk.

Trening:

Har vrt litt slv denne uken, men har hatt 4 litt lengre turer og 3 spinningtimer.

Innkjp:

Foruten bilen som jeg nevnte over, er det kun en blomsterkvast som jeg ga i presang. Tilfeldig fant jeg et herlig kologisk gartneri/blomsterbutikk p Randaberg hvor jeg gjorde dette innkjpet. Det kan du lese om HER.

Nyhetsbildet:

Denne uken m jeg sette skelyset p den tragiske hendelsen p Srlandsenteret hvor en 17 r gammel jente mistet livet og en jente i 20 ra ble hardt skadet. Uten g inn p detaljene er dette en tragisk hendelse for alle involverte.

Polly & Molly - en litt anderledes blomsterbutikk

I gr satt jeg og funderte p en gave som jeg skal gi bort i dag. Ikke en stor ting, men en liten oppmerksomhet til noen spesielle i mitt liv, som skal feire en stor dag. Det skulle ikke vre s mye, og tankene mine gikk mot en blomsterkvast, eller noe i den retningen.

Det er jo i grunnen en enkel ting gi, og finne. Jeg ble ikke helt fortrolig med den tanken, siden jeg ville ha et lite mer personlig og spesiell vri p oppmerksomheten.

Nr en blogger jeg flger, som faktisk er fra Randaberg la ut blogginnlegget sitt om en kologisk blomsterbutikk og "gartneri" p Randaberg, var det som svar p bnnene mine. Vel, mtte jo sjekke det ut, og plassen og butikken var helt fantastisk. Akkurat det jeg var p jakt etter.

Jeg skal ikke fortelle s mye om dem, siden det klarer John Viste utmerket godt hvis du klikker inn p bloggen hans HER

Mens jeg var der, klarte jeg ikke motst fristelsen av knipse noen bilder. Butikken og engen av blomster l idyllisk til, men jeg tror nok en m vre litt kjent for finne frem. Litt fordel at jeg er fra Randaberg.

Nr hun skulle lage buketten min, svinset hun mellom butikken og blomster engen, og til slutt ble det en fantastisk bukett som passet perfekt til en liten vase jeg hadde valgt ut.

S tusen takk John for tipset, og tusen takk Polly & Molly for utmerket service og behjelpelighet. Jeg fikk en bukett som jeg gleder meg overrekke.

Buketten som jeg valgte. Var litt sen med knipse, s dere fr dessverre ikke se vasen.

#blomsterbutikk #kologiskblomster #Randaberg #stavanger #Rogaland #grunder

Tananger Indre Havn - Rogaland

I dag har det vrt en litt gr og trist dag. Det har stort sett vrt regnbyger hele dagen, men n p ettermiddagen har vi ftt litt sol. S vret er veldig skiftende. Jeg har allikevel vrt en liten tur, og i dag var det Tananger Havn jeg tuslet litt rundt i.

Tananger ligger i Sola Kommune, og har et av Rogalands strste oljeindustriomrder. Fra skildringer har Tananger blitt nevnt s langt tilbake som i r 1608. Tananger har blitt brukt som en trygg havn ske tilflukt i hvis vret slo seg vrangt.

Hummerbestanden har alltid vrt stor i Tananger, men det var etter at man oppdaget hummerens verdi som eksportartikkel rundt 1650, at stedet ble bosatt.

Hollendere har ogs vrt i Tananger p jakt etter en annen og litt mer uvanlig salgsartikkel. De kjpte nemlig en mengde med skipslaster med stein fra Meling p tidlig 1700-tallet. Det fortelles at denne steinen ble brukt til bygge Amsterdam havn.

S Tananger har vrt en spennende plass. Fra hummerhandel, senere supplert med annen handel, fiske og til slutt oljeindustrien som startet i 1965, med Aker-Norsco med 3 ansatte. I dag er det flere internasjonale oljeselskaper lokalisert her.

Risavika Havn ligger ogs her som er bde containerhavn og International ferjehavn.

Ikke langt fra all denne industrien, finner en Tananger Indre Havn som er en koselig plass tusle rundt. Mange fine bter, flotte gamle hus, ja det er i grunnen rene idyllen. En skulle nesten ikke tro at rundt hjrne ligger den store industrien.

Her har en ogs mulighet til kjpe med seg helt fersk sjmat hjem, rett fra fiskerne. Det ligger ogs et koselig hotell som har navnet Hummeren Hotell.

Jeg legger ved noen bilder fra turen i dag, og hper du liker de.

Bygningen til hyre er Hummeren Hotell:

#reiseliv #reisemagasinet #reise #stavanger #Rogaland #Tananger #sola #Norge

Ikke en fisk igjen i sjen......

Hei fininger.

Tenk det er helg, lrdag morgen og jeg sitter her og nyter min frste kaffekopp for dagen. Det er deilig det.

I gr var vi p en aldri s liten fisketur p Mostery som ligger rett utenfor Stavanger. Den ble nok litt kortere enn planlagt, da verken jeg eller poden fikk fisk.

Tross liten fiskelykke er det noe eget vre ute i bt,  bare nyte stillheten eller smprate om alt og ingenting. Rett og slett fine yeblikk. Jeg legger ved noen bilder som jeg tok, tross om vret var litt bde og i gr, var det en herlig stemning.

Det var ei som fikk fisk da - og resten var ganske s misunnelige. Men det var jo ikke s mange:

#fiskelykke #familieogbarn #familie #tenring #barn #mamma

Stavanger Fetevare pnet i gr...

Hei dere.

I gr var jeg p en liten bytur. Jeg kom p at det skulle vre en pning av en butikk, og siden jeg synes konseptet virket s bra fant jeg adressen og stakk innom. Var vel litt sen til pningsfesten, for de hadde stengt bare minuttene fr jeg kom. Jeg kom lit over klokken 18.00, s det var vel i det seneste laget.

De ansatte nsket meg allikevel velkommen, og serverte meg bde kaffe og herlig lakris. Blide og hyggelige var de, tross om de hadde stengt. pningen hadde visst gtt strlende.

Stavanger Fetevare finner du rett over gaten for Oljemuseet, ved stervg kaien. Butikken bugner av de herligste rvarer fra nrt og fjernt. Velsmakende oster , kjttprodukter, spekemat, nydelig kaffe var bare noe av utvalget. Navnet "Fetevare" er et eldre populrutrykk for beskrive matvarer som inneholder mye fett. Dette er konseptet og tanken bak butikken, tross om du ogs finner lettere produkter.

De har som ml bli et uhytidelig mtested for de som verdsetter gode rvarer og smaksopplevelser.

Nr en kommer inn drene, fr en et lite snev av g noen ti r tilbake.  En god stemning er det i hele butikken, og med de mest blide og hjelpsomme ansatte du kan tenkte deg.

Er du i Stavanger, ta turen ned til stervg. Jeg er sikker p at du ikke kommer tomhendt ut..... ps. lakrisen var kjempegod:)

Jeg tok noen f bilder. Ikke de helt beste, men dere fr se litt av konseptet.

#matglede #mat #reise #reisemagasin #stavanger #stavangerfetevare #Rogaland #grunder

Gratis hytteferier for alle i Norge.....

Ja du hrte faktisk riktig.

Jeg kom over en artikkel i  Dagblad. Tenk, alle har mulighet til benytte seg av Statskogs over 70 gratis hytter. Dette er enkle hytter eller koier, og en kan ikke bestille plass. Hyttene ligger fint plassert i landet vrt, som regel nrme et fjellvann.

Hvis du nsker en hytte for deg selv, har de ogs billige hytter du kan leie.

Felles for bde de som er gratis, og for de som en kan bestille p forhnd er at det er korttidsopphold. Det vil si at de er beregnet for en natt, og at en da kan g videre til neste hytte.

Synes dette var helt fantastisk av Statskog. nsker du lese mer finner du hele artikkelen HER

bildet er hentet fra Pixabay.

#reiseliv #reise #fjellhytte #Statskog #gratisferie #fjellferie

vre tenringsforeldre betyr vente.....

Her i huset er vi i feriemodus enda, tross om jeg fler at jeg har ftt gjort mange sm ting som en bare ikke fr gjort i hverdagen. Begynner litt lure p om jeg virkelig har tid til jobbe, siden dagene fyker avgrde.

Innrmmer gjerne at det er litt vel daffet til tider, og det tar en stund komme i gang. Men det er jo det som er herlig med ferie, og i grunnen ikke s mange planer.

Mens jeg satt og ventet p at poden skulle bli klar i dag, tenkte jeg p at dette her har jeg gjort litt vel ofte hele ferien. Ventet. Jeg har til og med vrt veldig tlmodig synes jeg.

Som i dag. Begge skulle ut drene p vre ting og siden vi skulle samme veien, nevnte jeg at han kunne sitte p. Joda, det ville han jo gjerne, men jeg mtte vente litt. To timer senere var vi avgrde.

Barn og ungdom kan vel vre litt slik, s i grunnen gr det greit en uke eller to. Spesielt hvis en ikke har de store planene. Men  hverdagen kommer raskt, og da er det holde visse tidsskjema om en vil eller ikke.

Men frem til da, tror jeg bare at jeg fortsetter vente. Tror bde jeg og han har litt godt av roe ned litt, senke skuldrene og f lov til ha dager uten de store tidskjemaene. Ting blir jo gjort.... omsider.....

nsker dere en fantastisk fin ettermiddag og kveld.

#familie #mamma #familieogbarn #ungdom #tidsskjema #ferie #feriemodus

Jeg har vrt p shopping....

Hei dere.

Morgen og kaffe, ja kan det bli bedre.

M bli en aldri s liten morgentur om noen f lange minutter, men fr tenkte jeg fortelle dere hva jeg gjorde i gr.

Jeg har i mange r leaset bil, og synes at det er en grei luksus jeg selv kan unne meg. Ny bil hver 3.r, og som alenemor og ikke minst dame slipper jeg ha en trblete bil. N bruker jeg bilen til og fra jobb, og en del i jobbsammenheng. S bil m jeg ha uansett.

Men som alt annet, er det en ende p alt. Ogs denne leasingen. ra gr jo fort, og i september gr leasingperioden ut p bilen min. Jeg har vrt litt frem og tilbake som  jeg er hvert 3. r p om jeg skal kjpe, eller om jeg skulle lease igjen.

I gr var jeg enda ikke helt sikker, men gikk og prvekjrte to modeller, og fr jeg bestemte meg skulle jeg tenke p det. Jeg liker ikke helt ta slike valg, og kjenner det p  hele kroppen. Hjernen jobber i hygir, og mye virring frem og tilbake. Rett fr stengetid sendte jeg mail til forhandleren om at han skulle sende meg kontrakten. S vips, var det gjort. Ny bil i september/oktober, og det ble ny leasing:)

Jeg merker at nr jeg skal ta litt strre valg, liker jeg ikke helt ta beslutninger. Beslutningsvegring kanskje, for jeg synes det er virkelig skummelt. Tenker litt for mye tror jeg, for som regel sier mageflelsen min noe som i grunnen blir beslutningen. Nr beslutningen blir tatt, er jeg som regel komfortabel med valget, og fornyd. Har dere det slik?

M jo vise dere herligheten. Dette er en bil av samme modell som jeg skal f. Det skal visst vre litt tffere felger p min, siden dette kun er en utleiebil. Jeg s jo forskjell, men tenkte vel som damer flest jaja.......

#nybil #bil

Kuren mot brune og overmodne bananer.....

Hei dere, hper dere har hatt en fin dag.

Her om dagen leste jeg et tiks som jeg bare mtte prve ut. Vi er to i husholdningen, og titt og ofte skjer det at frukt blir liggende litt for lenge. Dette skjer spesielt med bananer. Jeg liker ikke hive mat, dermed har dette vrt et lite irritasjonsmoment for meg.

Rdet gikk ut p at fr bananene blir overmodne deles bananklasene opp i enkeltbananer. Deretter pakkes hver bananstilk inn i plastfolie. Det beste er jo at det fungerer, siden jeg selv har prvd det. De holder jo ikke i all evighet, men 4-5 dager mer kan jeg tippe.

Grunnen til at bananen modnes er etylen-gass som slippes ut fra bananstilken. Ved pakke den inn i plastfolie bremses prosessen.

S er du som meg som ikke liker hive mat, kan dette hjelpe mot overmodne bananer......

#mat #matglede

Solformrkelseskaos i USA

Den 21. august er dagen du har mulighet til skue den totale solformrkelsen i USA. Det er et 113 km belte tvers over landet hvor solformrkelsen blir total.

Sist gang en kunne oppleve solformrkelse i USA var i 1918.

En solformrkelse oppstr nr mnen plasserer seg midt mellom jorden og solen. Langsomt glir mnen inn foran solen, og et yeblikk forvandler et av solsystemets mest spektakulre fenomener dag til natt. Nr en formrkelse er total, dekker mnen hele solskiven, slik at solens strler blokkeres. Dette kan ses den 21.august i et smalt belte fra USAs stkyst til vestkyst.

At mnen kan dekke for solen, er en kosmisk tilfeldighet. Solens diameter er 400 ganger strre enn mnen, men avstanden er ogs 400 ganger strre. Sett fra jorden har mnen og solen derfor omtrent samme strrelse. Hadde mnen vrt mindre, ville en total solformrkelse aldri kunnet oppst.

Mnen gr som kjent en tur rundt jorden hver mned. Nr en solformrkelse ikke finner sted hver mned, skyldes det at mnens bane rundt jorden heller en smule i forhold til jordens bane rundt solen. Derfor er det bare under helt unike forhold at en solformrkelse oppstr.

Varigheten p en solformrkelse som en ser fra jorden vare i opptil 7 minutter og 32 sekunder.

Total solformrkelse skjer neste gang i et belte fra Spania til Grnland den 21. august 2026. I Skandinavia vil en ikke oppleve dette fr 2126.

nsker du f med deg solformrkelsen i august, m du belage deg p betale opptil 5 ganger vanlig hotellpris. De fleste hoteller i omrdene er fullbooket, og de amerikanske myndigheter varsler unntakstilstander. Tusener av amerikanere og turister fra hele verden kommer til f med seg begivenheten.

Er du i USA i dette tidspunktet, og tilfeldigvis i omrdene, er det verdt f med seg.

#solformrkelse #usa #reise #reiseliv

Nytt pass - ikke bare bare.....

Hei dere.

Hper dere har hatt en fin dag s langt. Her hos meg er det ferie, og hva er ikke herligere enn bruke dagen p f nytt pass?

M sies at det er om lag 10 r siden sist, og mye er endret. Det som holder stand er vel i grunnen at bildene blir like merkelige. Det har ikke forandret seg i det hele tatt, hvert fall ikke for meg. S jeg kan trygt si at tross om jeg hadde en liten avtale med meg selv om at jeg skulle bli s fantastisk p disse, s ble merkelige gamle bilder byttet ut med enda merkelige nye. Det er jo slik at jeg blir litt skuffa hver gang jeg kommer gjennom passkontrollen, siden jeg hper at jeg ikke ligner det dnn.

Uansett, s startet dagen med at jeg skulle vre veldig lur. Kjrer en innom et lensmannskontor, siden det normalt er ingen k og en kommer rett gjennom. Prvde jo p dette da, men de hadde sommerstengt frem til etter skolen hadde begynt igjen.

Jeg fant ut at s lenge ville jeg ikke vente, s avgrde bar det til Stavanger Politidistrikt. Jeg hadde hrt s vagt om at det var mulig bestille time, men tenkte at de fleste hadde nok ftt pass for sommeren og sesongen, s jeg prvde trykke p "Drop In". Ut kommer det en lapp som sier. Dessverre ikke pent. pningstidene for drop-in var mandag og tirsdag 8.00 - 10.00. Klokken var 11.00 s der var jeg jo for sent ute.

Klarte ikke helt svelge denne, siden jeg var jo tross alt her, og det var ingen folk inne heller. Snakket litt med hun ene bak disken, og da kunne jeg trekke en lapp og snakke med hittegodsen. Litt merkelig, men de kunne visst fikse time p dagen, men selvflgelig noen timer unna.

S til slutt fikk jeg jo passet da, med det merkelige bilde. Hadde rett og slett litt vansker med skrive under, da hele meg skrek, spr om ta et til.......

Hvis dere skal ha nytt pass, ikke nsker bruke hele dagen som meg, oppfordrer jeg dere til bestille tid. Tror det skal vre ganske s enkelt gjre det p nettet.

S slik gr n feriedagene..........

#pass #politistasjonen #stavanger#reise #reiseglede #sommer #sommerfeire

Tilbakeblikk p uken som har gtt - uke 29

Enda en uke har gtt. Disse ukene gr litt for fort synes jeg, og skulle nsket at vi kunne stoppet tiden innimellom. Men jeg har hatt en fin uke, og nr det er sommer og ferie er det bare helt perfekt.

Hydepunkt:

Turen vr til Trolltunga blir ukens hydepunkt. Fantastisk tur, og ikke minst flelsen etter gjennomfrt tur. Du kan lese om turen HER.

yeblikk:

Det er litt spesielt med bilturer med snnen. Da snakker vi om lst og fast, og denne uken kjrte vi fra og til Odda. 3-4 timer hver vei, og ja det var noen herlige stunder.

Nedtur:

P turen til Trolltunga fikk jeg veldig vondt i beina eller trne de siste km. Jeg stlsatte meg, og det gikk greit. Du kan lese om det HER.

Flause:

Tror faktisk jeg har klart meg uten noen flauser denne uken. Det er jo helt fantastisk.

Hendelse/Personer som har gjort inntrykk p meg:

Her putter jeg p hele tur gjengen vr til Trolltunga. S stolt av hele gjengen, og vi hadde en fantastisk tur.

Trening:

Utenom Trolltunga turen har det blitt en spinningtime og en styrketime.

Innkjp:

Fjellsko til snnen pluss en del strmper til turen.

Nyhetsbildet:

Jordskjelvet p Kos og i Tyrkia. Mine tanker gr til de berrte her.

Gladmaten i Stavanger

Hei fininger.

Stavanger har de siste dagene vrt i fest stemning. rets Gladmat har gtt av stabelen. Hele fire dager til ende har byen hatt fest, og opptil 250 000 har tittet innom.

Gladmat festivalen har n blitt arrangert 19 r p rad, og har blitt en tradisjon i Stavanger. Den har blitt en ledende matfestival, bde i Norge og Norden, og er et utstillingsvindu for matproduksjon, gastronomi og matkultur. Det er en arena hvor forbrukere og foredlere av mat mtes.

I gr, lrdag mtte jeg bare innom en liten tur. Jeg tok noen bilder, og nsker dele de med dere. En kan si at byen var i boblet av feststemte mennesker og utstillere.

#stavanger #reiseliv #mat #gladmat #Rogaland

Odda by - inngangen til Hardanger

I uken som var hadde vi en tur til Odda. Vi var p Trolltunga, og da blir denne byen en naturlig overnattingsplass fr og etter turen.  Turen vr til Trolltunga kan du lese om  HER.

Odda er en kommune og by i Hordaland. Den grenser i nord mot Ullensvang, i st mot Vinje, i sr mot Suldal og Sauda, og i vest mot Etne og Kvinnherad. Det bor om lag 5100 innbyggere i kommunen som ligger innerst i Srfjorden i Hardanger.

For meg har Odda alltid vrt en litt gr og trist by, selv om jeg har visst at det er inngangen til Hardanger som jeg forbinder med en idyll. M vel f lov til bemerke at de gangene jeg har beskt byen fr har enten vrt p tidlig vr eller p hsten, i et litt trist vr. Da ligger gjerne et skoddelag over fjorden, og kan fremst som en liten spkelsesby synes jeg.

Nr vi kommer til byen p onsdag, i stekende sol s fikk jeg et helt annet inntrykk. Fjorden ligger og frister, og det er et yrende folkeliv. Det hres ikke ut som det er s mange lokale, men innimellom hrer en dialekten. Trolltunga trekker nok de fleste som er det, enten de har gtt turen eller skal ta fatt dagen etter som oss.

Odda Kommune er en gammel industriby, hvor smelteverket sysselsatte flesteparten av befolkningen helt til vre 2003. Da gikk smelteverket konkurs, og bygda eller byen har siden da mtte finne andre sysselsettinger. Nr en kjrer nedover byen, kan en se at bebyggelsen er preget av industrien da husene har en kasselignende form, og kanskje litt gr og kjedelige.

Odda sentrum har en ggate, og en sommerdag er det yrende liv. I sentrum finner du ogs en koselig park, hvor du kan slappe av og bare nyte freden.

Tross om Odda er en liten by og kommune, har de en del attraksjoner som er verdt f med seg hvis du gjester byen:

• Ltefossen, den mest kjente av fossene i Oddadalen.
  • Tyssedal kraftanlegg og Norsk Vasskraft- og Industristadmuseum i Tyssedal
  • Odda Smelteverk
  • Ringedalsdammen i Tyssedal
  • Mgelibanen, ved Mgeli kraftverk.
  • Trolltunga i Skjeggedal.
  • Preikstolen i Ringedalen, et plat som stikker ut rundt 350 meter over Ringedalsvatnet.
  • Himmelstigen i Ringedalen, en arbeidsvei etablert for komme seg opp til magasinene p fjellet.
  • Odda kirke, ligger p Almerket i Odda sentrum. Bygd i 1870, opppusset i 1950-rene. Ikke pen for turister, annet enn i vanlig gudstjenestetid.
  • Rldal stavkirke en stavkirke fra middelalderen

Nr en str ved brygga har en denne utsikten. Rene idyllen:

Ggata - rett ved stengetid dermed ikke s mange folk:

Kirken i Sentrum. Ligger rett ved kaien:

Litt fra kaien igjen:

Litt av bebyggelssen:

Ltefossen - denne ligger nr du kommer srfra og p veien til Odda - byen:

#odda #trolltunga #reise #reisemagasin #turist #reisemagasin #ltefossen #oddakommune #skjeggedal

Prekestolen stenges for Tom Cruise og Mission Impossible

Tenk det dere. Hollywood har oppdaget Prekestolen.

Det resulterer i at det har blitt skt om f spille inn Mission Impossible her, og Forsand Kommune har godtatt sknaden.

Innspillingen skjer i september, og da blir Prekestolen stengt i 9 dager, 20. til 29.

Nr ting skjer er det alltid mye diskusjoner for og imot, og det lar ikke vente p seg i denne saken heller.

Det er sant at det er store strmmer av folk opp til denne herligheten, og med denne innspillingen pner det opp for at mange flere oppdager vre skatter. Jeg tror alt i alt at Norge, og spesielt Vest Norge kommer til yte godt av denne markedsfringen.

I lpet av dagene innspillingen skal skje har filmselskapet ftt lyve til inntil 50 helikopterlandinger pr. dag. Tom Cruise ligger visstnok i hard trening, men jeg tror nok det gjelder andre stunt enn g opp til Prekestolen som vi vanlige folk nyer oss med.

Hva tror du? Trenger vi denne formen for markedsfring? Er det bra for Norge?

#underholdning #film #prekestolen #stavanger #Rogaland #Ryfylke #Lysefjorden #reise #reisemagasin #filminnspilling #tomcruise #missionimpossible #holywood

Trolltunga - en fantastisk tur

P torsdag hadde vi en fantastisk tur til Trolltunga. Vi kunne vel ikke bedt om bedre vr, bl himmel, sol, sm vindpust og passe temperatur. Kan tippe at gradestokken l p rundt 20 grader.

Trolltunga er et fjellutspirng som ligger i Skjeggedal i Odda kommune, Hordaland. Den liger 1100 moh, om lag 700 meter over Ringedalsvatnet. Turen er i flge merking 28 kilometer, men jeg ser at i flge beskrivelser p ulike nettsider varierer fra 21 kilometer og oppover. Turen er beregnet til 8-12 timer, alt ettersom hvor mange og lange pauser en har underveis. P toppen m en ogs belage seg vente for ta bilder ute p selve Trolltunga.

P mandag som var, pnet ogs hytteeierne som bor ved starten av lypen  for parkeringsplasser for 30 biler. Hvis dere parkerer her oppe slipper dere unna med 4 kilometer i stigning hver vei. Veien er en grusvei, som slynger seg oppover fjellstigningen fra den vanlige parkeringsplassen.

Vr tur startet tidlig torsdag morgen. Vi var klar til begynne g 6.30. Frste del, jeg vil vel tippe de frste 6 - 7 km. er ren stigning p frst veien som jeg nevnte over, sti, trapper som er laget av stein og berg. Deretter er det litt opp og ned, men ikke de store og harde utfordringene p resten av veien.

For hver kilometer er det merket med hvor lenge en har igjen. Dette gjr at en til enhver tid klarer flge med p hvor en er og ikke minst holde motivasjonen oppe.

Nr en kommer opp ser en med en gang hvor Trolltunga er. Her str det k for komme ut p herligheten for ta bilde. Jeg har hrt om opptil 2 timer i k, men hos oss gikk det vel ca. 20 minutter. Vi flte oss utrolig heldig.

P toppen er det ogs herlig sette seg og nyte utsikten med litt mat. Hva smaker vel ikke bedre enn en liten lunsj i fantastisk natur. En kan ogs ta nydelige bilder da det er flotte plasser hvor en kan sitte p kanten.

Turen nedover gikk radig. Nr en kom til nedstigningen, og hadde ca. 6 kilometer igjen kjentes det for min del i trne. Tross gode sko og strmper, var det ikke til unng. Men jeg kom meg da ned.

Legger ved bilder av turen vr. En flott tur som kan anbefales hvis det passer g en del timer i fjellet.

Meg p Trolltunga:

Her ser en grusveien som slynger seg oppover. Denne er 4 kilometer lang. Her er muligheter parkere p toppen for slippe g.

Starten p lypen, etter grusveien:

Underveis:

De har n laget sm "hytter" hvor en kan ske tilflukt. Det er ogs personell i lypene hvis en trenger hjelp. Dette skal ha redusert antall redninger.

P selve platet:

#trolltunga #Hordaland #odda #turistattraksjon #norskreiseliv #Vestlandet #reise #reiseglede #norsknatur #natur #skjeggestad #turist #reiseliv #fjelltur #fjellturer #reisemagasinet

Herlig, men sliten morgen

Tenk fredag allerede.

Sitter her med en god kopp kaffe og er i grunnen ganske s fornyd. Tenk Trolltunga besteget. Ikke s verst for gamlemor m jeg innrmme.

Skal heller ikke si at jeg ikke kjenner det i beina, siden de siste 6 km var ganske s tffe.

Tffe p grunn av trne verket som besatt. Jeg har gode sko, men vet ikke helt hva som skjedde.

Det var mye nedover, og akkurat som om foten eller trne forflyttet seg og dunket mot skoen. S er det noen erfarne fjellfolk som har tips blir jeg kjempeglad:) m bemerke at alt fungerte helt til de siste km.

Jeg skal komme med beskrivelse av turen, og flotte bilder, og det gleder jeg meg til dele med dere.

Tok dette bilde etter turen, da skona ble hevet av nr jeg kom ned. Her sitter jeg i Odda sentrum og venter p venninna mi etter jeg hadde vrt handlet:)) nsker dere en flott dag:)) PS. Det er jo fredag....

#ferie #odda #trolltunga #fjelltur #

Klar for avreise....... Trolltunga next....

Hei fininger og god morgen.

Ja n sitter vi her, og er nrmest klar for avreise. Tenk at det ser ut som vrgudene er med oss. Jeg kunne ikke vrt mer fornyd.

I vres bestemte jeg og ei venninne at litt av rets sommerferie skulle tilbringes i vr vakre natur, nrmere bestemt en tur til Trolltunga Bestilte hotell, og har i ukene som har vrt sjekket vret bde titt og ofte. At det skulle klaffe med godvr er jo helt fantastisk.

Tror til og med at ungdommene gleder seg. Fra aldri ha hrt om begivenheten har de ftt sett bilder, og er klar for oppgaven.

Vi er jo litt spent om vi har tatt p oss en litt for stor oppgave, men tror nok at hvis ungdommen har tlmodighet med oss oppover, skal det g greit.

Fra anbefalinger kommer vi til starte fra hotellet klokken 6.00 i morgen tidlig for unng g i altfor mye k. Hvis vi er heldige kommer vi opp p platet fr flesteparten og slipper da ker for ta bilder utp platet.

nsker dere en fantastisk dag. Vi kommer til tilbringe litt av dagen i bil fr vi ankommer Odda.

Litt inormasjon om Trolltunga:

Trolltunga er et fjellutspring (str horisontalt ut fra fjellsiden) p 1100 moh, rundt 700 meter over Ringedalsvatnet, i Skjeggedal ved Tyssedal i Odda kommune, Hordaland fylke. Fjellformasjonen har, etter spektakulre bilder delt p internett de seneste rene tiltrukket seg et stort antall beskende.

bildet er tatt fra en tidligere fjelltur vi har hatt. Dette er i Rondane.

#ferie #reise #natur #trolltunga #odda #Hordaland#reiseglede

Hvorfor det er bra vre glemsom?

Hei dere.

Jeg kom over en artikkel i "I Form" hvor det rett og slett sto at det var bra vre glemsom. Kunne liksom ikke helt la artikkelen g fra meg. Jeg innrmmer gjerne at jeg glemmer titt og ofte s dermed ble denne artikkelen rene balsam for meg.

I artikkelen str det at det er bde bra huske, og glemme. Det skaper mer rom for ta de riktige beslutningene i hverdagen.

Er du slik som meg som glemmer litt innimellom betyr det bare at hjernen fungerer som den skal.

Grunnen er s enkel at hvis hjernen er full av irrelevante detaljer og uinteressante minner, blir det vanskelig fokusere p de viktige tingene. Rett og slett de som gjr deg i stand til ta intelligente beslutninger.

Hva hjernen godt kan glemme varierer fra person til person. S her er det ingen fasit.

S kanskje er jeg litt normal p det punktet allikevel da?

#helse #glemsom #hjerne #mamma #stresset

Stabilt ustabilt vr.......

Hei og god morgen.

Jeg har blitt litt vel opptatt av vret den siste tiden. Slik blir en vel nr en har tenkt feriere i Norge. Jeg har ferie n, og planen er en aldri s liten fjelltur til Trolltunga p torsdag.

Vet ikke hvor mange ganger i lpet av dagen jeg er inne p pent.no for sjekke endringene, og endringer er det. Til min glede viser det bedre og bedre vr, og jeg krysser fingrer og tr for at det blir slik.

P to dager n har det gtt gradvis fra litt regn til ikke regn, s det lover bra. Temperaturen er shortsvr, og det ser faktisk ut som vi m ha med solkrem ogs. Tross om det ser bra ut, blir jeg ikke overrasket om det endres tilbake til verre.

S hva kan en si om vret den siste tiden her p vestlandet? P en mte fler jeg at det er alla brsen. Endringer hele veien, og like usikkert. Temperaturen opp og ned, og ikke minst sol, regn og vind endres nrmest minutt for minutt.

Jeg pleier ikke vre vrsyk, men merker at disse endringene tar p. Jeg blir rett og slett slv. Fr ikke gjort noenting. Innimellom har dagene startet med sol, og da har jeg tenkt at ja i dag skal jeg ta et tak ute. Nr det nrmer seg akseptert tid til g ut, ja da har det snudd tvert om og duskregner eller styrtregner. Eller som i dag hvor det starter med regn, s er jeg ikke forundret om det plutselig skinner opp i lpet av dagen.

S kjre vrguder. Jeg trenger litt stabilt vr n. Bare for f gjort noe. Tror ikke mitt hodet er skrudd sammen slik at jeg klarer endre tankene s fort som dere skifter. Det resulterer i at jeg verken fr gjort noe inne eller ute. Rett og slett totalt kaos bde i hodet og her hjemme.

Er det flere som har det som meg?

#vr #skyer #vrsyk #ustabilt #sommer #ferie #trolltunga #fjelltur

Setter vi begrensninger for oss selv?

Hei fininger. Hper dere har hatt en fin dag.

I dag, nr jeg var i butikken overhrte jeg deler av en samtale.

Det dreide seg om at noen var veldig overrasket over at en person hadde oppndd noe stort. Ikke det at jeg vet hva dette var, men det virket ikke som de skulle trodd at denne personen kunne oppn noe slik. Ikke han som de sa.

P dette grunnlaget har tankene mine kvernet litt i ettermiddag. Hvorfor setter vi bde oss selv og andre i bser nr det gjelder vremter, hva vi kan oppn, hva vi kan forvente av oppfrsel, uttalelser og evner?

Dette gjelder fra tidlig barner, og fortsetter nrmest hele livet.

I de gruppene vi omgir oss med, fra barnehage til skole til jobb, i vennegrupper og ja egentlig i alle sosiale lag vi deltar i kan vi ha forskjellige roller ut i fra hvem som er i gruppene. Vi blir p en mte satt et lite stempel p, bde av andre og oss selv.

Flesteparten av oss innretter seg etter dette, og spiller de rollene som vi blir tildelt. Vi blir p en mte den personen vi og alle andre tror vi er.

Du har kanskje ogs hrt  utsagnet at nr ungdom gr fra for eksempel ungdomsskole og videre til videregende, s er en kjent kommentar at dette skal bli godt, n kan han eller hun f begynne p nytt.

Noe annet er ogs tett knyttet til akkurat dette, og det er sprk. Hvordan noen personer kan si hva som helst og f aksept for det, mens andre som sier akkurat det samme, p samme mte fr store reaksjoner.  Det kan vre samme ord, samme toneleie, egentlig helt identisk, men allikevel har det noe hvem budskapet kommer fra.

Jeg kommer ikke med noen fasit p dette i dag, og jeg sier heller ikke at jeg er en av de som aldri gjr noe slik mot andre, eller mot meg selv. Tross om jeg skulle nsker jeg kunne fortalt dere det.

I grunnen nr jeg tenker meg om burde jeg kanskje ha vrt der siden jeg elsker nr folk overrasker meg. Det samme gjelder meg selv, jeg er veldig glad i utforske nye ting, tye mine egne grenser og er vel det en kaller et konkurransemenneske. Men allikevel har jeg litt i meg av sette bde meg selv og andre i bser innimellom.

Kan jo bli bedre, og hper jo inderlig at jeg blir mer bevisst p dette fremover.

Hva tror du? Er vi litt slik alle mann?

#livet #begrensninger #helse

Tilbakeblikk p uken som har vrt - Uke 28

Hei dere.

Ny uke og nye muligheter. Men fr jeg legger helt lokk p uken har jeg lyst dele forrige ukens begivenheter med dere. Vr alles kjre Frodith hadde en liten utfordring med bilder som gikk nesten hele uken. Det er s koselig vre med p, og hvis du lurer p hva det var kan du kikke inn p innlegget her og se et av bidragene mine.

Som mange andre har jeg n gtt inn i litt feriemodus, men det er jo herlig. Balsam for kropp og sjel:)

Her kommer mitt overblikk:

Hydepunkt:

Hadde en fantastisk tur med ei venninne til Vistnes p torsdag. Det er s herlig g p "hjemmetrakter". Dere kan lese om turen HER.

Flause:

Her m det jo vre vaskemaskinen min med "dottene". Du kan lese om det HER.

Hendelse/Personer som har gjort inntrykk p meg:

Min gode nabo som brukte lrdagskvelden p fikse vaskemaskinen min. Jeg er evig takknemlig.

Trening:

Denne uken har det vrt noen f turer, samt 2 dager p spinning.

Vaskemaskiner og "dotter".......

Hei fininger.

Hper dere har en flott sndagsmorgen. Her har jeg ftt kaffen i koppen, og sitter og bare nyter stillheten.

Jeg har vel rett og slett ogs glemt og fortelle at jeg har ferie. 2 uker skal tilbringes i vrt herlige land, og jeg hper jo at vrgudene gjr at det blir en del sol. N er jeg i grunnen ikke s kravstor da, s jeg tror jeg kan si at hvis det blir greit vr blir jeg glad.

I gr hadde vi mye "dott" snakk her i huset. Grunnen er rett og slett vaskemaskinen min  ikke tler ha fullt av dotter inni seg. I gr sa det stopp, til min store fortvilelse.

N lurer dere jo sikker p hvordan "dottene" har kommet inn i vaskemaskinen min i frste omgang.

For noen mneder siden, faktisk nr vi hadde den lille valpen p besk var den litt uheldig gjre fra seg rett p matta jeg har innenfor dra. Siden matten som egentlig er et lite rundt flossteppe har vrt i vaskemaskinen flere ganger fr, tenkte jeg igjen at dette var en god ide. Noe som det i grunnen ikke var, siden kantene lsnet, og ja da kan du vel tenke deg hvor disse havnet.

Siden den gang har jeg mttet tmme filteret og ut har det kommet en haug med dotter. Den siste tiden har det ikke kommet noe ut, s da tenkte jeg at n var vaskemaskinen helt fri fra disse dottene, og har flt meg litt fornyd.

Helt til i gr. Da ville ikke maskinen tmmes. Prvde utallige ganger bare sentrefugen, men nope. Ingenting ville virke.

Vaskemaskinen er ganske ny, s det var jo utrolig dumt at den skulle bli delagt. Jeg tenkte og tenkte, og hva har man ikke facebook til. Jeg la ut en status, uten rpe hva jeg hadde gjort da selvflgelig. Spurte bare litt forsiktig om det var noen i Stavangeromrdet som var gode p vaskemaskiner. Hvis dere lurer, s er kompetansen i Stavanger omrdet p dette omrdet stort.

Etter rd ble det sugd og blst i alle retninger. Men ingen resultat. Da kommer  en hendig nabo innom, og med poden som hjelpemann skrur de  nrmest opp hele maskinen. Ut kommer den "dotten". Var jo ikke s veldig overrasket, men forsto jo godt hvorfor den stanset vannet kan du si.

Du tenker kanskje n at du skal jo ikke ha tepper i vaskemaskinen. Men til mitt forsvar s har jeg et program som heter tepper. Tross om jeg forstr hva dere mener s er det greit bruke det "alibiet" har jeg funnet ut...... Men tror neppe at det kommer tepper inni maskinen min igjen.

Den store dotten:

#vaskemaskin #hjem #familie #familieogbarn

Tips: Luksus p Santorini til en "billig penge"

Jeg har skrevet en del innlegg om ferien min p Santorini, og som jeg har nevnt hadde jeg litt gresk idyll og litt luksus.

Tenkte jeg ville tipse dere om hvordan jeg greide f luksus for en billig penge. Hvem liker vel ikke det?

Normalt skulle disse fire dagene ha kostet meg i nrheten av 30 000,- norske kroner, men jeg betalte kun 4 000,-. S ja, jeg var litt skeptisk, og ikke helt sikker p om dette var virkelighet. Men jeg bestilte, betalte direkte og tenkte at det i tilfelle ikke var verdens undergang. Hotellet hadde noen nydelige bilder, og gode anmeldelser. Hotellene rundt var og i en veldig hy prisklasse.

Jeg bestilte mitt opphold gjennom Hotels.com. De har innimellom supertilbud som jeg da tilfeldigvis kom over. Har verken fr eller siden sett disse prisene p dette hotellet.  Jeg er ogs litt begeistret for at en etter 10 overnattinger fr en overnatting gratis. Fler at en vinner litt i tillegg. Merkelig i grunnen hva disse tinga gjr. Jeg vil bemerke at nr en bestiller via Hotels.com har de to forskjellige betalingsmetoder. Enten betaler en nr en bestiller (tror dette er mer p de store hotellene) eller en gjr opp rommet nr en reiser.

Normalt er jeg nok en turist som liker ha det enkelt, s komme til denne luksusen, var i grunnen litt spesielt. Nr jeg kom med taxi kom en piccolo og mtte meg siden det ikke gr an kjre i den de trange smugene med klippene. Han tok selvsagt all bagasje, og vi vandret avgrde. Opp trapper, og ned trapper. Med kofferten litt p hodet, og litt trillende etter seg. For meg var dette litt uvirkelig, s jeg var innimellom p nippet til sprre om han trang hjelp.

Nr vi ankom hotellet, var det akkurat som i en drm. Bygningene var bygd oppover klippene, og frokost salen som ogs fungerte som en liten cafe hadde den nydeligste utsikten du kan tenke deg. I tillegg var det en stor tak terrasse med basseng, sol stoler og sittegrupper. Jeg glemte jo nevne utsikten som var her ogs.

Hotellromma var utstyrt med det mest tenkelige, og gode balkonger eller terrasser med fantastisk utsikt.

Jeg flte meg litt som en liten prinsesse, og m vel innrmme at det er jo litt godt innimellom.

S min opplevelse med Hotels.com er veldig bra, og jeg anbefaler gjerne videre. M sies at jeg n har opptjent mine 10 overnattinger, s ved neste anledning fr jeg en overnatting gratis. Hadde ikke vrt meg imot at denne hadde vrt p Santorini.

Jeg legger ved noen bilder av hotellet, og hper dere koser dere med de.

Utsikt fra takterassen

Fra takterassen.

Hotellet er rett frem. En ser cafeen og frokost salen der hvor det sitter folk.

Dette er det eneste bilde jeg har av hotellrommet, alts av soveseksjonen. Rommet er ganske stort med egen kjkkendel og et herlig bad. Vannet er som alle andre plasser p Santorini. Drlig vannforsyning, det vil si at varmt og kaldt om en annen nr en dusjer. Slik er det bare.

Utsikt fra terassen min.

#reise #reisemagasin #santorini #hellas #greece #greek #greskeyer

Frodiths Utfordring, DAG 9 - INSEKT

Hei fininger.

Da  har vi kommet til dag 9 i Frodiths sommerutfordringer, og i dag er det insekter som skal til pers.

Jeg tok et bilde av en humle her om dagen, og var ganske s fornyd. Nr jeg n skulle laste opp bilde slo det meg. Er humler insekter?

Etter en liten runde p google fant jeg ut at det er de. De er i slekt med store hrete insekter som tilhrer biene, og er plassert i familien Apidae, sammen med blant annet honningbien.

S da blir mitt bidrag i dag en humle i en blomstereng.

Til slutt vil jeg takke Frodith igjen for holde oss inspirert og vken p ellers late sommerdager. Takker ogs for alle de jeg har ftt tittet innom med kjekke innlegg. Dette er gy, og jeg gleder meg til Frodith finner p neste sprell..........

#frodiths #utfordring #insekt #bier #dag9

Frodiths Utfordring, DAG 8 - IS

Hei fininger.

Da har vi kommet til dag nr. 8 i Frodiths sommer utfordring, og i dag var utfordringen is. Lurer du p hva hun har p gang, og kanskje du har lyst vre med? Klikk deg inn p innlegget hennes HER.

M vel sies at jeg ikke har spist all verden med is i r, tross om det er noe jeg liker veldig godt. Her som med alt annet skylder jeg p vret. Er det ikke det vi gjr?

Mtte jo finne frem en is i fryseren, og da ble det n denne vann isen. Nr jeg pakket den ut kom jeg til tenke p frste gang poden spiste is. Vi var p en tilstelning, og jeg tror han var omlag 10 mnd. gammel. Det var sol, en del vind og i grunnen ganske kaldt. Han satt jo godt plantet i vognen, og godt inntullet.

Det er jo slik at en gleder seg til de frste tinga. S denne dagen var det is, en skalt vann is av den enkle sorten.

Han var kjapp til "grabbe" isen, men han hadde en annen formening om hvordan den skulle spises enn oss. Opp ned. Pinnen opp i vret, og sm lubne barnehender hadde et godt tak om selve isen. Vi prvde etter beste evne snu isen, men sekunder etter var den igjen p hans mte. Tror vi mtte gi opp til slutt, og det resulterte i noen ganske s kalde barnehender.

Innimellom kommer slike minner opp, og det er jo til smile av. Hvis dere lurer, har han klart lre dette n:)

#frodiths #utfordring #is #dag8

Min egen strand p Randaberg......

Hei og god morgen.

I gr var vi p en liten tur her i distriktet hvor jeg bor. Turen startet vi fra Viste Strandhotell (jeg har et innlegg om hotellet HER og HER) som ligger i Randaberg Kommune. Viste som stedet heter, var  navnet p den strste garden i omrdet. Det er ogs historisk p grunn av Vistehola eller Svartehola som den ble kalt p folkemunne her i kommunen. Du kan lese om den HER.

Vi fulgte stien langs stranden, var innom Vistnestunet og gikk videre ut til Vistnes.

Nr du ser p kartet er dette nord for Stavanger.

Her tuslet vi p grus, p kjerrevei, p berg og litt hopping fra sten til sten p myr omrder. Nydelig tur.

Som dere ser finner en alt mulig. Min egen strand, en trofast fisker, litt historisk grunn...... og ikke minst vakker natur.

Legger ved noen bilder. Hper du liker turen.

Min egen lille strand. Denne ligger ved Raustein, og ligger veldig gjemt. Vi bestemte at dette mtte vre ganske s romantisk, og gjemmer tanken til en gang....

En trofast fisker som sitter og skuer ut mot havet:)

Viste stranden som ligger rett ved parkeringsplassen. Bak oss har vi Viste strandhotell.

p Raustein - Randaberg.

Det er en del "bonkere" fra kriger langs hele kyst stripen. Disse er det mulig g inn i, men det er mrkt og litt "ekkelt" synes jeg.

Vistnestunet som er et gammelt tun og besksgrd. Det er et komplett jrtun med et jrhus/hjemmehus, grindebygd le, eldhus, vindmaskin og utmark. De kulturhistoriske verdiene er store, fordi garden og omrdet gir kunnskap og innsyn i eldre byggeskikk, kulturhistorie og gardshistorie. Dette er det best ivaretatte grdsmiljet fra slutten av 1800-tallet i kommunen, og kanskje ogs i regionen. Grden eies av Randaberg Kommune, men driften er drifta av Jrmuseet.

litt av avlingen til Vistnesgrden. Var det ikke flott?

Vistnes - dette var mlet vrt for turen.

#reiseliv #stavanger #Randaberg #Rogaland #strand #sj #badestrand #fisker #sandstrand #reisemagasinet #reisemagasin

En sommerdrm.......

Hei dere.

I gr hadde jeg noen f venninner p besk. Kjempekoselig kveld, og vi mtte jo ha noe "digg". Jeg laget disse etter en inspirasjon fra bladet "Asfalt" som selges av Kirkens Bymisjon. Bladet selges av brukerne, og de str som regel utenfor butikker her i Stavanger omrdet.

Hvis du har mulighet til kjpe et av bladene er det absolutt anbefale. Jeg leste bladet fra perm til perm, og jeg kan rpe at det er mange interessante artikler.

Jeg har kastet bladet, men tror jeg husket cirka oppskriften. Det smakte uansett nydelig.

Som dere ser p bildet har jeg nok brukt litt mye krem. Siden det er en god grop kan det kanskje vre nok med fylle denne opp.

Til 6 stk:

Bunner:

2 eggehviter, 1,5 dl. sukker og saften av 1/4 sitron.

Pisk eggehviten og sukkeret til det er en tykk og glatt marengs. Helt i slutten tm sitronsaften oppi og la mikseren blande det godt.Lag seks sm marengsbunner p et bakepapir, bruk en skje til lage grop for f plass til fyllet. Settes inn i en forvarmet ovn p 130 grader i ca. 40 minutter.

Fyll:

1 dl. flte, ca. 2 ss med vanilje krem og nsket pynt.

Jeg brukte ferdig kjpt vaniljekrem, men den kan selvflgelig lages selv.

Hper det smaker:)

#matprat #mat #dessert #kake #matglede #sommerdrm

Frodiths Utfordring, DAG 7 - SKYER

Hei fininger.

Frodiths sommer utfordringer fortsetter, og i dag er det skyer.

Det har vrt litt grtt og trist i Stavanger de siste dagene med regn og atter regn. Plutselig innimellom kan vi f noen solgltt, og litt skyer. Disse tok jeg p tirsdag. Det frste er ved  solnedgang, mens det andre er tatt p ettermiddagen.

Synes vi fikk noen flotte yeblikk p himmelen, s derav bildene:)

Ha en fantastisk dag.

#frodiths #utfordring #skyer #dag4 #stavanger

Sandvolleyball i Hafrsfjord

Tenkte jeg ville vise dere hva Stavanger Kommune har gitt bydelen min, kun et steinkast fra der jeg bor.

De har holdt p grave en liten stund, uten at jeg helt har visst hva de har drevet med. Det var jo midt i et turomrdet, og helt nedi strandkanten som dere sikkert ser. Dette omrdet har ikke blitt brukt til noen ting fr, s dermed var ikke tanken min inne p at de skulle lage noe s fint her.

Denne "parken" hadde pning i slutten av juni, med ordfrer og selvflgelig mange folk. Jeg tror at tross regnvret vi har hatt, er det alltid folk her nede. Siden det var folketomt i dag knipset jeg noen bilder.

Jeg tror nok at dette kommer til bli en herlig plass p fine vr, sommer og hstdager. S tusen takk Stavanger Kommune.

Var det ikke flott?

Stavanger Kommune, Hafrsfjord - Kvernevik Bydel. I de senere r har Stavanger Kommune laget en rekke turstier rundt sjen. En kan g mange mil i alle retninger, s vi som bor her har fine turomrder rett utenfor dra. Kvernevik bydel i Stavanger grenser til Randaberg Kommune som ogs har utbedret turstiene langs sjen i kommunen.

#stavangerkommune #Rogaland #Hafrsfjord #kvernevik #tur #natur #norgesnatur #kyst #sj #bademuligheter #volleyball #sport #sandvolleyball #familie #familieogbarn #ungdom #barn #mamma

Frodiths Utfordring, DAG 6 - JORDBR

Hei og god morgen.

Da har vi kommet til dag nr. 6, og jordbr str p menyen til Frodith. S da m hun vel f noen fristende jordbr, og selvflgelig norske. Tror nok hun kommer til kose seg med disse, for de ser fantastiske ut. Jeg velger servere uten noe spesielt tilbehr, slik at Frodith kan drmme seg vekk, og jeg tipper at drmmene denne gangen gr til jordbrkeren.......

Er du litt spent p hva Frodith og oss andre holder p med klikk deg inn HER.

#frodiths #utfordring #blomster

Frodiths utfordring, DAG 5 - SOL

Hei fininger.

Da har vi kommet til dag nr. 5 i Frodiths sommerutfordring til oss. I dag er oppgaven SOL.

Lurer du p hva hun har p gang, og hva vi holder p med? Kanskje har du lyst til vre med? Klikk deg inn p innlegget hennes HER.

Tross om vi hadde en liten solgltt i gr, som jeg bestemt mener er p grunnlag av regndansen min,  er det lenge siden jeg har tatt solbilder herfra.

Men det finnes alltid en lsninger.

Jeg var jo nettopp i Hellas, eller rettere sagt Santorini.

Hva er vel bedre med et bilde av nr solen str opp i Perissa, eksakt kl. 06.03, og en herlig solnedgang fra Oia kl. 20.40? S dette blir mine bidrag i dag til SOLEN:

Dagen vkner i Perissa, Santorini.

Solnedgang i Oia, Santorini

#frodiths #utfordring #sol #reise #solnedgang #perissa #Santorini #oia #hellas #sunset #greek #greece

Frodiths Utfordring, DAG 4 - REGN

Hei fininger.

Da har vi kommet til dag nr. 4 i Frodiths sommerutfordring. nsker du se litt nrmere p hva den sprelske damen har funnet p n, eller har du kanskje lyst vre med du ogs? Da klikker du bare HER.

P denne dag, dag 4 i utfordringen er temaet regn. Jeg er vel en av ekspertene p omrdet siden jeg bor i et av vrt lands mest regnfulle omrdet, nemlig Stavanger.

Vi har hatt noen dager med regn n kan du si. Jeg har ikke tatt s mye bilder av disse dagene, eller av regnet, men tenkte jeg prver meg igjen p et lite minne fra frste dag fra Norges ferie i fjor. Da ble dette bildet tatt, og jeg kalte det regndansen. Om det virket, var vel s som s, men vi hadde n noen fine dager etter det. Tok dog litt tid, noen f dager tror jeg.

S til alle dere som befinner dere p Vestlandet, og selvflgelig andre plasser det regner n, denne er til dere:

Sol, sol kom igjen. Solen er min beste venn.

Vekk med skyer, paraplyer. Stopp n opp regne....

#frodiths #utfordring #regn  #dag4 #vestlandssommer #regndans #ferie

Tilbakeblikk p uken som har gtt - Uke 27

Ukene suser forbi som bare det. Skulle nsket at de innimellom hadde stoppet litt opp, men slik er det vel. Til eldre en blir, til raskere gr dagene, ukene og ra. En ny uke er omme, og igjen har jeg hatt noen fantastiske stunder.

Hydepunkt:

P onsdag kom poden hjem fra en to ukers ferie fra Spania. Det er alltid kjekt nr han kommer hjem. Nr han er borte er det akkurat noe som mangler i huset.

yeblikk:

Det m vre de koselige kveldstundene med poden. Snakket om feriene og egentlig alt mulig. Disse yeblikkene er gull verdt.

Nedtur:

M vre poden som klarte knuse glasset p mobiltelefonen sin. Ikke verdens undergang - men allikevel en nedtur.

Flause:

P torsdag skulle jeg p trening. Klarer da komme en halvtime for sent tross om jeg sjekket tiden mange ganger. Diskuterte litt med hun i resepsjonen, for det gikk liksom ikke helt opp for meg at jeg som hadde tatt feil. Du kan lese om torsdagen min HER.

Hendelse/Personer som har gjort inntrykk p meg:

Denne uken vil jeg hedre Frodith og hennes fantastiske sprell og utfordringer. Det er s koselig og lager et samhold for oss i denne bloggverdenen. Har du ikke ftt med deg sommerutfordringen hun har kommet med kan du lese om den HER. Jeg er sikker p at hvis du har lyst er du enda hjertelig velkommen til delta.

Trening:

Denne uken har det vrt noen f turer, samt 4 dager p spinning.

Innkjp:

Denne uken har jeg ftt maling og utstyret til male trappen i hus. Vret har ikke tillat malingen, men regner med at det lar seg gjre ganske raskt. Jeg hadde ogs noen kles innkjp p torsdag da dagen ikke gikk helt som planlagt. Plaster p sret kan du si. Jeg ble den heldige eier av 2 nye bukser/shorts, en bluse og en singlet. Alltid kjekt med noe nytt.

Nyhetsbildet:

Det er ikke s mye som har skjedd som jeg har satt seg i minne, s da m jeg vel nevne begivenheten med f attraksjonen "Trollpikken" p plass. Jeg hadde et innlegg om det som du kan lese HER.

Frodiths utfordring, DAG 3 - BIKINI

Hei fininger.

Da er det Frodiths utfordring dag 3 som skal leveres et bilde av. Kan tro jeg har vridd hjernen for jeg er nok som folk flest. Ikke mitt mest foretrukne plagg til ha "foto shoot" i.

I dag igjen har jeg en liten kommentar og oppfordring. Skal du ha p deg disse sm plagga er det viktig beskytte huden.

Har du ikke ftt med deg utfordringen til Frodith finner du den HER.

Her kommer mitt bidrag med bikinien min for ret:

#frodiths #utfordring #bikini #mote #skjnnhet

"Trollpikken" er aktiv n ......

Hei og god morgen fininger.

Kaffen er som vanlig i koppen, og jeg sitter her og tenker litt over egentlig det ene og det andre.

Her i sr/vest har vi de siste ukene hatt en  sak som har skapt stor medieomtale. Lokalt, nasjonalt og faktisk ogs internasjonalt. Det gjelder selvflgelig Rogalands kanskje neste attraksjon: "Trollpikken".

M jo si at jeg har aldri har hrt om den fr jeg var p ferie, da via facebook. Frst om at noen hadde formeninger om det kunne vre en attraksjon, deretter at noen hadde fjernet den og gjort hrverk. Tror de enda etterforsker den biten.

Kronerulling via nettet har gjort at de har ftt festet den p plass igjen, da den visstnok lg like hel p bakken etter hrverket. For de spesielt interesserte var det fullt mulig flge begivenheten minutt for minutt p tv.

Regner med at dette kan vre en aktuell utfart for ta steinformasjon i skue, og det lar heller ikke vente p seg. I gr kom en status opp p facebook fra en bekjent av meg som skulle ta turen. Hun hadde tagget herligheten, og siden jeg var nysgjerrig p hvor det var klikket jeg inn. Jeg er ikke s kjent i Egersund, men tenkte at jeg kunne like siden, og kikke nrmere p det. Da kommer beskjeden opp: Trollpikken er aktiv..... innled en samtale n..... Mtte flire litt da.

I dag morges har jeg vrt inne for se litt p hvor det ligger, og ogs for f historien bak.

Attraksjonen ligger mellom Kjervall og Veshovda. nord for Egersund.

Her p Vestlandet har vi de senere rene hatt to store attraksjoner som har vrt mye beskt. Det er Trolltunga og Prekestolen. Er en uheldig og g p de verste dagene i sesongen gr en i k. P det grunnlaget har vi vrt p utkikk etter flere attraktive og mulige turer. Det er her Trollpikken har kommet frem. Personer i Egersund har fremmet forslag om denne spesielle steinformasjonen, og har begrunnet det med at den tar seg godt ut p bilder og ikke minst ligger den greit til. Turen fra parkeringsplassen til attraksjonen tar kun en halvtime. For kunne gjennomfre dette m det tilrettelegges med flere parkeringsplasser enn det er i dag. Det er ogs snakk om at noen nsker arrangere sykkelturer fra Egersund sentrum til attraksjonen, siden den ikke ligger s langt fra byen.

Nr jeg leste videre p siden har hrverket ogs frt til presseomtale i Kina, s kanskje er det Norges neste attraksjon. Hva tror du?

Du finner facebooksiden HER.

Bildet er funnet p Google.

#Rogaland #trollpikken #attraksjon #srvestlandet #Egersund #hrverk  #reise #reisemagasinet #ferie #natur #naturattraksjon

Frodiths utfordring, DAG 2 - VANN

Hei fininger.

Da er Frodith i gang igjen. Nye utfordringer, og det er kjekt.

Vi har kommet til dag to i utfordringen, men har du lyst til vre med regner jeg med at Frodith godtar det.

Klikk deg inn p innlegget hennes HER, enten for se hva vi holder p med eller for melde deg p.

P vr andre dag var utfordringen VANN.

Hva passer vel bedre enn oppfordre alle til f i seg nok veske i sommer, og det beste er faktisk vann.

nsker dere alle en riktig god lrdag videre.

#frodiths #utfordring #vann

Alene p ferie - hvordan var det?

For om lag en uke siden kom hjem fra min ferie alene til Santorini. Det reise alene var mitt valg, og noe som jeg har drmt om gjre lenge. Helt til n har det bare blitt med tanken, men i r, ja da gjorde jeg det.

Bde fr, under og etter reisen har jeg ftt mange sprsml om det reise alene.

Det har faktisk vrt en del ulike reaksjoner. Flesteparten har jo synes at det var tft gjort og noen har reist mye alene selv og hadde bare godord. Tross dette er det ogs noen som synes at det virker trist reise alene.

Uansett tror jeg at nr en mentalt er innstilt p hvordan en reiser, tenker en ikke s mye p det.

P forhnd hadde jeg jo valgt at jeg kun skulle vre p Santorini. Jeg bestilte fly og hoteller hver for seg. For f litt variasjon var jeg litt p en roligere plass, og litt p en plass med mer liv. Igjen egne valg.

Normalt trives jeg i eget selskap, og tenkte om det skulle vre s forferdelig ille, kunne jeg sl i hjel tiden med strand og bker. En uke gr jo fort.

Den strste forskjellen er at p alt du foretar deg m du ta egne valg. Du har ingen lene deg p. Skal du komme deg rundt, m du underske og finne lsninger. For meg var dette helt greit, og jeg merket at jeg var mer "vken" og fikk med meg det meste som rrte seg.

Jeg m nok innrmme at en blir litt mer rastls enn om jeg reiser med andre.  Laget et lite opplegg hver dag, men hvis jeg nsket ble det endret. Det kunne gjres p sekunder uten ha dialog med andre.

Noen har spurt om det var ensomt, og det har jo litt med hvordan en ser det. En er jo p tur alene, men treffer mange personer hver dag. Noen blir en bedre kjent med. Det kan vre p stranden, p en restaurant, p en utflukt, ja egentlig over alt. Her kommer det mer an p en selv. En m kanskje ta initiativ, men allikevel ikke fles for ptrengende. Finne en fin  balansegang, og ha mot nok til ta egne valg og avgjrelser.  Noen av de jeg traff p veien har jeg i kontaktlisten min i dag, og vi har hatt litt meldinger frem og tilbake.

Jeg vet at det reise alene er ikke for alle. Hadde det vrt meg for noen r siden, tror jeg ikke det hadde vrt et alternativ. Men etter min tur, kan jeg virkelig anbefale det. Jeg m si at min frste tur var litt "safe" for meg, da jeg kjenner de greske yer ganske s godt. P den mten kjente jeg til plassene jeg skulle, og kanskje litt enklere ta seg litt rundt.

S om det blir alternativ til neste r vet jeg ikke, men er ikke fremmed for tanken.

#aleneferie #ferie #reise #reiseblogg #reisemagasinet #mamma #hellas #Santorini #reisevenner

Frodiths utfordring, DAG 1 - blomster

Hei fininger.

Da er Frodith i gang igjen. Nye utfordringer, og det er s kjekt.

Hun har gtt rundt og vrt litt hemmelighetsfull noen dager n, men endelig klarte hun ikke   holde seg lenger. Lurer du p hva hun har p gang, og kanskje du har lyst vre med? Klikk deg inn p innlegget hennes HER.

Frste dag ut, og i dag var utfordringen Blomster.

Tilfeldigvis kom jeg over denne skjnne blomsten i dag.

Det vil si i lpet av ferien hadde jeg to planter som ikke hadde klart seg s godt. Jeg satt dem litt til side p terrassen for hive de. Men nr jeg s denne ensomme blomsten under alt det dde s klippet jeg den ned.  Planten har til og med noen nye knopper, s jeg regner med at med litt pleie s kommer den til bli kjempeflott igjen.

Legger ogs ved et fr bilde, nr den sto klar til hives.

#frodiths #utfordring #blomster

Kjekk "Fugle App"

Hei og god morgen dere.

Jeg tenkte at jeg ville tipse dere om en kjekk app jeg har lastet ned. Det er en "fugle app" som fungerer  utmerket.

En kan enten ske opp arter og hre hvordan de "synger", eller en kan trykke p opptak s kommer den med alternativer p hva det kan vre.

Jeg har ikke vrt s veldig flink til skille fugler fra hverandre fr, men etter jeg har lastet ned denne har interessen min kt og jeg har lrt en masse.  P de artene vi har testet dette ut p har den hatt rett. Dermed anbefaler jeg den virkelig.

Appen heter: What Bird

nsker dere en flott dag, og tenk det er fredag..... og snart helg:)

#natur #fugler #app #familie #familie

En mislykket dag.....

I dag fortjente jeg virkelig noe, flte jeg. Dermed ble det shopping og litt blomster til meg selv.

Du vet de dagene du virkelig trenger litt oppmuntring, og at dagen kunne vrt bedre. Du gr tilfeldigvis forbi en butikk, og tilfeldigvis svinger du innom.

Nr du gr ut, litt fattigere, men allikevel tenker, dette fortjener jeg. Da vet du at du fortjener det, eller?

Det startet fr p dagen Telefonen min ringte, og poden var p trden igjen. Hadde jo egentlig nettopp snakket med ham, s det var jo i grunnen litt mistenkelig. Nr sprsmlet hans var om han hadde forsikring p mobilen, ja da ante jeg uro. Riktig. Knust skjerm.

Fort gjort, det vet jeg. Men likevel irriterende.

Hadde i grunnen blitt fortrolig med tanken, og tenkte at vi finner nok en lsning p det.

Senere skulle jeg p trening, og sjekket tidene mange ganger. Troppet opp, men neida. Treningen hadde jo begynt for en halvtime siden. P skjermen fikk jeg kun opp om jeg trang barnepass.

Hun bak disken ramset opp alternativer jeg kunne delta p, men tror jeg var litt for sur p meg selv da til vurdere mulighetene. S unnskyld hvis jeg virket uhflig, det var absolutt ikke meningen.

S ja, shoppingen i dag var litt balsam for sjelen. I tillegg er jeg den heldige eieren av en ny garderobe. To bukser, en lett jakke, en singlet og en bluse. M jo ikke glemme blomstene da. De skal jeg kose meg med se p i kveld. S p meg ble det torsdagsblomster, ikke fredags som normalt.

#familie #mamma #torsdag #ungdom #mobiltelefon

I disse grilltider.....

Sommer og grilling det hrer sammen. Det er vel ikke noe s lukter s godt som grillmat. Hele nabolaget dufter de herligste retter.

Her om dagen kom jeg over dette oppslaget p facebook, og synes det var litt artig. Kan jo ha noe med seg, tross om jeg vet at mange menn er flinke bde p kjkkenet, ved grillen, lage tilbehr og ikke minst vre med rydde bde til og etter.

Men morsom var den jo.

Med denne nsker jeg dere en flott dag:)

Nr en mann frivillig melder seg til grille, trer en rekke regler i kraft.
1) Kvinnen kjper maten.
(2) Kvinnen lager salat, forbereder grnnsaker og lager dessert. ...
(3) Kvinnen forbereder kjttet, marinerer mv, plasserer det p et fat sammen med de ndvendige kjkkenredskaper og sauser, og tar det med ut til mannen, som er plassert ved siden av grillen med en l i hnden.
(4) Kvinnen forblir fortsatt utenfor den obligatoriske tre meter sone, hvor der er en overflod av testosteron og hvor mannlige aktiviteter kan finne sted uten innblanding fra kvinnen. Her kommer den viktige del:
(5) MANNEN plasserer kjttet p grillen.
Mere rutine:
(6) Kvinnen gr inn for organisere tallerkener og bestikk.
(7) Kvinnen kommer ut for fortelle mannen, at kjttet ser lekkert ut. Han takker henne og spr om hun vil hente en l mens han vender kjttet.Viktig igjen:
(8) MANNEN tar kjttet av grillen og gir det til kvinnen.
Mere rutine:
(9) Kvinnen forbereder tallerkener, salat, brd, tilbehr, servietter og sauser og srger for at det hele kommer p bordet.
(10) Etter bespisning srger kvinnen for rydde av bordet og vasker opp.
Og viktigst av alt:
11) Alle roser mannen og takker ham for hans matlagingsinnsats.
(12) Mannen spr kvinnen om hun nt sin friaften, og nr han ser hennes irriterte reaksjon, fr han igjen bekreftet at det bare er umulig glede enkelte kvinner!

#matprat #grilling #grillsesong #mat #familie #familieogbarn

Jeg har sommerfugler i magen i dag......

God morgen dere.

Ja i dag har jeg rett og slett sommerfugler i magen. Tenk, to uker har gtt siden poden reiste p ferie, og i dag kommer han hjem.

Det er merkelig, tross om han for det meste er hos meg blir det veldig tomt nr han drar, enten p ferie eller i helgene. Det mangler liksom noe.

N m det jo sis at jeg har hatt noen fantastiske uker, da jeg selv ogs har vrt p ferie. Men savnet. Det er der alltid.

Jeg er litt kry av meg selv ogs. Tross om jeg hele tiden lurer p hvordan han har det, har jeg sltt meg til ro med at hvis jeg ikke hrer noe, s har han det bra. Har kun sendt noen f meldinger. Ftt korte svar tilbake som ok, er glad i deg osv. Men det gjr ikke noe. Jeg vet at han har det bra, og det er det som er viktigst.

S i dag blir en god dag, det bare vet jeg liksom. Til og med sol her i Stavanger, det er ikke verst:)

nsker dere ogs en flott dag.

#familie #mamma #savn #foreldre #barn #ungdom #ferie #familieogbarn

Nr begynte vi sminke oss?

Jeg leste en spennende artikkel her i ill. vitenskap hvor de gikk inn p sminke og hvor lenge vi kan spore vr forfengelig tilbake. Ikke helt sjokkerende, men litt likevel.

Hele 7000 r tilbake i tid.

De frste funnene er gamle egyptiske sminkepaletter, som ble brukt til grnn og svart yesminke.

Om lag 2000 r f.Kr. hadde egypterne utvidet kosmetikkrepertoaret betraktelig.

N nyde de seg ikke med male ynene, for et velstelt ytre var et symbol p at man hadde orden i sysakene.

Deodorant i form av trkede kuler av parfymert grt ble plassert i armhulen. Grten suget svetten til seg, mens parfymen spredte en behagelig duft. De hadde ogs rynkemiddel, og det besto av harpiks fra rkelsestreet, voks og knust gress. Dette ble pfrt daglig.

De fjernet ogs kroppshr. De laget en krem av kokte og knuste fugleknokler, fluelort, gummiharpiks, morbrjuice og agurk. Dette ble varmet opp og pfrt huden.

Parfymen de brukte duftet liljer og kanel, s det kan vi vel kjenne igjen.

Jeg m jo si at vi har utviklet oss litt siden den gang, og ikke minst gjort det enklere. Vi lager kanskje noen kologiske produkter selv, men for det meste kjper vi ferdig i butikken. Enkelt og greit.

Litt bedre n alts:)

nsker dere en fantastisk kveld.

Hyllest til Stavanger fra Nettavisens skribent...

Jeg m bare dele denne artikkelen med dere, siden jeg blir s kry.

Denne gangen var det Nettavisens skribent p Reisetips som har denne overskriften: Stavanger - en av Norges vakreste byer! Du kan lese artikkelen HER .

Jeg er s enig i det hun skriver, og synes at for en helg har hun ftt mye med seg. Tross om det s mye mer se, s i grunnen kan du vre der i uker.

Hvis du skal til Stavanger har jeg en del opplysninger over plasser du br f med deg under Stavanger i arkivet mitt, samt attraksjoner og turer under Rogaland. Verdt ta en titt hvis du planlegger eller skal p en tur til oss.

Det ble skrevet her at Sverd I Fjell ikke var verdt turen, men hvis du kombinerer det med noen andre aktiviteter er jeg ikke fullt s enig. Tar du fly til Stavanger, kan det vre lurt svippe innom p veien til eller fra flyplassen. Du kan ogs kombinere besket med en herlig gtur ved sjen.

nsker dere en riktig fin ettermiddag og kveld. Jeg hper jo ogs p at dere besker oss her i Stavanger. Dere er hjertelig velkommen!

#stavanger #reisetips #Rogaland  sommerferie #prekestolen #familieferie #byferie #norgesferie #Vestlandet #srvestlandet

Tilbakeblikk p uken som har gtt - uke 26

Denne uken har vrt helt fantastisk. Feriedagene i Santorini, samt at det alltid er herlig komme hjem. At vret var bra bde fredag og lrdag gjorde jo hjemkomsten ekstra fin.

Hydepunkt:

Det var nok f leve et lite "luksus" liv i Santorini nr jeg bodde i den herlige landsbyen Firostefani. Beliggenheten var hentet ut fra en billedbok, utsikt, solnedgang og trange smug. Helt fantastisk.

yeblikk:

Etter noen dager i Firostefani tilbragte jeg siste dagen i Perissa. Nr jeg ankommer hotellet kommer hotelleieren og gir meg en kjempeklem og sier at det var kjekt se meg igjen. En spesiell flelse nr en fler at noen er glad for se deg igjen.

Nedtur:

Har i grunnen ikke hatt noen nedturer. Flte at det var trist forlate Santorini etter en herlig uke, men s synes jeg igjen at det var herlig komme hjem igjen.

Hendelse/Personer som har gjort inntrykk p meg:

En person som jeg vil trekke frem her er en 70 r gammel engelsk dame som jeg traff p tur til The White og The Red Beach. En riktig fargeklatt og godheten selv. Vi tilbragte noen timer sammen, og nr jeg tenker tilbake p de timene sitter jeg og smiler.

Trening:

P selve ferien ble det mye trasking, s jeg tar det som litt trening. Ellers har jeg ftt en spinning time og en styrketime. N er det full opptrening til Trolltunga.

Innkjp:

Er jo nesten litt flaut si at jeg ikke har handlet noe srlig, tross ferietur. Kjpte meg et smykke og en ring som er laget av lava.

Nyhetsbildet:

Jeg har skikkelig tatt ferie fra alt, s her er jeg nesten blank. M nok begynne ta del i livet igjen:)

nsker dere en flott uke.. og jeg ser frem til onsdag for da kommer helten min hjem fra ferie:) M si at jeg har savnet ham noe veldig:)

Jeg forelsket meg i Santorini

Hei fininger.

Tenkte jeg skulle fortelle dere om turen min i et innlegg. Som mange av dere vet har jeg tilbragt en uke p Santorini, helt alene. Det har vrt veldig spennende og jeg har ftt med meg masse. Nr en reiser alene har en i grunnen to valg. En kan vre med p en del utflukter, og utforske eller en kan ta den rolige varianten og slappe av p stranden og ta livet med ro. Jeg valgte den frste.

Jeg bestilte fly og hoteller hver for seg. Hotellene jeg valgte ble litt tilfeldig, og jeg valgte bytte plass. 4 dager frst i Perissa etter anbefalinger fra ei venninne, deretter 4 dager p et hotell i Firostefani som ligger 5-10 min. gtur fra Fira hovedbyen.  Jeg var veldig heldig med begge hotellene, og fikk oppleve gresk gjestfrihet p det frste hotellet, samt litt luksus p det andre hotellet. Hver hadde  sin sjarm.

Reiser en alene er det noen utfordringer fant jeg ut. Det f tatt bilde av seg selv i idyllen m enten gjres p selfies, med selfiestang eller rett og slett spr tilfeldige om de kan ta et bilde av deg. De fleste er jo villige til det. Her fikk jeg ei herlig fransk dame til ta et bilde av meg. Hun kunne ikke engelsk, men med peking fikk vi det til.

Er du litt usikker p hvor du skal bo p Santorini, kan du lese under her hvor jeg har en liten oppsummering av plassene. Sker en p hotell fr en opp tusener av forslag, og det er ikke s lett vite hva en skal velge. Bildene kan vre fine, men som regel fr en ikke helt riktig forstelse p hvordan de er plassert. Det er ogs litt viktig tenke p hva type ferie en reiser p. Skal det vre rolig, litt mer liv, sentralt, nre strand, vre basseng p hotellet og selvflgelig standard. Du finner alt det nevnte i jungelen, men dog litt vanskelig.

Perissa:

Jeg velger kalle "byen" en svnig badeby. Flott lavastrand, hvor det er veldig fint for barnefamilier. En kan f hoteller rett over "veien" for stranden i alle standarder. Stranden er over 10 km. lang, og er utstyrt med det meste. P kveldene stenger de av gaten for trafikk slik at det blir behagelig styniv og rolig atmosfre. En har i grunnen det en trenger av restauranter, barer og butikker, men nsker en tur til hovedbyen Fira gr bussene direkte inn hvert 15 min. Turen tar om lag 15-20 min. Prisnivet er lavere her enn de fleste steder p ya.

Plasseringen av hotellet jeg bodde p i Perissa. Det heter Ostria Studio Apartments. Kan anbefales, men det har ikke basseng.

Kamari:

Litt lik Perissa, men mer liv og sty. Stranden er litt strre rulle stein, som kan gjre det litt vanskeligere for bde barn og voksne g ut i vannet. "Byen" har ogs en direkte bussrute til hovedbyen Fira hvert 10-15 min, og det tar ca. 15-20 min. Prisnivet er hakket over Perissa.

Kamari

Fira (hovedbyen p ya):

nsker du bo nr der det skjer, liv og rre er dette plassen. Trange smug og utallige butikker, restauranter, barer - egentlig det du trenger. Du finner hoteller i alle prisklasser. Byen ligger ikke nr strand som de to over, men en har direkte bussruter til en rekke muligheter. Prisnivet er hyere enn de to over.

Firostefani (landsby 5-10 min gtur langs klippene fra hovedbyen Fira)

Fantastisk utsikt over ya da en bor p klippene. En ser Oia i nord, yene som tilhrer Santorini samt helt til den andre siden av ya til Mesa Pigadia. En fr ogs med seg solnedgangen, s det er en del turister som gr i gatene her, tross om det er en rolig plass. Prisnivet er hyere en Fira.

bildet er tatt en litt skoddet dag nr jeg satt og spiste frokost. Fantastisk utsikt. Jeg kom over et supertilbud p hotels.com og betalte rundt 1000 kr. natten mot 7-8000 som er normalt. Hotellet heter Vallas Villas & Apartment

Imerovigli

Gr en forbi Firostefani kommer en til denne landsbyen. Her er det luksus, og hotellene klynger seg til klippekanten og ligger ca. 20 min. spasertur fra hovedbyen Fira.

Oia

Byen som ligger p nordspissen av ya. Denne byen er bermt for sine praktfulle solnedganger. En flott og idyllisk by, med trange gater og smau. Byen ligger ikke direkte ved strender, men det er ikke lange avstander her p ya. Prisnivet er hyt.

Det finnes selvflgelig flere plasser bo, da hotellene ligger over alt. I sm landsbyer, sm havnebyer, p en av de mange klippene med fantastiske utsikter eller veldig "landlig" med kun noen f hoteller i klynger. Valget er stort, men jeg hper at oversikten over er en grei pekepinn p de mest vanlige plassene.

Bor du p Kamari, Perissa eller i Oia anbefaler jeg virkelig at du tar en liten runde med disse toga. jeg kaller de "Thomas toga", men de heter Santorini Train Tour. Disse stter du garantert p, og en betaler en sum, og kan hoppe av og p hele dagen. Hvor som helst. Jeg tok dette toget i Perissa, og det tok meg til Havnebyen Vilchada som var endestasjonen. Fra her har du mulighet til n flotte strender til fots.

I Kamari har de tre ruter. Disse gr til Monolithos, Episkopi Gonias og Ancient Thira.

I Oia tar toget deg til strendene Paradisos, Baksedes og Kolumpos.

Nr en reiser en uke er det begrenset hva en kan f med seg. Noen synes det bare er greit slappe av med basseng og strand, for deretter f seg en god middag p kveldingen.

nsker du se litt av ya, har jeg noen anbefalinger. Jeg valgte en dag ta en bttur til yene som tilhrer Santorini, bading i "Hot  Springs" for deretter ankre opp ved Amoudi Bay som ligger ved fotenden av Oia, g opp trappene (her har du mulighet til ta esler opp) og avslutte dagen med solnedgangen i byen. Dette var et opplegg som Kamari Tours arrangerte og de hadde flotte bter som kunne ta opp til 300 personer, gode guider som kunne flere sprk og busser som kom og hentet og bragte deg til plassen du bodde etterp. Turen kostet 35 euro pr. stk.

Denne turen kan ogs gjres p mindre bter eller at du leier en bt.

Red og White Beach er ogs verdt f med seg. Det er disse to strendene de reklamerer for, men det finnes en de kaller Black Beach ogs.Den frste har du mulighet til g til, mens White og Black nr du kun med bt. Denne bten kan ogs ta deg til Red Beach. Den siste stranden som de kaller Black Beach og som er endestoppet var veldig fin, og her tilbragte jeg noen timer. Vannet var krystallklart, og det var litt blger. Stranden var alla rulle stein og veldig behagelig.

Det arrangeres en del btturer i alle prisklasser ut til disse strendene. Da ankrer de opp utfor stranden og kanskje en tur innom Hot Springs p vei bort eller tilbake. Btturene fr du i alle prisklasser, det er opp til deg hva du nsker betale.

Jeg valgte ta buss fra Fira, hovedbyen. Bussen stoppet helt ved kaien, s det var ikke lange biten igjen. Ved Akrotiri ligger det ogs et velkjent forhistorisk museum som er verdt et besk. Jeg valgte ikke ta turen innom, men de sa at g gjennom her tok cirka en time, og var veldig interessant.

Vinsmaking p Santo Wines:

Hotelleieren p Ostria i Perissa tok meg med en dag for vise meg Santo Wines. Vi hadde ikke vinsmaking, da vi hadde litt liten tid. Vi tok en sen lunsj, og jeg fikk smake p hvitvinen som kelneren anbefalte.

Denne attraksjonen ligger helt p toppen, der en kjrer ned til havnen for ta btene ut til Hellas videre yverdenen. Alts Athinios Port. En fantastisk utsikt, og her arrangeres mange brylluper.

Litt generell informasjon:

En har utallige muligheter nr en skal ta seg rundt p ya. En kan ta btturer, leie bil, leie andre motorkjretyer, leie sjfr, kjre taxi eller ta buss. Jeg synes det er litt sjarm med ta bussen, tross om det til tider kan vre trangt om plassen. Det koster lite, og gr veldig raskt.

Jeg var der fra 22.juni til 29.juni. Det var mange turister, men ikke s fullt som det pleier vre i juli og august. P denne tiden er det litt billigere. Prisene skrus opp fra slutten av juni og ut august.

Jeg traff ikke p s mange fra Skandinavia. Det er overtall av kinesere og disse kommer gjerne i store grupper. Ellers var det mange engelskmenn, fra USA og Australia.

Det virket som flere av de som jobbet her nede egentlig kom fra Aten. P grunn av mangel p jobb, jobbet de her i sesongen og reiste hjem de f mnedene november - mars. Derfor var det ikke alltid de kunne s mye om ya.

Grekerne er et varmt folkeslag med temperament. Kommer du over en diskusjon de imellom, kan det g hylytt for seg. De viker ikke og holder p sitt. Skulle nske innimellom at jeg kunne sprket. De er normalt blide og imtekommende, men kan virke litt avvisende innimellom. Jeg fant ut at dette var nr de ikke helt forsto, siden det ikke er alle som er s flinke i engelsk.

Rundt i hovedbyen Fira og p vei ned fra Firostefani traff en p en del tiggere som satt p veien. Noen med barn, andre alene. Jeg fikk fortalt at dette ikke var grekere men personer fra andre land som Romania osv. Litt av det samme som vi har i vre storbyer her i Norge.

P utsiktsplasser kan en se begge ender av ya. Det ser ut som avstandene er sm, noe som de er i luftlinje. Skal en kjre eller g tar det lenger tid da en kjrer en del opp og ned. P grunn av dette kan en bli litt forvirret over avstander og hvor ting er plassert. Veldig lurt f med seg karta som de leverer ut overalt.

Nr du er ute og spiser, anbefaler jeg deg virkelig til spise som en greker. Mange smretter. Det er fantastisk, og alle de ulike smakene passer som regel godt sammen. I hovedgatene ligger det tavernaer p rekke og rad. Har du mulighet til g litt utenom, spise p sm tavernaer i de sm landsbyene, da fr du kanskje husets spesialiteter, og det lille ekstra. Rvarene her kan ogs vre dyrket i landsbyen.

Jeg hper dere likte min lille oversikt, tross om det er sikkert mye informasjon jeg har utelatt. Jeg har ikke lagt ved noe historie, men dere er velkommen til spr hvis det er noe dere lurer p.

Skal dere til Hellas og en av yene anbefaler jeg varmt Santorini.

#Santorini #hellas #greece #greek #reise #ferie #reisemagasinet #solnedgang#sommerferie #fira

Skoty p tur

Hei dere, og god lrdags morgen.

Kaffen er selvflgelig i koppen, og jeg har sittet og bladd gjennom bildene fra turen min til Santorini.

Jeg stoppet opp ved et bildet, og mtte flire litt. Vi var p tur til Vulkanya, og p vei p en grusete vei oppover da ei foran meg strevde litt veldig, bde med balanse og i tillegg s det veldig varmt ut. Kikket ned, og fottyet hennes var hye skoletter.

Skoa passet vel verken til gturer, bttur eller helt til klimaet. Litt senere tittet jeg ned p mine, og mtte flire litt da ogs. For ta p seg alla Toms sko g i fjellheimen i Norge hadde vel aldri falt meg inn. Uansett type vr.

Vi har ofte p tur her i Norge kommentert type sko gjerne turister springer rundt med i fjellet. Det har vrt alt fra tynne tysko til stvletter med litt hl. Men det har blitt bedre. Her i distriktet har de blitt bedre til informere, samt at flere leier ut utstyr til turistene.

For meg er gode sko, som tler litt, har godt grep og ikke minst er behagelige gjennom en hel tur et must. Det er for meg det viktigste tur utstyret jeg har. Det kan gjre en stor forskjell p hele turen hvis en verker i beina. Jeg er i tillegg veldig nye med stelle beina litt ekstra fr en lang tur. Har opplevd hva blant annet lange negler kan forrsake, og hvor stor demper det kan f p opplevelsen av g i fjellet.

S skal du p en fjelltur i sommer, liten eller stor er min oppfordring at du velger skoty med omhu. La gjerne beina f litt velvre fr turen, det er gull verdt.

Med disse orda nsker jeg dere en flott lrdag. Her blir det litt trening, for n er jeg i full sving med opptrening til Trolltunga litt senere i sommer:) PS. ikke i Toms sko......

#fjelltur #reise #reisemagasinet #ferie #norgesferie #skoty #fjellsko #fjellturer #fjelltur #lrdag