Hvor mye veier du på andre planeter?

Hei dere.

Jeg kom over en interessant og morsom artikkel I illustrert vitenskap her om dagen. Den omhandler tyngdekraften og andre planeter og at det er tyngdekraften som styrer vekten din.

Den gjør deg tung på Jupiter og sterk på månen.

Det er himmellegmers masse som bestemmer hvor mye gjenstander veier. Fordi Jordens masse er mye større enn Månens, er Jordens tyngdekraft seks ganger kraftigere. En person på 60 kg vil f.eks bare veie 10 kg. på Månen. Derfor kan man også hoppe høyere og lenger på Månen – og løfte svært mye tyngre gjenstander.

På samme måte vil en planet som Jupiter med enormt stor masse få deg til å veie over dobbelte av på Jorden.

På de forskjellige planetene vil en person på 75 kg veie:

Venus: 68,03 kg

Jorden: 75 kg.

Månen: 12,45 kg.

Mars: 28,28 kg.

Jupiter: 177,3 kg.

Saturn: 79,8 kg.

Uranus: 66,68 kg.

Neptun: 84,38 kg

Pluto: 5,03

Så hvis det går ut på å veie minst mulig anbefaler jeg til å  flytte enten til Månen eller Pluto. Her blir vi både lettere og mye sterkere.

Jeg tror jeg foretrekker å forbli på jorden……. og være fornøyd med det baderoms vekten min viser…..

#vekt #planeter  #verdensrommet 

22 kommentarer

Siste innlegg