.. og vips var jeg på Buøy.

Her i Stavanger har vi det senere året fått mange fantastiske veier som tar deg både hit og dit. Over og under byen. Det er helt fantastisk synes jeg i grunnen, vel utenom i går da.

Jeg burde jo være vant med det nå etter omlag et års tid, men gamle vaner de er vanskelig å vende. Jeg skulle fra Sandnes til Stavanger sentrum og tok motorveien som er den enkleste. Satt nok i mine egen tanker før jeg hadde to valg. Ned eller opp. Det var her jeg tenkte helt feil, og endte rett frem og ned. Og før jeg fikk sukk for meg var jeg på vei til Hundvåg og videre til Ryfylke hvis jeg ville det. Der skulle jo ikke jeg.

Som du sikkert forstår har du ikke mulighet til å endre retning midt inn i en tunell, så jeg måtte jo bare følge på. Jeg hadde mulighet til å svinge av mot Bergen, men fant ut at å komme nesten til Randaberg var lenger enn Hundvåg eller Buøy så jeg fortsatte bare.

Som den fødte Stavanger patrioten jeg er føles det litt feil at jeg skal kjøre meg litt vill i egen by. Så lettere sjokket var jeg nok. Men når jeg kjørte over bruen mot Stavanger igjen følte jeg meg temmelig heldig siden jeg får en fantastisk utsikt mot byen som jeg skulle gjerne delt med dere. Men jeg kjørte, så det ble ikke tatt noen bilder.

Tunellen jeg kjørte heter Hundvåg tunellen og fører til Ryfylketunellen. Det er verdens lengste undersjøiske tunell og gjør at en kan kjøre direkte fra Stavanger til Ryfylke med dens mange perler som blant annet Prekestolen. Ryfylke tunellen er på hele 14.4 km og er hele 292 meter under havoverflaten.

Fra Stavanger til Prekestolen kommer du nå på underkant av 45 minutter.

Og hvis du lurte, så kom jeg meg til slutt til Stavanger Sentrum, tross omvei.

 

bildet er fra pixabay. Jeg tok ikke bilde inni tunellen.

 

 

 

8 kommentarer
    1. Oi, det var lang tunell. Liker ikke så lange tuneller jeg, men veldig kjekt da.
      Skal ikke si noe jeg, for jeg har også kjørt feil og måtte ta lange omveier innimellom. Fort gjort! 😉
      God lørdag! 🙂

      1. hehe ja en blir litt forvirret, og de nye veiene må en tenke litt. Ja det er veldig enkelt og pr nå har de ikke noe bom – så forel. er det gratis heldigvis. Ellers kunne det blitt litt dyrt for meg når jeg tuller slik hehe. God lørdag til deg og.

    2. Nei det er sjarmen i sånne trafikk systemer,, kommer du først ut av kurs.. så bærer det fort avgårde i feil retning. Men nå har vi det enkelt her oppe i mitt område… 😀 Ha en flott adventshelg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg