Det jeg skal fortelle om skjedde på lørdag. Jeg skulle ut et ærend, og endelig klarte jeg å ta med meg de småtinga jeg trengte. Du vet, de som en glemmer i farten som spesielle lyspærer osv. Den ene tingen var et beslag til en dør, som har brukket rett av.
Jeg entret byggevare butikken, og tenkte at måtte jo finne denne delen der hvor dørene var plassert. De hadde en hel vegg med forskjellige varianter, og jeg ble vel stående og kikke i ca. 10 min. tid. Frem og tilbake, og ingen av de lignet i det hele tatt på den jeg hadde med meg.
Ca. 5 meter fra meg sto to ekspeditører og skravlet. Tenkte, de hadde jo tid til å hjelpe meg. Jeg gikk bort til han ene og spurte om han var ledig. Noe han dro veldig på, og spurte litt uvillig hva jeg så etter. Jeg viste ham hva jeg var på utkikk etter, så pekte han rett på reolen som jeg kom fra. Kjente at jeg ble litt irritert siden han var så motvillig, og uhøflig, men smurte på meg mitt fineste smil og sa jeg hadde sett i den reolen men fant det ikke.
Han fulgte motvillig, daffende etter meg og plukket etter en liten stund frem en pakke med noe som lignet litt. Så at disse var nærmest en cm. eller to for store, og bemerket dette. Som svar himlet han med øynet og slapp fra seg et skikkelig sukk. Nærmest som om jeg var den dummeste personen på denne jord. Satte disse på plass igjen, kikket litt til før han fant en som var mindre. Jeg takket ham fint, smilte og fikk bare noen grynt tilbake.
Denne hendelsen gikk ikke særlig innpå meg, siden jeg var i strålende humør i utgangspunktet. Derfor tenkte jeg vel mer humoristisk på det.
Tror det var på søndag at jeg begynte å tenke på hendelsen igjen.
Hva om jeg hadde hatt en dårlig dag, som alle kan ha innimellom. Hva da? Kunne jeg gått rett i kjelleren etter en slik episode?
Eller han hadde, eller har oppført seg slik mot personer som sliter fra før.Hvordan hadde de opplevd en slik behandling?
Alle kan jo ha dårlige dager. Men trenger en trykke personer ned for det?
Disse dagene fra søndag har jeg tenkt at hvor mye det har å si hvordan en behandler andre personer. En trenger ikke være venner med alle, det er ikke alltid kjemien er tilstede, men uansett har alle rett til å bli behandlet med respekt.
Litt tanker fra meg, og håper dere er enig med meg. Hvem du enn er, eller hvem du enn treffer – alle bør møtes og behandles med respekt!
#familie #medmenneskelig #respekt #bevisst
er så enig med deg 🙂
marte Johannessen: jepp….. kjenner at jeg ble litt irritert på mannen i ettertid…..
Så enig!
Victoria Larsen: ja blir litt irritert på slikt. Heldigvis var jeg i godt humør den dagen….
Jeg er enig med deg; de som jobber i butikk bør ha en service-innstilling. Ha en god kveld! =)
miba: i like måte…..
huff:/
agreed as!
liveterherlig93: Blir litt irritert av slikt – heldigvis var jeg i godt humør:)
Hanne Lovise Johnsen: 🙂
Så enig..og de jobber i et service yrke..bør ikke oppføre seg sånn da..grrr..Men jeg tar det sjeldent personlig..vet at mange ikke skulle ha stått bak en kasse og mange skulle ikke vært i et slikt yrke..Bra du også ikke tok det innover deg..Ha en god kveld!
dvergpinschere i mitt hjerte: En god kveld til deg og:)))
Jeg er veldig enig med deg 🙂 Jeg ønsker deg en fin kveld videre. 🙂
Gina Elena: En fin kveld til deg og:))
Alle kan ha dårlige dager, men man bør skille jobb og privatliv så godt man greier. For på jobb innen service yrket er det ikke noe pluss at man er sur eller lite vennlig. :
denutroligereisen89: Det er så sant. En kan være litt høflig hvertfall:)
slike personer bør ikke jobbe i butikk..
Hege Kristin: enig:)
Han burde finne seg en annen jobb ass. Godt du hadde humøret på plass ihvertfall 🙂
Paula: ja helt enig:))
Når man jobber j en butikk, så er man i et serviceyrke. Det betyr at man ikke skal stå å henge j butikken og snakke med kolleger, når det er kunder i butikken. Man skal følge med å spørre kunden om den trenger hjelp.
Jeg har vært utsatt for noe tilsvarende, men med mitt eksplosive temperament så fikk damen høre hva jeg mente om den oppførselen… Når jeg kom ut av butikken husket jeg ikke hva jeg så, og håpet at jeg ikke hadde vært for “grusom”.
Enig med deg! Vi bør tenke på hvordan vi behandler hverandre, og spesielt de som jobber i et serviceyrke. Det er vel nok av konkurrenter å gå til… Tror neppe sjefen ville likt at en ansatt behandlet kundene sånn. Men det får han vel kanskje aldri vite… ;0)
Godt han ikke fikk ødelegge dagen din…! :0)
Nina Løkke Bøckmann: Helt enig. Ja burde jo fått visst det. :)Ønsker deg en flott kveld.
Vera Lynn: he,he. til pass for henne….
Enig med deg, dette var ikke måten å møte en kunde på.
BforB: Takk for det:)
Men hva hvis han hadde en dårlig dag, noe som hadde skjedd på hjemmefronten? Fått en stor skuffelse bare et par time tidligere.. du vet ikke hans side av saken her men velger alikvell og skrive om han på bloggen! Tenk om han tilfeldigvis hadde lest dette å gått rett i kjelleren med dårligsamvittighet.. sagt opp jobben for han ikke føler seg god nokk.. en selger kan også ha dårlige dager, jeg har selv stått på jobb med tårer i øynene pga utroskap av daværende kjærest å nei jeg klarte ikke være smilienes glad til alle kunder og det å ta fri fra jobb var ikke et alternativ eller en mulighet!
frklinda: Er ikke helt enig med deg. Jobber i serviceyrket selv. Jeg vet folk har forskjellig reaksjonsmønstre på hendelser, men synes ikke at en skal la ting gå ut over andre. Jeg mener ikke at en trenger å være smilende og glad, men høflig..
helt enig med deg! greit at alle kan ha en dårlig dag, men jobber du i service yrke så bør/må du kunne skyve ditt til side for å hjelpe kunden på en høflig måte, og heller fortsette praten med kollegaer når det ikke er kunder… jeg blir direkte sur hvis ansatte ikke ser meg og jeg må “mase” om hjelp til å finne noe… har flere ganger gått ut av butikker og sagt til meg selv at her er det leeenge til jeg går inn igjen…
Monica: Er så enig. Tross dårlige dager, er det mulig å holde en høflig tone. Må ikke stråle:)
Jeg hadde gitt han klar beskjed. For en slik oppførsel skal man ikke ha. Men som ofte på slike steder står det uerfarne mennesker bak disken. Kun lært opp til å kunne det som er på sin avdeling. Kanskje han ikke viste noe mer enn deg, og prøvde seg i håp om at du fant det selv. For egentlig skulle han funnet den tingen som du ser etter på en høflig måte. Nei snakk om idiot fyr!
Tweenspappa: enig. Tror han har vært der en stund, men håper jo ikke andre får samme opplevelsen. Synes bare at det er så dumt hvis noen som jeg skrive skal få ødelagt dagen av en 5 min. hjelp…. du forstår sikker hva jeg mener. Ønsker deg en flott dag.
Jeg er så enig. Alle kan ha dårlige dager, men jobber man i butikk eller for eksempel som lærer må man legge det litt til side og spille den “rollen” man har der. Trenger ikke være smilende og glad, men høflighet og respekt er viktig.
Ellen Margareta: så enig.
Totalt enig med deg snuppå 😉
Anonym: :)))) takk skjønne deg:))
Jeg er helt enig med deg, og vi har nok alle noe å lære av det og tenke oss både en og to ganger om før vi sier og gjør noe. Det vi sier og det vi gjør kan såre andre mennesker. Respekt er viktig, og har man en jobb, så tenker jeg at man skal utføre jobben sin eller så kan man finne en annen. Det finnes nok av dem som ikke liker jobben sin, og lar det gå utover uskyldige mennesker.
Mette: så enig:)) ønsker deg en fortsatt fin dag:)))
Skal man ekspedere må man oppføre seg ordentlig. Normal høflighet og velvilje er et minstekrav, så sant ikke kundene oppfører seg ALDELES ufyselig. Det tror jeg bestemt IKKE at du gjorde. Er vi litt nedfor en dag, så har vi lettere for å ta ting personlig…… men andres oppførsel handler alltid aller mest om dem – akkurat som min oppførsel handler mest om meg! 😉
karidansen: helt enig:)) prøver å oppføre meg hvertfall:)))