Kjære tenåringsforeldre – en bønn fra meg…..

Prøv å få dine kjære til å bruke refleks, eller klær som har reflekselementer på!

Jeg vet, det er jammen meg ikke lett. Dere har utstyrt de med reflekser, klær osv. som gjør at de skal være synlige. Men hva gjør de? Tar på seg de mørkeste klærne de kan finne. I tillegg er de så distre at de vimser  både i veier og over veier på kryss og tvers.

Jeg hadde et tilfelle i morges i skumringen. Det var mørkt, og ut fra ingenting kommer det en mørk skikkelse springene rett over veien. Hadde jeg fulgt fartsgrensen kunne dette gått veldig gale. Heldigvis låg jeg litt under. Det var sekunder om å gjøre.

Kanskje klær med reflekselementer er årets julegave til de søte store?

 

Jeg vil til slutt påpeke at refleks er viktig på alle. Små barn godtar mer opp til en viss alder, så her synes jeg at vi er kjempeflinke.

#refleks #synlig  #barn #ungdom #skumring #mørkt

12 kommentarer
    1. jeg er helt enige med deg,et viktig buskap til ALLE .Jeg har lenge sagt att det skulle vært påbudt med refleksbånd eller sømmer på ALT av høst og vintertøy voksne som barn

    2. Uff..ja..det skjer så fort….og setter en støkk i oss…Nå med elbiler er det også spesielt farlig..man hører dem ikke, og folk går ute i veien…Viktig med refleks for ALLE…BRA du unngikk en tragedie…ha en god dag!

    3. Veldig enig i den oppfordringa. Jeg strikka refleksluer til barnebarna i fjor, og jaggu lyser de opp i vintermørket! Hadde ikke trodd at det var så effektivt. Men det blir nok verre når de blir eldre. Her tusler jeg rundt med en diger refleksvest, som egentlig er mannens, etter mørkest frembrudd når jeg er på tur med hunden. Ser nok ut som et sirkustelt, men jeg er i det minste synlig!

    4. Huff, ja det er en ekkel opplevelse. Rart de ikke forstår dette. Selv føler jeg meg veldig utrygg uten refleks i mørket. Til og med når jeg bare går på gangstier bruker jeg det 🙂

    5. Huff for en ekkel opplevelse!
      Kjempebra innlegg med flott oppfordring. Ikke bare de yngre som dette gjelder. Godt voksne mennesker iført mørke klær burde tatt oppfordringen din alvorlig. Som sjåfør er det kjempevanskelig å se fotgjengerne som ikke har refleks i det hele tatt, og i tillegg mørke klær på seg. Det verste er jo de som i tillegg går med høretelefoner, og ikke er oppmerksom på bilene som kommer.
      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    6. Nå har jo vi både barn og barnebarn og oldebarn.. men vi er jo sløve selv,,, dessverre. Men lover å bli et strålende eksempel forandre. 🙂 Takk for at du setter fingern på dette som er så viktig 🙂 Ha en vakker helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg