London og sikkerhet

I helgen tilbragte vi noen herlige dager i London.

Før vi reiste, og selvfølgelig under selve besøket var det en ting som låg i bakhodet vårt helt ubevisst. Det var sikkerhet. Er dette trygt, og kommer det til å skje noe denne helgen også?

Før vi tok avgårde hadde jeg en samtale med min sønn hva han synes. Han hadde ikke de store betenkelighetene med å reise sa han, og jeg kan jo i grunnen være enig. Det er jo tross alt tilfeldigheter, og sjansen for at akkurat vi skulle havne midt oppi noe er jo minimal.

På meg selv, under oppholdet merket jeg at ved store folkemengder  kom tankene snikende. Var der i tillegg åpent for biler inn på fortauene kjente jeg ekstra på det og kikket meg rundt hele tiden samtidig som jeg følte et ubehag.

Sønnen min derimot tror jeg tenkte mer på personene. Så han personer som virket stresset, kikket litt rundt seg fikk han oss til å gå vekk fra området.

Min bror var veldig obs på å ikke oppholde seg i områder som stasjonene til Tuben for lenge.

Vi hadde alle tre våre ting som vi tenkte på, og tok selvfølgelig hensyn til dette.

I Londons gater var det Politi over alt. Det gikk ikke mange minuttene mellom hver gang vi så en, så de var veldig synlige i bybildet. Dette er veldig bra.

Sikkerhetskontrollen på flyplassen var også veldig nøye. Jeg tror aldri jeg har sett så mange som fikk sjonglert håndbagasjen sin ut, og som de tok en ekstra kikk oppi. Normalt hadde jeg hatt tanker om at dette var unødvendig, men følte denne gangen bare takknemlighet, tross om det førte til litt ekstra venting.

Det som imponerte meg mest var forhåndsreglene de hadde tatt på broene inn mot fotgjengergangene, og i gågatene. De hadde blokkert mulighetene til å ta seg inn med biler, der det før hadde vært fri ferdsel. Som dere ser på bilde nr. 1 er dette helt nye stengsler i endene. Bilde nr. 2 var min bror litt usikker på om dette var gjort før, eller nå nettopp.

At tiltakene gjøres så kort tid etter hendelsene imponerer, tross om det blir en stor jobb å stenge av alt, noe som jeg i grunnen tror er umulig.

Det som jeg har nevnt over er det som vi observerte, men jeg er sikker på at det er flere tiltak som er gjort, både som er mulig å se for oss, og enda flere som blir gjort i det skjulte.

Så nå når sommeren står for døren, håper jeg at dere utfører planlagte reiser. Det kommer jeg til å gjøre, men tar mine forhåndsregler underveis.

 

#London #terror #sikkerhet #frykt #reise #turisme #imaner #terrorister #reiseliv #fly #sikkerhetskontroll #familie #mamma

 

25 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg hadde kanskje tenkt som dere…………..eller retter sagt, vært litt bekymret men hadde vel kanskje glemt det til det kom snikende igjen………………. det er så mye som skjer nå……….. og jeg inrømmer gjerne at jeg er redd………….men jeg skal reise uansett 😀

    2. man får jo sine tanker, selv om sjansen er minimal for å havne oppi det er det litt ubehagelig å befinne seg i en “situasjonen” som fint kunne vært et greit mål – derav folkemegnder..jeg lar heller ikke vær å reise, men reiser ikke til Tyrkia og Eygpt feks, da ville jeg ikke følt meg spesilt trygg.. håper ferien var bra 😀

    3. Sandra Marie: Er litt enig. tyrkia har aldri fasinert meg så masse, dermed hadde jeg ikke reist der nå …. ja det er tilfeldigheter, men det kan i dag skje nesten hvor som helst. Tross om noen plasser er litt mer utsatt enn andre… Ferien var bra, så vi ble ikke preget, tross om tankene kom snikende av og til.

    4. Det er så godt at dere dro, tross litt skepsis..og så bra at frykten ikke får ødelagt for deg/dere..selv om jeg ikke tenker noe spesielt på sånt, skjønner jeg godt at folk er skeptiske. Det er vel en del av den forsvars-overlevelses-mekanismen vi alle er utstyrt med =)

    5. Det er så sant som du skriver. Man kommer ingen vei i livet, hvis man skal tenke på den måten. Selvfølgelig er det jo fullt lov å være litt skeptisk av og til, men man vet jo aldri hva som skjer 🙂 Bra dere dro. Ser ut som en kjempe fin tur 🙂

    6. Det skal mange erfaringer til, før det blir helt trygt. For hva blir det neste terroristene finner på, som ingen har tenkt på enda?
      Men jeg er veldig glad sikkerheten står i høysetet i en så stor og populær by som London.
      Jeg skal selv til London om litt over en måned. Og jeg skal være der en uke. Så jeg får også ta mine forholdsregler. Frykten stopper meg ikke. Er det meningen at jeg skal rammes, så blir jeg rammet samme hvor i verden det er.
      Flott tur hadde dere nok uansett, til tross for urolighetene 🙂 Viktig å kunne leve i nuet, og nyte det som er der og da <3

    7. ja det er godt att sikkerheten er høy,veldig trist att det er nødvendig,men når det nå engang er terror og ingen hvet hvor det lander neste gang,må sikkerheten tas på alvor.Ser på nyhetene nå att det er en stor brann i London nå,en høyblokk som brenner ,farer har en vist overalt

    8. Ja det er klart man tenker…og jeg syns dere var tøffe som dro..men er nok viktig å ikke la frykten ta overhånd..BRA dere koste dere og at det gikk bra…Man kan aldri sikre seg for alt..så vi må bare fortsette å leve… ha en god dag!

    9. Jeg hadde ikke reist til London. Men godt å høre at de er på vakt der og at de er nøye på flyplassen. Man skal jo reise selv om det har vært terror, men IKKE jeg 🙂 Vi drar til Danmark i 3 uker nå i sommer. Blir det for eksempel terror der før vi reiser, så blir jeg hjemme, eller reiser en annen plass. Det er ikke meg selv jeg er redd for, men barna mine…….

    10. Forstår deg godt. Men om ingen reiser til for eksempel London så har jo terroristene vunnet……..Så det er fint at ikke turismen stanser helt opp i de utsatte byene/ landene.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg