Preikestolen og Kjerag i Lysefjorden har blitt Nasjonale Turiststier

Miljødepartementet tildelte både Preikestolen og Kjerag som ligger i Lysefjorden tittelen som en av Norges Nasjonale Turstiene i november. Dette er en populær tittel å ha med seg og bevitner at de har stor attraksjonskraft, bærekraftig, svært mange besøkende og en stor andel av internasjonale gjester.

Kombinasjon med at stiene skal tåle det høye besøkstallet skal det og legge til rette for bred lokal verdiskapning og utvikling av lokalsamfunnet. Den høye ferdselen skal dermed ikke forringe kvaliteten eller sikkerheten på stedene.

Det som også er en glede er at disse nasjonale turstiene også får en tilskuddsordning som skal gå til å forberede naturperlene og ivareta sikkerheten med innkjøp av redningsutstyr, fjellvakt tjenester og lignende.

Så jeg  vil gratulere begge naturperlene. Det er vel fortjent.

Vil du lese mer gå gjerne inn på siden til Miljødirektoratet HER.

Jeg har tidligere hatt innlegg om Preikestolen og Kjerag. Besøk de gjerne.

 

Preikestolen er et kjent populært internasjonalt reisemål og har over 300 000 besøkende hvert år. Det er en 8 km lang tur tur/retur, men den har noen bratte partier.

 

Kjerag er mer krevende, en tur på 11 kilometer tur – retur med en stigning på 780 meter.

 

 

 

6 kommentarer
    1. Jeg har vært på Preikestolen. Det var veldig flott. 🙂 Ser grusomt skummelt ut når jeg ser det nå 😀 Men var ikke det når jeg var der. Er ikke høyderedd. Men tenk om hele platået falt ned 😮

      1. Ja jeg vet du har vært der:) Husker det. Ja tenk, det er litt skummelt med de sprekkene. Det er et gammelt sagn som sier når 7 brødre gifter seg med syv søstre fra en av bygdene der da ramler det ned hehe. (tror det var det) – så det er nok en stund til hehe. Ha en flott juledag og god jul til deg.

    2. Flotte steder begge deler! Jeg har ikke vært på Kjerag, men på Prekestolen! Med min høydeskrekk er det ikke helt innafor, men det er jo flott tur-retur også – ikke bare akkurat utpå der! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg