Hvor mye skal konfirmantene få i år?

Det årlige dilemma om hvor mye en gir til konfirmanten kommer alltid opp på denne tiden.  Beløpene endres og vennskap og familie defineres. Det er nærmest slik at jeg gruer meg hvert år. Hvor mye er greit? Det skal ikke være for lite og heller ikke for mye. Å blingse begge veier er litt feil på en måte.

Merker at denne funderingen tar litt glansen av selve dagene.

Er det blitt litt slik at penger kommer mer i fokus enn det selve dagen handler om?

Å hylle konfirmanten for at de har tatt et valg, trer litt inn i de voksnes rekker, og sist men ikke minst familie og venner som kommer for å være med på feiringen. At de får en liten oppmerksomhet, er jo greit, men begynner vi voksne å ta litt av?

Er det ikke vi som burde stanset dette hysteriet på en eller annen måte?

Lager vi skiller her som vi snakker så fint om at ikke skal være der?

Jeg vet jo at dette har forflyttet seg til konfirmantene også. Hvor mye hver enkel får sprer seg fort i dagens samfunn. De trenger ikke vente til første skoledag for å formidle summene. Kun noen tastetrykk.

Når summene noen av de unge får i “gevinst” blir fortalt, er det ikke småpenger. Er det sundt å la en 14 åring suse rundt på “shopping” med disse beløpene?

Tenker jeg tilbake, så hadde vi jo litt samme fokus. Men merkelig nok er det selskapet og kosen jeg husker, ikke hva jeg fikk. Så tross om fokuset var litt penger den gang og, er det merkelig hva vi egentlig husker.

Vel, siden jeg er litt i konfirmasjonsmodus for tiden var det litt mandagstanker før den store dagen.

Ønsker dere en flott mandagskveld.

#konfirmasjon #konfirmasjonspenger #fornuft #familie #familieogbarn #familie&barn #ungdom #tenåring #foreldre #foreldreogbarn #foreldre&barn

 

22 kommentarer
    1. Jeg synes også det er for mye fokus på dette, både blant konfirmantene og alle rundt. Jeg har gitt 500 i mange år, til nieser, nevøer og fadderbarn. Som mor er det kanskje noe annet. Men å høre ungdommene etterpå sammenlikne og regne opp,stakkar de som har “fattigste” familien…Ikke moro dette presset..

    2. frodith: Er så enig. Er heller ikke så raus med lappene… Nei absolutt ikke – men det er jo vi foreldre som legger listen.. egentlig fra barneår… Dumt det skal være slik…

    3. Vi har gitt 500 kr til de som er veldig nær familie det vil si nise og fetre som attpå klatt er i forhold til sine fetre og kusiner. Men tilvenniner bar hvor vi blir innvitert trapper vi ned til en lavere sum..

    4. Ja det er blitt mye pengefokus! Men var jo det når jeg konfirmerte meg også..men summene har økt man man si…hihih Lykke til!

    5. her ligger også summen på ca 500 til tantbarn,venner og bekjente 50-200 alt etter hvor nære venner,vi ga ikke våre barn en pengesum ,selskapet og kleda ble gaven fra oss

    6. Hmm – syns det handler bare om penger omtrent.. .skikkelig trasig syns jeg! Kjenner en konfirmant i år jeg også – ikke så nær, men aner ikke hva jeg skal gi! 🙂

    7. Dette er så vanskelig! Men jeg tenker at man får gi etter evne også får det være bra nok. Det blir foreldrenes jobb å lære barna å være takknemlig for alt de får, uansett sum…
      Da nevøen vår konfirmerte seg fikk vi trykket en bok med bilder fra opplevelser vi har hatt sammen fra han var liten og frem til da + at han fikk 1000 kr ved siden av 🙂

    8. Ja dette blir diskutert—————— hadde besøk av en venninne da jeg fikk innbydelse til KAFFE på konfirmasjonsdagen til sønnenn til min eldste brors dame. De har vært sammen et par års tid nå og vi regnes jo litt som familie 🙂 Men jeg som trodde jeg skulle på både middag og kaffe hehehe så ble jeg bedt til bare kaffe og lurte på hva jeg skulle gi i gave……..vi er jo ikke egentlig i slekt i det hele tatt…………… 200 – eller 300 for jeg gir ikke 500. Det blir for mye…… men er det andre for lite? Hva gir de andre? jaja jeg tror jeg gir 300. Det får være nok 🙂
      Ha en flott dag!

    9. Etdiktomdagen: Synes det er så vanskelig. Men synes det hørtes greit ut. Kjenner du henne kan du jo spørre. Vi har gjort det litt i vennekretsen, vært åpne – slik at vi kommer frem til like beløp. Synes det er greit – men det er jo ikke alle en kan det med…. Vi gir 200 eller 300 til venner om en ikke er i konf. – er vi der gir vi 500. Reagerer noen på det – får det bare være synes jeg. Jeg er mer slik at det er tanken som teller. Heldigvis er sønnen min slik og…..

    10. Jeg kjenner at jeg er veldig glad for at jeg slipper å ta stlling til dette… Det er ingen konfirmanter igjen i familien, enn så lenge! Sist gang jeg var i konfirmasjon, noe som begynner å bli en stund siden, husker jeg at jeg ga 500,-. Tror nok at jeg ville ha lagt meg rundt der nå i dag også.
      Når jeg selv var konfirmant, ønsket jeg meg ting, så det ble ikke så mye penger på bankkontoen min.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg