Jeg har begynt å bare si nei!

Ja du leste riktig. I tillegg er jeg ganske stolt av det.

Nærmest hver uke har vi i min bransje invitasjoner til arrangementer og tilstelninger. Ofte flere hver uke også.

Før  laget jeg en rekke unnskyldninger på hvorfor jeg ikke kunne være med, i tillegg til at jeg av og til var med da jeg rett og slett heller kunne tenkt meg  kun å vært hjemme.

Jeg har for lengst innsett at å være alene med barn, da har man ikke alltid muligheten til å bli med på alt. Så hvorfor unnskylde seg? Det er jo slik at en alltid føler at en må forklare seg, og å bortforklare grunnen. Å velge å tilbringe fritiden med sønnen, hvorfor skulle jeg bortforklare det?

Det høres kanskje lett ut, men for meg var det vanskelig i begynnelsen. Jeg måtte ta meg i å stoppe etter nei . Var på nippen til å fortsette, selvfølgelig med bortforklaringen min. Øvelse gjør mester, så nå er jeg nesten der.

Vet dere, det funker. I tillegg slipper jeg å bruke energi på å finne bortforklaringer. Spør noen hvorfor, sier jeg som sant er, ingen hvite løgner fra meg lenger.

Når jeg virkelig ønsker å være med, da sier jeg selvfølgelig ja. Men til gjengjeld av hele mitt hjerte.

Dette gjelder jo i alle settinger hvor man sier nei, og kommer med lange unnskyldninger. Men en må jo starte en plass. Dette var hvor det startet for meg:) Ønsker dere en flott fredag….. det er jo helg:)

 

 

#familie #nei  #svak #familie&barn

 

21 kommentarer

Siste innlegg