Gatelangs i Stavanger….

Hei fininger.

Da var snart fredagen over. Ja det er jo fredag. Hvor herlig er nå ikke det?

Dagen har bare flydd avgårde. Sønnen er hos faren, og siden jeg kjørte ham til båten, hadde jeg en liten rusletur i sentrum av Stavanger. Skulle egentlig gjøre noen ærend, men kom hjem med rett og slett ingenting. Så de småtinga er fortsatt på lista.

Å rusle rundt i Stavangers gater er faktisk ganske herlig. Hele sentrum er jo nærmest gågater, med herlige smug. Velger du å gå utenom kjøpesentrene, finner du en del nisjebutikker og koselige kafeer. Er å anbefale.

Jeg knipset noen bilder som jeg vil dele med dere. Håper dere liker de.

Da ønsker jeg dere en fortsatt fin fredag. Kos dere.

Utsikt over Breiavannet. Tatt fra Jernbanelokket hvor jeg parkerte.

Fra Breiavannet

Søregaten i Stavanger Sentrum

Nygaten i Stavanger Sentrum

Kirkegaten i Stavanger Sentrum

Kirkegata i Stavanger som går fra Domkirkeplassen og Kongsgata ned til Havneringen. Gaten ble i 1960 landets første gågate.

Fram til 1930-tallet samlet byens ungdommer seg fast i gata klokka 19 og 21 ? hendelsene ble kalt «syv-strøket» og «ni-strøket». Særlig folksomt var det på onsdagskveldene da tjenestejentene i byen hadde fri. Mange gikk arm i arm i rekke og brukte hele gatebredden. Promenaden gikk videre foran Domkirken, Kongsgård og langs vestsida av Breiavatnet.

Gaten hadde på 1800-tallet brostein i gata og skiferheller på fortauene. I 1905 ble brosteinene skiftet ut med nye. Senere er skiferhellene blitt borte.

#Stavanger #byvandring #Rogaland #familie #reise #historie #brostein #gågate 

24 kommentarer

Siste innlegg