Har du prøvd tomat syltetøy?

Hei du. Takk for du titter innom og ikke minst god morgen.

Nysgjerrige meg oppdager nye ting hele tiden, noen gode ting og vel noen som jeg legger i minne som “kjekt at jeg prøvde”. Men tomat syltetøy, det kan jeg absolutt anbefale.

Tidligere her var jeg på Tomatfestivalen på Finnøy, og det var der jeg fikk ideen. Jeg kom selvfølgelig hjem med litt mer tomater enn jeg trengte, og for å ikke la dem gå til spille, ja så kom jeg på at jeg fikk smake på dette syltetøyet på festivalen. Utrolig godt. Så dermed satte jeg i gang.

Etterpå når jeg har laget har jeg faktisk funnet tomater til redusert pris på butikken, og ja hvorfor ikke redusere matsvinn og også spare litt penger?

 

Dette er veldig godt til kjøtt, men også til ost og kjeks. Og ikke minst, utrolig lett å lage.

Her er oppskriften jeg laget av:

Ca. 500 gram tomater (bruk de du har)

0,5 dl vann

1,75 dl sukker

en skive sitron

1 ss revet sitron skall

1/2 ts salt

1 kanel skall

Ønsker du en litt sterkere variant prøv med litt finhakket chili og litt ingefær.

 

Og hva gjør du?

Jo du skjærer tomatene i skiver, legger dette samt alt det andre oppi en kjele. La det stå på medium varme i ca en time.  Og vips så er det ferdig.

Er det litt rennende gjør det ingenting, for det stivner når du setter det i kjøleskapet. Litt for fast? Da tilsetter du bare litt mer vann og gir det et oppkok.

Jeg håper du liker det.

 

8 kommentarer

Siste innlegg