Svalbard – det er forbudt med katter….

Hei dere.

Lørdags morgen, eller litt utpå dagen. Jeg har vært litt pjusk de siste dagene, derfor har jeg ligget å slumret til nå. Nydelig er været ute, så kanskje må jeg ut på en ekspedisjon. Vi får se.

Her om dagen kom jeg over en interessant artikkel om Svalbard. Det er en plass jeg alltid har hatt lyst å reise til, men ikke vært enda. Er det noen av dere som har vært der?

Høres veldig kaldt ut, men tror nok med gode klær skulle det gått bra for meg og.

Visste du at det er forbudt å ha katter på Svalbard? 

Det er på grunn av at økosystemet er svært isolert og sårbart overfor fremmede dyre- og plantearter. Øyene har et rikt fugleliv med sjeldne arktiske arter, og det vil en bestand av katter kunne endre drastisk. 

En annen ting som er spesielt er at det er ulovlig å dø. Byen har kirkegård, men den ble nedlagt for over 70 år siden. 

Problemet er at bakken er så kald at likene ikke brytes ned. En får nok lov til å dø her, men kroppen blir sendt til det norske fastlandet og begravet der.

Det var bare litt slik unyttige fakta her på morgenkvisten. Ønsker dere en fantastisk dag. Håper dere også har godvær.

#Svalbard #katter #reise 

16 kommentarer

Siste innlegg