Blogging mot mobbing – vet vi nok?

Til dette innlegget har jeg fått inspirasjon fra  “Vårt Land” hvor jeg satt og så på programmet om Silje Marie. Du kan lese hele historien hennes HER.

Ei jente eller nå dame som har fått frarøvet 10 år av sitt liv. Hun har blitt oversett av skolevesenet og deretter helsevesenet. Men det hele startet med mobbing.

Fra hun var 16 til 26 har hun gått inn og ut av institusjoner, og vært innlagt på lukket avdeling på psyk. Istedenfor å vurdere medisineringen, har de bare økt på og puttet på flere medisiner. Bivirkningene av medisinene var tvangstanker, illusjoner og selvmord som hun hadde alle av. 

En sykepleier ga aldri opp Silje Marie. Fikk henne til å slutte med medisinene, og støttet henne hele veien. Sakte men sikkert ble hun bra. Eller så bra som hun kan bli. 

På veien tilbake til livet har hun hele tiden trodd at hun var en del av en “unik historie” men har i ettertid funnet ut at mye av dette kom fra medisineringen. I programmet kontaktet hun ulike spesialister, og de som hadde behandlet henne. Konklusjonen var mye av dette var medisineringen sin skyld, og bivirkningene var kjente.

For Silje Marie startet det med mobbing. Jeg er sikker på at Silje Marie sin historie ikke er unik. Mange har blitt frarøvet år om ikke hele livet på grunn av at de har blitt mobbet. 

Mobber en, eller utestenger en personer en gang, to ganger eller flere ganger kan det faktisk ende tragisk. Har du tenkt på det? 

Vi hører stadig om at mobbing ikke er greit, den som blir mobbet har det ikke greit, men blir vi opplyst nok? 

Etter jeg så på programmet  fikk jeg en del aha opplevelser som jeg ikke har tenkt  på før. Det kommer rett og slett av at jeg ikke er opplyst nok om temaet, eller at det er få i min nære krets som har vært utsatt for dette. 

Jeg har vært på utallige foredrag med personer som har vært utsatt for å blitt utestengt eller som har vært litt annerledes, men har kommet styrket ut fra det. Det er jo solskinnshistorier, og veldig gode foredrag som jeg har hatt mye nytte av. Jeg tror og disse foredragene appellerer til målgruppene. 

Men når jeg så dette programmet tenkte jeg at det er få historier om de “tragediene” mobbing kan føre til. Sterke historier som er der ute, som jeg tror hadde hatt mye effekt, og satt tankene i sving hos mange av oss. 

Jeg vet at det å få personer som er langt nede til å holde foredrag, blottlegge seg selv ikke er veien å gå. Men jeg synes likevel at å opplyse, fortelle og komme med effektive  historier fra virkeligheten kunne hatt effekt. 

Jeg selv har innsett – jeg vet for lite av hva mobbing kan forårsake.

#bloggingmotmobbing #mobbing #eiheks #novemberfokus

.

I november har “Eiheks.blogg.no” kommet med en utfordring til de som ønsker å delta. Fokuset er mobbing, og du kan lese om det HER.

 

15 kommentarer
    1. De aller fleste vet nok for lite om mobbing ,de som har blitt utsatt for det og er utsatt for det kan sette med dype sår som aldri gror ,arr setter seg.
      Jeg har selv vært utsatt for mobbing i barneårene som i voksen alder.
      Ble og mobbet ut av skolen av en lærer .
      Spor som aldri helt gror har satt seg ,men jeg har kommet meg videre .
      Møter jeg noen av de som stod bak mobbing av meg i dag og de så mye som prøver å hilse på meg eller snakke med meg ,har jeg kommet så langt at jeg kan si , slike mennesker som dere vil jeg ikke være bekjent av .
      Ha en flott Onsdagskveld . Du kan lese mine to innlegg mobbing mot blogging. Når læreren mobber og at du tør

    2. sisselgu: Det skal jeg gjøre. Ja det er helt forferdelig hva det kan forårsake. Jeg tror nok at til og med de som vi sier “kom styrket ” ut av det har sår som de sliter med. Tross om tinga ser bra ut på utsiden. Så derfor sier jeg informer , informer og informer…….. Tror ikke at disse historiene kan bli fortalt for mange ganger. Ønsker deg også en flott onsdagskveld.

    3. Jeg vet dessverre så alt for godt hvordan utestengelse og mobbing kan føre til. Man mister troen på seg selv, om man ikke er sterk nok. Til og med den sterke kan bukke under. Man blir som e skilpadde som føler seg trygg kun når den er inne i skallet sitt. Da kan ingen le eller håne deg. For inne i skallet er det kun plass til en og det er lukket. Ingen kan trenge seg igjennom…

    4. Jeg husker dette programmet. Det gjorde inntrykk! Sjølsagt var det den biten med mobbinga….men aller mest at det går an å reise seg igjen sjøl om en har hatt en så alvorlig, psykiatrisk diagnose. Nydelig jente og ditto sjukepleier. (Både INNI og UTTAPÅ!)

    5. Jeg vet så inderlig godt hva mobbing kan føre til, da dette var min hverdag i alle år, fram til jeg flyttet i fra bygda som 16 åring. Fikk desverre ikke hjelp før jeg ble 22 år, og jeg er merket for livet. Men lever og har valgt å snu det til noe posetivt, der jeg idag bruker mine opplevelser til å hjelpe andre i samme situasjon. Jeg føler så masse med Silje marie, og jeg tror desverre her er det mange mørke tall.

    6. Sv: kan godt ha vært på Brennpunkt også…jeg så noe som lignet på Vårt lille land søndag…eller mandag…også var hun på frokosttv dagen etter….GODT det blir belyst!!

    7. Det er bare så vanvittig grusomt hva helt og totalt unødvendige lidelser mennesker kan bli utsatt for. Tusen takk for at du setter søkelyset på dette 🙂

    8. dedicat: Ja det er det. Å få frem hva som kan skje med disse “vi” mobber. Liv kan bli satt på vent eller i verste fall direkte ødelagt. Disse historiene burde kommet frem mer slik at en kan få et innblikk i hva som kan skje. Tror de fleste av oss ikke ønsker å ha dette på samvittigheten.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg