Halloween – en tradisjon igjen…..

Hei dere.

Tenk – i dag er det Halloween.

Tross om vi her i huset har kun en tradisjon igjen av feiringen, må jeg si at jeg savner kostymer, litt liv og røre i huset og ikke minst skummel mat og oppdekking med like skumle ting.

Poden skal trene, så det blir nok ikke noe mer enn å ta imot barn i alle slags kostymer her. De er jo veldig søte når de ivrig forteller hva de skal være, og jeg må fortelle at det kunne jeg se. Ikke det at jeg så veldig kjent med hva alle skikkelsene heter. 

Så tilbake til tradisjonen som jeg enda har klart å holde. Nemlig utskjæring av gresskaret. Tror poden også forventer at det må vi ha, siden han ivrig blir med på denne aktiviteten. Dermed fikk vi en koselig stund med mye latter og prat i går ettermiddag. 

Når kvelden kommer i morgen setter vi det ut med et lys i, så håper jeg at de skumleste av de skumle kommer på besøk. Godteri er kjøpt inn så vi er klar. Håper noen kommer dinglende litt sent, slik at han kan få være med på litt av utleveringen.

Feirer dere Halloween? 

Legger ved bilde av gresskaret vårt. Under bildene har jeg lagt ut hvorfor vi feirer Halloween.

Ønsker dere en flott dag, ettermiddag og kveld:)

 

 

Hvorfor feirer vi Halloween. 

Det var ikke før år 2000 at det skikkelig begynte å bli en feiring i Norge, importert fra USA.

Feiringen strekker seg langt tilbake i tid, over 2000 år. Den har sitt opphav i forskjellige religioner og skikker, men man anser den keltiske høsttakkefeiringen for å være den mest innflytelsesrike.

Den 31. oktober feiret det keltiske folket som bodde på de britiske øyene og Nord-Frankrike, overgangen til et nytt år. I følge kelterne døde det gamle året den siste dagen i oktober, og de iboende kreftene i det nye og det gamle året var ikke sterke nok til å holde de underjordiske kreftene borte fra jorden. Derfor regnes natten til 1.november som en hjemsøkt natt.

Samtidig markerte kelterne overgangen fra sommer til vinter med høsttakkefest som hette Samhain

Denne natten returnerte spøkelsene til jorden for å skape bråk og ødelegge avlingen. Bøndene tente store bål for å skremme bort de onde åndene. De døde ferdet på jorden i følge med nisser, alver og annet skramt. For å ikke bli gjenkjent av spøkelsene tok irene på seg masker da de forlot husene sine. Det er slik tradisjonen med å kle seg ut kan ha oppstått.

Samtidig skal de ha samlet inn mat til høsttakkefesten og ha gått fra dør til dør for å spørre etter brensel. Av dette kan godteriutdelingen ha sin opprinnelse fra.

Andre religioner har også innflytelse på tradisjonen, men det er irene som brakte tradisjonen over til USA på midten av 1800-tallet, da sultkatastrofen rammet Irland og nærmere 700 000 irer immigrerte til USA. Mens feiringen hadde dødd ut i protestantiske land, hadde den overlevd i Irland.

Mot slutten av 1800-tallet ble feiringen modifisert til slik vi kjenner den i dag, men på 1930-tallet møtte den igjen motstand. Det ble drevet kampanjer mot feiringen. Mødre fikk imidlertid ufarliggjort skikken ved å rette den mot de yngste barna og invitere de utkledde inn i huset for godteri.

Slik ble Halloween til den tradisjonen vi kjenner i dag, og etter hvert fant feiringen veien tilbake over Atlanterhavet med kommersielle krefter, og til Norge på 2000-tallet. 

#halloween #gresskar 

 

30 kommentarer
    1. Happy Halloween 🙂
      Så stilig gresskar,asså!!! Vi hadde skjært ut ifjor da søstra mi bodde hos oss,men det blir nok ikke i år..
      Men feire skal vi!:)

    2. Jeg har aldri feiret Halloween, annet enn da jeg var barn og gikk rundt. Men, ellers er det ikke så stort for min del – selv om det er veldig koselig når barna kommer på døra 🙂

    3. fint md lys ute da,men nei vi feirer ikke denne tradisjonen,det var ikke her da våre barn var små og her jeg nå bor er det ingen som feirer,har faktisk aldrig sett et slikt gresskar med lys i annet enn på media

    4. Jeg feirer ikke særlig Halloween, men barna kler seg ut og går rundt 🙂 Ikke min tradisjon, men jeg må jo følge opp……

    5. Gledelig Halloween.
      Så kult gresskaret ble :). Bruker du innmaten til noe etterpå eller blir det bare kastet?
      Her feirer vi ikke Halloween noe særlig. Det var meningen at vi skulle ha gresskarlykt, men det rakk vi aldri. Jeg skal ha på med Halloween øredobbene mine i dag ( en svart katt som freser og skyter rygg) og jeg har skummelt profilbilde på Facebook. Det holder for meg og oss egentlig.
      Kos deg i dag og kveld 🙂

    6. Så flott utskjært…og kos dere med småbarn og liv i heimen! Ha en god dag og kveld!

    7. Det er vel 16 -17 år siden jeg først ble klar over at skikken var kommet til Norge. Jeg var i Lillestrøm og der sa det ding dog på døren hvert 5te minutt. Jeg sa.. sånt blir ikke feiret på Bømlo.
      Neste år var jeg helt uforberedt. Det kom masse utkledte unger på døren…jeg hadde ikke tenkt på å kjøpe inn godteri, men hadde et glass fullt av småpenger. Jeg tenkte… gudene vet hva de småmonstrene finner på om de ikke får noe 😛 Det holdt akkurat med småpenger….helt til nabogutten dukket opp sent på kvelden. Han fikk en hundrelapp.
      Året etter var jeg godt forberedt. Jeg hadde handlet inn kilovis med godteri som jeg hadde pakket i godteposer.
      …… men ingen dukket opp..bare nabogutten som stirret litt misfornøyd på godteposen men.takket pent og forsvant…
      Jeg endte opp med en skoff full av godteposer og spiste alt for mye smågodt i dagene etter dette…
      Det var vel den spede begynnelsen av haloween feiringen på Bømlo..eller i hvertfall på Moster der jeg bodde..

    8. Sååå herlig at du har beholdt tradisjonen med å skjære ut gresskar..i år ble det ikke tid til det for meg, siden jeg kom hjem førsta i går kveld, men la ut bilde av et “kunstverk” fra tidligere år som Dagens Bilde i dag =) Jeg ELSKER Halloween, og feirer selv om guttungen er blitt voksen, hehe =) Og så er det godt å se at du har tatt deg tid til å sjekke opp hva Halloween opprinnelig var – for det har ingen ting med dagens nymoderne saker å gjøre – og slettes ikke Satanisme, som enkelte yder å tro 😉 Ha en skikkelig skummel dag, hehe =D

    9. Helene: Ja synes og det er en herlig dag. Litt dumt at de blir litt for store til slikt…. Men litt tradisjon er greit:)) Ja det er spennende å lese om, og litt morsomt å vite når noen begynner å argumentere:))))

    10. Det var et kjempestilig gresskar 🙂 Har aldri prøvd å skjære gresskar jeg, men men mine evner til slikt kunstverk hadde det gått galt!
      Selv har vi ingen unger, men jeg har kjøpt inn noe til ungene som kommer på døren, og pyntet litt opp i leiligheten med halloweenpynt. Synes det er kjempekoselig å pynte litt opp med orangelys, gresskarfigurer i glass osv.
      Ønsker deg en kjempefin halloween 🙂
      Purr, purr fra Toril og kattene

    11. Nå lærte jeg noe i dag også! Ingen dag er den samme uten! <3
      Kult gresskar.
      Jeg feirer ikke, men har satt ut en lykt og laget pynt i dørvinduet. Godtet står klart, men ingen er kommet. Ennå. 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg