Denne dagen fortjener vi damer……

Først av alt vil jeg gratulere alle mine medsøstre med dagen. Tenk at vi har vår egen dag i dag.

Kvinnedagen ble startet i 1908 i New York, og var markering for kvinners rett til å stemme. I Norge ble den ikke innført før i 1915, men med samme formål. Men det var etter andre verdenskrig feiringen av dagen i grunnen ble innført. Må også nevne at vi i Norge fikk stemmerett i 1913, mens FN i 1948 vedtok at stemmerett var en allmennerett.

Men tilbake til vår feiring, og hva vi feirer. I dagens samfunn jobbes det enda iherdig med at kvinner og menn skal likestilles. I arbeidslivet, hjemme og i samfunnet ellers. I arbeidslivet er det stor fokus på lik lønn for likt arbeid samt å få mer kvinner inn i styrer og ledende stillinger. Vi er på vei, men det er en liten vei å gå.

På hjemmefronten regner jeg med at vi har kommet der vi ønsker å være. Tross om det er kjent at kvinner enda tar en del mer ansvar i hjemmet. Men for meg er dette mer individuellt ønsket. Mennene vil jeg si gjør en bra jobb.

Men til dere damer som leser enda. Kanskje vi skal tenke litt anderledes i år. Det er ganske kjent at vi i grunnen egentlig er vår verste fiende. Jeg skal prøve å forklare. Vi lærer våre barn at de bør ha tro på seg selv, bygger opp selvtillitten og at de er noen fantastiske vesner med uante evner som kan klare det uante bare at viljen er tilstede. Bra ord, og bra leveregler.

Jeg har bare et lite spørsmål til dere. Tenker vi slik om oss selv også? Det er jo dette vi lærer våre barn. Det er jo allmenn kjent at når en lever etter de metodene en lærer vekk selv, har de best effekt.

Så damer. Kan vi fra nå av ha dette lille perspektivet, og la tankene vandre. Kanskje mens vi i dag nyter vår fortjente spa behandling, bobler eller rett og slett benytter dagen i dag til å ha en velfortjent stille stund med en kopp te eller kaffe. Fortelle oss selv igjen og igjen. Vi er bra nok! Rose våre egenskaper, sette pris på oss selv, tross våre feil og mangler. Ikke sammenligne oss med alle andre. Overbevise oss selv at vi er helt unike. For det er vi. Vi klarer bare ikke helt å se det selv alltid.

Med disse orda avrunder jeg, og sender igjen en hylles til alle oss damer. Fordi vi fortjener det!

 

 #kvinnedagen #ellenorge #kk #kvinner #damer #familie #mamma #

32 kommentarer

Siste innlegg