Hurtigruten til Ålesund

I helgen var vi en tur til Ålesund. Transporten opp var litt uvanlig for meg å være, men jeg må si at Hurtigruten imponerte.

En avslappet tur med god mat, godt selskap og nydelig natur.

Å ankomme Ålesund rundt tolv på lørdag var helt perfekt for oss. Der møtte en guide oss som fortalte oss det viktigste om byen. Tross litt kald vind fra nord, fikk vi et lite innblikk i byen med dens historie. 

Ålesund er en forholdsvis “ung” by, og fikk bystatus i 1848. Mesteparten av trehusbebyggelsen ble borte i bybrannen i 1904. Når byen ble bygget opp igjen var det instrukser fra staten at alle bygninger skulle være i mur, og slik ble det. 

I den tiden var det populært med jugendstil, dermed er det stilen som preger byen og møter en ved innseilingen. Flotte majestetiske bygninger hvor mange har sin lille unike stil. Et flott syn.

Etter en god middag hadde vi en tur opp til Aksla som er byens utsiktspunkt. Litt over 400 trapper må en gå for å komme seg til denne fantastiske utsikten. På lørdag var det et arrangement her oppe med en gratis konsert med Jarle Bernhoft i regi av FNs Bærekraftsmål. Jeg valgte å gå opp, se på utsikten for deretter gå ned før konserten startet. Jeg tror det var over 5000 som var der oppe.

Etter endt nattevandring var det tilbake til Hurtigruten og nesen først til Bergen, og deretter til Stavanger med fly.

Jeg legger ved noen bilder fra turen vår, og håper du liker de.

 

Litt lite bilder av selve båten, men utsikten under turen er ingenting å si på:

Disse skyene var helt fascinerende:

 

Solsengene måtte prøves når solen tittet frem. Er jo på cruise:

Utsikt fra lugaren:

 

Maten var bare helt fantastisk. Tross om dette var litt norsk var det eneste bilde jeg tok av maten:

 

Ålesund by – et utvalg av bilder:

 

 

 

#norgesferie #hurtigruten #Ålesund #bergen #Norge #Vestlandet #reiseglede

 

 

20 kommentarer

Siste innlegg