Det viktigste er at du har det bra gutten min…..

Det er jo det vi vil. At våre barn har det bra. Finne lykken, på sin måte. Selvtillit nok til å møte dagene med engasjement og nysgjerrighet.

Å finne lykken, være lykkelig og ha det bra med oss selv, er vel det vanskeligste i denne verden , vil nå jeg påstå. Ingen fasit, det er prøving å feiling, om igjen og om igjen.

Livet er ikke lett. Så mange fallgruver.

Bare det å vite hva som gir oss lykke og tilfredstillelse er vanskelig. Hvis dette hadde vært et fag på skolen, tror jeg at det hadde vært et av de vanskeligste, både for lærere og elever.

Innimellom tror jeg at på finne veien til lykken begynner vi i helt feil ende. Vi går mot mål  uten å ha det grunnleggende fundamentet i orden. Med det mener jeg å begynne med de myke verdiene, som å ha det godt med seg selv, bygge selvtillit, medmenneskelighet og å akseptere hverandre.

Kunnskap kan læres, og når vi er lykkelig lærer en også raskere da det er ingen forstyrrende elementer som krever tid og grubling.

Når en ser på  hva både selvtillit  og egenverd kan resultere i av resultater, er jeg sikker på at prestasjonsnivået hadde blitt hevet i skolen. Det kommer alltid til å være forskjeller i hva en liker og hva en er god på. Men alle må jo ikke være like, eller å jobbe med det samme. Vi trenger ulike personligheter og ferdigheter i samfunnet. Både de akademisk, de praktiske og de kunstneriske. Ulikhetene utfyller hverandre.

Mitt favoritt motto er: Ingen kan alt, men alle kan noe.

Som foreldre er det jo fornøyde barn vi ønsker. Selvfølgelig ønsker vi at de skal oppfylle drømmer, gjøre det bra på skolen og gjøre det beste de kan. Men å pushe på dette, mens de myke verdiene rakner, kan være at vi oppnår helt motsatt effekt.

Jeg har tidligere nevnt at jeg er veldig fornøyd med skolen til sønnen min. De har fra første dag dysset ned de akademiske resultatene, og fortalte at i første omgang var de mest opptatt av det sosiale. Grunnen er at dette var grunnsteinen til læring. Var dette på plass, kom resultatene.

Tror det er mye sant i dette, men det kreves mye fra lærerne. De må være tøffe og kunne sine fag. Pedagogisk og akademisk.

Jeg og sønnen min hadde en liten samtale for noen år siden. Tror jeg pushet ham litt vel mye på skolearbeidet. Han responderte med at eneste jeg ønsket var at han skulle være best på skolen. Det var det eneste som betydde noe for meg.

Måtte  ha en liten “timeout” for å svare på den. Kverna mi gikk kan du si, men klarte å si til ham at det eneste jeg ønsket var at han hadde det bra med seg selv og godt inni seg. Var han glad og tilfreds og følte mestring, da var jeg glad. Om det betydde at han satt på et hustak og bare var fornøyd, var det godt nok for meg. Hvis det var det han ville. Fikk noen store øyne av ham husker jeg.

Har tenkt litt på den samtalen av og til. Satt den vel litt vel på spissen den gang. Men det er mye sant. Godfølelse og tilfredshet, er ikke selvsagt i dag. Når en kommer til voksenlivet har en så mange valg, og har en viljestyrke og engasjement kan en komme så langt en vil eller rettere sagt få oppfylt drømmene. Det viktigste er vel å være bevisst på at alle har forskjellig mål og ferdigheter. Ikke minst å respektere det. Vi er alle unike.

bilde hentet fra Google.

#barn #familie #skole #familieogbarn  #helse #samfunn #hjem #mentalhelse

16 kommentarer

Siste innlegg