Vet du? Du kunne ødelagt dagen min….

Det jeg skal fortelle om skjedde på lørdag. Jeg skulle ut et ærend, og endelig klarte jeg å ta med meg de småtinga jeg trengte. Du vet, de som en glemmer i farten som spesielle lyspærer osv. Den ene tingen var et beslag til en dør, som har brukket rett av.

Jeg entret byggevare butikken, og tenkte at måtte jo finne denne delen der hvor dørene var plassert. De hadde en hel vegg med forskjellige varianter, og jeg ble vel stående og kikke i ca. 10 min. tid. Frem og tilbake, og ingen av de lignet i det hele tatt på den jeg hadde med meg.

Ca. 5 meter fra meg sto to ekspeditører og skravlet. Tenkte, de hadde jo tid til å hjelpe meg. Jeg gikk bort til han ene og spurte om han var ledig. Noe han dro veldig på, og spurte litt uvillig hva jeg så etter. Jeg viste ham hva jeg var på utkikk etter, så pekte han rett på reolen som jeg kom fra. Kjente at jeg ble litt irritert siden han var så motvillig, og uhøflig, men smurte på meg mitt fineste smil og sa jeg hadde sett i den reolen men fant det ikke.

Han fulgte motvillig, daffende etter meg og plukket etter en liten stund frem en pakke med noe som lignet litt. Så at disse var nærmest en cm. eller to for store, og bemerket dette. Som svar himlet han med øynet og slapp fra seg et skikkelig sukk. Nærmest som om jeg var den dummeste personen på denne jord. Satte disse på plass igjen, kikket litt til før han fant en som var mindre. Jeg takket ham fint, smilte og fikk bare noen grynt tilbake.

Denne hendelsen gikk ikke særlig innpå meg, siden jeg var i strålende humør i utgangspunktet. Derfor tenkte jeg vel mer humoristisk på det.

Tror det var på søndag at jeg begynte å tenke på hendelsen igjen.

Hva om jeg hadde hatt en dårlig dag, som alle kan ha innimellom. Hva da? Kunne jeg gått rett i kjelleren etter en slik episode?

Eller han hadde, eller har oppført seg slik mot personer som sliter fra før.Hvordan hadde de opplevd en slik behandling?

Alle kan jo ha dårlige dager. Men trenger en trykke personer ned for det?

Disse dagene fra søndag har jeg tenkt at hvor mye det har å si hvordan en behandler andre personer. En trenger ikke være venner med alle, det er ikke alltid kjemien er tilstede, men uansett har alle rett til å bli behandlet med respekt.

Litt tanker fra meg, og håper dere er enig med meg. Hvem du enn er, eller hvem du enn treffer – alle bør møtes og behandles med respekt!

 

#familie #medmenneskelig #respekt  #bevisst

40 kommentarer

Siste innlegg