Santorini Next!

Hei fininger.

Da er dagen kommet. Det er jo litt tidlig enda, og jeg sitter og nyter kaffen min. Har nettopp vekket poden, for han skal avgårde om ikke så lenge.

I dag reiser jeg til Santorini, som dere sikkert har fått med dere. Jeg var litt i tvil når jeg bestilte om hvor jeg ønsket å være, men hadde et utgangspunkt i Santorini. Jeg var inne på tanken å dra videre til andre øyer, men synes valga var ganske så vanskelige. Jeg klarte ikke helt å bestemme meg, siden jeg kunne tenkt meg alle øyene, men da hadde jeg jo vært vekke i månedsvis.

Jeg har vært mange ganger på Santorini før, men brukt øya mer som et nødvendig utgangspunkt for å komme videre i øyverdenen. Har fått med meg litt som Fira, Oia, Perissa og Kamari. Men å sett øya skikkelig, det har jeg til gode. Så derfor ble valget kun Santorini.

Å velge hotell, og å velge hvor på øya jeg ville være er også litt vanskelig. Hvem vil vel ikke bo på klippene med utsikten du bare kan drømme om? Til gjengjeld er ikke disse hotellene nære strand, ei heller er de så veldig sentrale.

Ei venninne av meg som jeg faktisk traff for mange år siden på øyhopping, har besøkt øya utallige ganger, og jeg ser på henne som rene Hellas eksperten. Mitt eget lille reisebyrå kan du si. Jeg har sett at hver gang hun gjester øya ligger hun i Perissa, og bildene har bare vært helt fantastiske. Ikke minst, tror en ikke kommer nærmere stranden. Bildet under er tatt fra rommet, så da kan dere se selv.

Halve oppholdet har jeg bestilt her, mens den andre halvdelen har jeg funnet et hotell nesten i Fira, hovedbyen. Det ligger 5-10 min “ferie gåing” sto det fra selve byen, og ser ut som det ligger på klippene med fantastisk utsikt. Så det gjenstår å se.

Jeg må si at på begge disse hotellene så har jeg følt meg, før jeg har kommet der litt spesiell. Jeg bestilte oppholdene via hotels.com, og tenkte ikke så mye på det. For litt over en måned siden begynte jeg å få mailer. Det var at de ønsket meg velkommen og om jeg ønsket opphenting på flyplassen eller på kaia. Siden dette var ca. midten av mai, måtte jeg innom å se om jeg hadde bestilt feil måned, men neida. Alt var rett.

Det første hotellet fikk jeg endret rom, siden venninna mi anbefalte de beste romma. Så der har det vært litt frem og tilbake. For sikkerhet skyld fikk jeg en oppsummeringsmail i går hvor de spurte om vi hadde forstått hverandre rett, bare for å være på den sikre siden. Altså, fantastisk service før jeg har kommet. Det er litt godt å føle seg litt spesiell innimellom, synes dere ikke?

Jeg har i grunnen ikke lagt de store planene for turen, så det er ganske spennende. Det som jeg kunne tenkt meg er en båt tur for å se øya fra sjøsiden. Vet at de arrangerer en del dagsturer, så jeg finner sikkert en som passer. Ellers har jeg fått tips om en landsby ikke langt fra Fira som er verdt et besøk. Den heter Firostafani.

Så det er planene mine. Ingen planer, men litt tanker.

Helt i bunnen har jeg lagt litt historie om Santorini, og hvorfor øya har blitt som den har blitt:) Tekst hentet fra Wikipedia.

 

Dette kommer til å være utsikten fra rommet/terrassen min i morgen:

Alltid kjekt å føle seg spesiell:

Santorini eller på  gammelgresk og offisielt navn Thera/Thira er en gresk øy i Sør-Egeerhavet, rundt 200 km sørøst for det greske fastlandet. Den er den største øya i en liten, sirkulær øygruppe som har det samme navnet og er levningen av et vulkansk krater. Santorini utgjør det sørligste medlemmet av øygruppen Kykladene med et areal som rundt 73 km² og har ca. 15 550 beboere. Kommunen Santorini består av de befolkede øyene Santorini og Therasia, og de ubefolkede øyene Nea Kameni, Palaia Kameni, Aspronisi, og Khristiana. Det totale landarealet for kommunen er 90,623 km². Santorini er en del av Thiras regionale enheter.

Santorini er i all vesentlighet det som gjenstår etter en meget stor vulkansk eksplosjon som utslettet dens tidligste bosetning på en tidligere enkeltstående øy, og samtidig opprettet det nåværende geologiske kratere. En meget stor sentral, rektangulær lagune som måler 12 ganger 7 km er omgitt av 300 meter høye og bratte klipper på tre sider. Hovedøya skråner nedover mot Egeerhavet. På den fjerde siden er lagunen adskilt fra havet av en annen og langt mindre øy ved navn Therasia; lagunen er knyttet til havet på to steder, i nordvest og i sørøst. Dybden på krateret, som er 400 meter, gjør det mulig for alle skip å ankre opp hvor som helst i den beskyttende viken. Øyas hovedhavn er Athinias. Hovedstaden er Fira, som klorer seg fast på toppen av klippen med utsyn over lagunen. Det vulkanske fjellet som i dag gjenstår fra tidligere utbrudd består blant annet av mineraler som olivin og en liten andel av hornblende.

Det er det mest aktive vulkanske sentrum i den søregeiske vulkanske bue, skjønt det som gjenstår i dag hovedsakelig er et vannfylt krater. Den vulkanske buen er bortimot 500 km lang og mellom 20 og 40 km bred. Regionen ble først vulkansk aktiv for rundt 3?4 millioner år siden, men vulkansk aktivitet på Thera begynte for rundt 2 millioner år siden med utstøting av lava fra åpninger rundt Akrotiri. Øya er åstedet for en av de største vulkanske utbruddene i nedtegnet historie, den minoiske erupsjonen (tidvis også kalt Thera-erupsjonen), som skjedde for rundt 3600 år siden da den minoiske kulturen var på sitt høyeste. Utbruddet etterlot seg et stort krater omgitt av vulkansk aske og kan indirekte ha ført til sammenbruddet for den minoiske sivilisasjonen på Kreta, 110 km lenger sør, ved en enorm stor tsunami. En populær, men ikke bekreftet teori er at utbruddet var kilden til legenden om Atlantis.

#sommerferie #hellas #Santorini #fira #periassa #reiseralene #reise #reisemagasin #reiseopplevelser

 

20 kommentarer

Siste innlegg