Har jeg blitt gjerrig?

Kjent for de fleste som kjører bil har det vært et lite hopp i bensinprisene ved inngangen til dette året. Tenkte vel ikke så mye på det før det satte inn, men fikk en liten a-ha opplevelse når jeg oppdaget at prisen faktisk kunne være godt over 16 kroner literen. For meg som synes 14 var mye, så kan en godt si at dette var enormt.

Bensin må vi ha, men kjenner at jeg titt og ofte i det siste kikker opp på prisene når jeg kjører forbi en bensinstasjon nå. Har jeg nettopp fyllt, kan jeg få en liten tilfreds mine hvis den er over 16. Derimot hvis jeg burde fylle og tallet viser 16, har jeg raske regninger i hodet for å beregne om jeg virkelig trenger å fylle. Må jeg, kan jeg til nøds fylle for en hundrings, så har jeg til en av de billige dagene. Som dere sikkert skjønner så er jeg ikke helt 100% strukturert på området enda. Men er på god vei.

Prisene går jo litt opp og ned som en jojo, men det er faktisk litt struktur på det. Den mest kjente er jo søndag kveld til mandag morgen, men visste dere at torsdag morgen  også er en dag som prisene er lave. Forbrukerrådet kaller torsdagens morgenpriser for bilistenes blindsone, siden den ikke er så kjent.

Når en ser på hvorfor prisene varierer såpass som de gjør er ca. 60% av bensinprisen fast. De resterende 40 % er variable som da endres. Dette er avhengig av oljepris, lagerbeholdning, tilbud og etterspørsel, raffinerikapasitet og valuta kurser.

Bensinstasjonene opererer med pumpepris og ikke listepris. Det er grunnen til at det er varierende priser fra stasjon til stasjon. Priskrig, bedriftsavtaler og kortavtaler kan gjøre at prisene er forskjellige. Det er også slik at er det områder hvor bensinstasjonene ligger tett, har de som regel lavere pris pga konkurransen.

Tross om jeg enda synes at bensinprisene er i høyeste laget, kommer jeg nok til å prøve å fylle på de billigste dagene. Kan jo spare noen kroner på det.

#bensinpris#samfunn #pins  #bensinkrig #avgift #bensinstasjon #familie

12 kommentarer

Siste innlegg