Er det så f* fantastisk?

Her om dagen var jeg på en liten busstur. Vel det var nok til sentrum her i Stavanger  og jeg innrømmer gjerne at bussturen var et valg på grunn av gratis buss. Når en tar buss slipper en bompenger og parkeringsavgift når en gjester byen. Penger spart, ikke sant?

Men på turen gikk tankene til denne gratis bussturen. Burde jeg betalt likevel? Rett og slett for å ikke være med på å tømme denne kassen på  ca. 200 millioner som kommunen har satt av til dette prosjektet. Er denne gratis bussturen virkelig beregnet for meg selv om jeg bor i Stavanger Kommune?

Det er greit at likt er likt og alle skal få, men burde alle benytte seg av dette?

Tankene mine gikk også tilbake til en tidligere kollega som i sin tid irettesatte kammeraten som hadde klart å kapret seg billige flybilletter til en ferie destinasjon. Han fikk i klar tale at disse burde han ikke kjøpt, siden i hans posisjon burde han være en av dem som kjøpte billettene til full pris. Det hadde resultert i at andre som ikke var så godt stilt som han også kunne komme seg på tur. Fin tanke.

Vi er jo litt egoistiske når det kommer til slike ting, meg inkludert som du ser over her.

Noen reiser gratis med buss, andre kaprer billige flybilletter og andre flytter til Sveits – men burde vi?

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Kjempeflott skrevet og flotte spørsmål til ettertanke 😊

      Trondheim Kommune kunne ikke sette ned prisen, for da ville flere ta buss som igjen ville bety at de kanskje måtte kjøpe inn flere busser. I stedet satte de opp prisen!

      Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    2. Hmmm – nei, det syns jeg ikke du skal tenke på! En kan ikke la alt som er billig eller gratis bli igjen til andre……..! Det er noe med at alle skal ha mulighetene, men alle må jo da ville det selv – være “på” og benytte seg av dem….! Eller??? 🙂

      1. Det er så sant men jeg synes nok at disse pengene kunne blitt brukt på andre ting. Selv om ja det er en fin ting og tanke, men her er ikke et månedskort så dyrt.
        Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg