Kan du dø av hjertesorg?

Hei dere.

Håper dere har hatt en fin dag. Det er jo Valentine, eller på godt norsk alle hjerters dag.

Her har det vært en helt normal dag. Vi fikk fint besøk av Thon Hotels på jobben i dag, og de hadde med noen godsaker. Eller har det ikke vært noe som helst feiring. 

Oi – glemte nesten ut at poden lagte vafler og hjemmelaget jordbærsyltetøy til kvelds, så kos har vi jo hatt.

Jeg kom over en liten artikkel i ill. vitenskap her om dagen som handlet om myter om hjertet. Det ene punktet var om du kunne dø av hjertesorg.

Visste du at det kan du faktisk?

I 1990 oppdaget japanske leger at hjertet endret form hos personer med hjertesorg. Knust hjerte-syndrom som det kalles oppstår når kroppen reagerer på en traumatisk begivenhet ved å sende ut stresshormoner i blodet. Hormonene får hjertet til å slå raskere, og blodkar i hele kroppen trekker seg sammen. 

Når blodkar i hjertet trekker seg sammen, frakter de mindre oksygen til hjertet enn de pleier, og det utløser kraftige smerter i brystet. Dette kan i ytterste konsekvens være dødelig, men normalt går tilstanden over etter en ukes tid.

Jeg håper jo selvfølgelig ingen av dere som leser dette har hjertesorg, men har hatt en fantastisk dag og kveld. Har dere kost dere med et glass vin, så vil jeg bare avkrefte at vin er sundt for hjertet.

Vel, hvis en drikker enorme mengder så kan det ha effekt. Men en må oppi 1000 glass om dagen.

Myten oppsto da forskere oppdaget at franskmenn drakk mye rødvin og spiste fet mat. Tross dette fikk de sjelden hjerte/kar sykdommer. De fant stoffet resveratrol, en antioksidant i vin. I forsøk med mus viste det seg at det ga en liten beskyttelse. Senere kom det frem at musene hadde fått en mengde av stoffet i seg som var mer enn tusen ganger høyere enn det som finnes i et glass rødvin. 

Jeg håper dere synes “hjertefakta” for dagen var interessant og lærerikt.

Ønsker dere en fortsatt fin kveld.

 

Dette paret traff jeg på en koselig rusletur i går. 

 

Litt kos må til:

#valentines #hjertesorg #hjerte #familie  

 

 

20 kommentarer
    1. Ja det viste jeg egentlig…OG de svanene der sørger vist maken dør..de holder seg til en gjennom hele livet…Trofaste hele livet…Høres ut som du har hatt en fin dag! ha en god kveld og natt!

    2. Ja jeg tviler ikke på at man kan dø av hjertesorg..er vokst opp med historien om besteforeldrene mine på farssiden, der han døde først..og hun, som i utgangspunktet var frisk som bare det, døde bare noen få mnd etterpå..angivelig av hjertesorg.. 🙂

    3. Jeg vet om et tilfelle der kona døde, og så vandret mannen etter to uker senere. Han var helt avhengig av henne følelsesmessig, nærmest forgudet jorden hun gikk på. Og de var eldre, men ikke steingamle.
      I et annet tilfelle i slekten i gamle dager døde husholdersken , og ikke lenge etter døde den gamle ungkaren hun var husholderske for. Og de hadde ikke et samboerforhold, de bare bodde i samme hus. Men det hadde vært de to i det huset i over tretti år. Han tok seg av henne de siste årene fordi hun ble svakelig. Nesten som et gammelt ektepar. Det var egentlig ingen grunn til at han skulle dø, men det gjorde han. Vi tror han savnet henne og ikke orket ensomheten.

    4. Hmmm – lærerike fakta….. Foreløpig har jeg ikke hatt noen dødelig hjertesorg tydeligvis, og vin drikker jeg nok fordi det er deilig….. klemmer! 🙂

    5. Jeg mistet min mann brått i desember. Vi er unge. Jeg er gravid og har vårt 1 år gamle barn å ta vare på. På et vis skulle jeg ønske at hjertesorgen stoppet hjertet mitt, men orker ikke tanken på at jenten vår skal bli foreldreløs. Savnet er så sterkt at hvis det ikke hadde vært for henne og gutten i magen så tror jeg helt og fullt på at jeg hadde fulgt ham i graven.

    6. uffda, jeg har hatt kjærlighetssorg og det føltes ut som at jeg skulle dø iallefall..men visste ikke at man faktisk kan det :p he he.. lærte noe nytt før jeg legger meg da 🙂

    7. Først trodde jeg dette var en oppfølger på hvordan det går med enkesvanefrue Havnefogden! Men så husket jeg at det var Os kommune.
      Svaner har kun en partner i livet, og Havnefogden var en god partner og far. Han beskyttet sin familie da ungdommer kastet sten. Han beskyttet dem mot småbarn som ville “leke” med hans skjøre barn.
      Os kommune drepte han fordi han var en god partner og far. Aggressiv, sa kommunen. Mord, sier jeg. Og hva skjedde med enken og ungene!!?

    8. Bente:Ja det husker jeg. Ja de kan være Ganske så aggressive når de har unger og egg. Men det er slik mange av de er……. vi må jo forholde oss til det at slik er det. Så – enig med deg her.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg