Derfor blir du mer sulten av å spise epler……

Her om dagen leste jeg at en blir mer sulten av å spise epler. Tenkte litt på den, og det stemmer faktisk.

Det høye fiberinnholdet burde gjøre at en føler seg mett, men denne følelsen avhenger av syreinnholdet i hvert enkelt eple. Jo surere, dess mer sulten blir en.

Derimot er epler perfekte hvis du skal stabilisere blodsukkeret.

Andre frukter som kan gi den samme sult følelsen er grapefrukt, appelsiner og andre sitrusfrukter. 

Så hvis du skal stagge sulten og holde blodsukkeret stabilt er banan et perfekt valg. Bananer har lavt syreinnhold.

 

#eple #frukt #syreinnhold

20 kommentarer
    1. Ja de fleste tar jo eple for å stagge sulten i mellom måltider..så da er ikke det så lurt…der lærte jeg noe nytt..ha en god dag!

    2. Ja det er mye fiber i frukt…. men visste ikke dette om epler og sult………. 😀 Banan har et fettstoff i seg som jeg ikke tåler………så har ikke spist banan på over 30 år. Tørr ikke. Sist jeg prøvde var jeg kanskje 19 og ble så dårlig som bare fy. Får krampe i magen……….. 🙂 Jeg som elsker banan på skive !!!
      Men det finnes så mye annet godt av frukt så det går bra 🙂 Har alltid med epler på tur jeg da 🙂
      Ønsker deg en god dag!

    3. Etdiktomdagen: Uffda. det hørtes ikke bra ut. Jeg synes selv epler er gode og friske….. men synes som jeg leste at det kan stemme. Blir ikke så veldig mett hvis en er sulten:) Ønsker deg en flott dag.

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: he,he. ja det stemmer. Men er en bittelitt sulten kan det jo ha sin virkning. Men når jeg tenker etter, de gangene jeg er veldig sulten kan det stemme.

    5. Jeg har slitt mye med mage og tarm opp igjennom årene. Og har flere innlegg om og gå vekk fra matvarer som lager ugreie. Bl.a Epler, pærer og plommer .
      Og vanlig brød , det liker ikke magen/tarmene mine, så jeg bruker alternativer for brødvarer.
      Lager all mat fra bunnen av, vel nesten all mat fra bunnen av.

    6. ..hm..har jo erfart at man blir sulten av epler – men visste ikke hvorfor. Tja..da lærte jeg jammen noe nytt i dag også 😉 Ha en flotters dag videre =D

    7. Nå lærte jeg noe i dag også. Dagen er ikke den samme uten. Jeg liker sure epler best og som du skriver… det hjelper ikke mot sult. Da vet jeg hvorfor.
      Ha en flott dag! 🙂

    8. ingersveogvel: Ja en må finne ut hva som passer for en…… om det så er å kutte ut gode ting. Synes du er flink da…. selv om jeg prøver så merker jeg at av og til I en travel hverdag kan det være enkelt å ta snarveier:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg