Våren kommer først til Randaberg

Ja det er det som sies på “folkemunne”. På Randaberg derimot sier de at våren kommer først til Raustein.

Om dette stemmer, det vet jeg ikke tross om jeg har vokst opp som nærmeste nabo til Raustein. Men sier de så, er det absolutt noe jeg kan tro på.

Grunnen til den tidlige våren er at solen kommer tidlig her, og all steinen varmer jorden. Det må og sies at fra tiden dette ble sitert fant også bøndene gjødselen til markene i taretangen. Dette i ei tid hvor gjødsel var mangelvare.

Men en flott plass det kan jeg love dere at det er. På turstien som vi går på har vi havet på den ene siden og marker som tilhører nærliggende gårder på den andre. Denne lille plassen kan friste med blant annet små badestrender, småbåthavn, koselige naust, dyrket mark og masse stein.  Så her får du litt av hvert.

Jeg kan også garantere dere at de har noen gode epler, uten at jeg vil røpe hvordan jeg vet det. Jeg vet ikke om det var smaken eller spenningen jeg husker mest, men å få den kombinasjonen gjorde at de ble uforglemmelige.

Så på denne “vårplassen” var vi på tur i går. Vi gikk fra Viste Strandhotel og fulgte bare stien videre. Planen var i grunnen å gå enda lengre, men vi hadde med oss en valp som gikk litt i sikk sakk og som vi var litt usikker på hvordan ville reagere på møte med andre dyr.

Her som mange andre plasser er det mange informasjon skilt som beskriver plassene en står på. Når du er på tur anbefaler jeg virkelig å ta en titt på disse. Det er interessant og lærerikt.

Jeg legger ved noen bilder og håper dere liker de:

 

Bilder ut mot sjøen:

 

 

Et lite kjennetegn på Raustein. Fiskeren som sitter og speider. Bøndene i området var til inntil 1930 åra fiskebønder, så jeg regner med at denne koselige karen er et minne fra den tiden.

 

Her er en av gårdene. Dette er den minste gården i Randaberg på bare 360 mål. Navnet Raustein, som gården heter, kommer fra en eller flere røde steiner som låg på tunet.

 

I dag finner du Solbakken Andelsbruk på gården, hvor det finnes flere andelseiere. Et godt alternativ til kolonihage. Sjekk gjerne ut tilbudet HER.

 

 

 

Og til slutt et bilde av hopp og sprett og meg. Var han ikke søt vel? Her fikk jeg ham til å stå i ro i to sekunder….

Randaberg Kommune ligger Norges minste fastlandskommune og ligger som Jærens nordre spiss. Kommunen har Stavangr som nærmeste nabo, men grenser også til Sola kommune, Rennesøy kommune og Kvitsøy kommune. Ellers ligger kommunen mot Nordsjøen og Boknafjorden. I 1922 ble Randaberg utskilt fra Hetland som egen kommune.

 

 

 

6 kommentarer

Siste innlegg