Jeg vet hva dine barn trenger……

Hei dere.

Jeg har de siste tidene fått med meg debatten ang. barn og belønning for karakterer. Er det en bra ting? Eller er det en dårlig ting? Debatten går varm.

Jeg har vært borti og kommentert, men alltid med et tja. Svaret vet jeg ikke, men jeg vet hva som fungerer hos oss. Ja han får belønning i form av penger for å strekke seg litt. Måla har vi satt opp sammen, og de endres etter hvert halvår. Det har fungert hos oss.

Det er ikke de store summene det er snakk om, men slik at han har litt ekstra i lommen. Tror ikke han kommer til å bli rik av det.

Jeg mener bestemt at alle barn som voksne er forskjellig og trigges av forskjellige ting. Finner en noe som fungerer, kjør på sier jeg. Hvem liker ikke å få en belønning  når en har oppnådd noe? Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg bevilger meg belønninger titt og ofte når jeg oppnår måla mine. 

Jeg er litt usikker på om det er en del som reagerer for at det er snakk om penger. Men om det er penger eller andre ting er noe enhver familie finner ut av selv. I en travel hverdag kan tid eller en opplevelse som ikke koster noe være belønningen.

Jeg har mang en gang klødd meg i hodet av ting som fungerer andre plasser som ikke har noe effekt hjemme hos oss. Gode ideer i grunnen, men ikke brukenes for oss.

Et eksempel hjemme hos oss er på det stikk motsatte. Straff. Jeg tror mange har vært borti at ting ikke alltid går som det skal, og kommer med trusler. Det har nå jeg og, tross om jeg i grunnen har håpet at jeg slapp å gjennomføre. Jeg prøvde en gang den som jeg har hørt har mest effekt – nemlig data. Ikke data på en uke. Det måtte jo funke. Poden brydde seg ikke, og gjorde “tingen” en gang til. Dermed måtte jo tiltaket gjennomføres. Han gikk og hentet dataen, leverte den og laget ikke en eneste scene.

Tiden ble brukt til å leke, lese bøker og blader. Dataen ble ikke nevnt før en dag han sa til meg: Mamma, jeg gleder meg til torsdag! Forsto ikke helt hva han gledet seg til, så jeg måtte jo spørre. Svaret var at da fikk han dataen igjen. Det ble ikke mer snakk om det før han kunne få den igjen. Følte litt av hensikten var borte når han tok så lett på det. Så hos oss fungerte ikke det.  

Så om andre gjør andre ting enn deg trenger det ikke være feil i det. Finn din egen formel, og fungerer det så er vel ingenting bedre. Behøves det  ikke noen triggere hos deg er det også greit.  Det har litt med å akseptere, men allikevel beholde sin egen tro. 

Jeg tror vår viktigste oppgave mot barna er å lære dem å være glad for det de har, eller det de får. Det å kunne unne andre både materielle ting og opplevelser er en rikdom de kommer til å vokse på. En fantastisk egenskap å ha.

Et barn eller en person som innehar de egenskapene har det som regel godt med seg selv. Det er jo det vi ønsker for våre barn? Er det ikke?

 

#foreldreogbarn  #foreldre #barn #ungdom #mamma 

14 kommentarer
    1. Siden det ikke er snakk om mye penger så høres det ikke ut som det er det som er motivasjonen hans. Dette med karakterer er jo en rar ting i seg selv, spør du meg 😀

    2. frodith: Nei det er ikke mye, men det trigger. Det er at han gjør litt ekstra. Tror mer tanken er der. Jeg er vel opptatt av å sette mål, og prøve å oppnå de. Men de må være realistiske. Gjør det at han vipper opp en karakter – da er det vel verdt de pengene. Det er vel at en pluss blir til karakteren over:) Men igjen – det er flere som får mer enn han og det viktigste er synes jeg å lære dem å akseptere det og ikke være misunnelig.

    3. Jeg tenker at en må finne ut av hva som fungerer med egne barn. Jeg har aldri gitt unga penger for gode karakterer. De hadde ikke blitt rike av det og jeg hadde ikke blitt fattig, for det var ikke så ofte de FIKK veldig gode karakterer. De to yngste har begge dysleksi, og da blir det tyngre både å lese og å skrive. Jeg har ikke brydd meg så mye om det med gode karakterer. Jeg syntes det var minst like viktig at de var sjølstendige, lærte seg praktiske ting og tok ansvar på andre områder, sjøl om jeg ikke syntes de skulle gi blaffen i skolearbeidet. Etter at de ble voksne, og valgte retning sjøl (ut fra interesser), ble de så motiverte at de til slutt fikk gode karakterer.

    4. Dårlige karakterer går utover dem selv. Man kan godt gi barna noen kroner eller en premie om de gjør sine oppgaver hjemme. Som å gå ut med søppel eller annet. Men det å vifte tusenlapper under nesen på barn er helt feil! Her har vi slike stjerner som de samler opp 🙂

    5. due: ja det gjør jo det, men ser ingen ulemper med å hjelpe til å dytte de i riktig retning . Hva vi gir eller gjør for at det skal fungere må være opp til den enkelte. Jeg tror jo og at om en har grunnverdier i bunn trenger ikke karakterer definere veien videre.

      Ønsker deg en fantastisk kveld:))

    6. Alle får selvsagt gjøre hva de vil med sine egen barn. Men jeg synes ikke at det er riktig å betale barnet 1000 kr for en sekser. Men det er selvsagt opp til hver og en. Ønsker deg ei fin helg <3

    7. Er nok riktig og viktig som du sier..ting funger forskjellig i forskjellige familier..Det er lov å bruke hue som jeg sier…;-) ha en god helg!

    8. jeg er enige i att det ikke finnes en oppskrift som passer for alle familier,en må finne sitt i hver enkel familie,ingen barn er like heller ikke innen en søskenfokk ,jeg mener som deg att en kommer lengst ved å lære barna gode grunnverdier i livet så dei blir takknemlige og selvstendige

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg