Jeg har tatt feil….

Jeg sitter igjen med litt blandede følelser etter helgen. En sak jeg var så sikker på viste seg å være helt feil. 

Jeg har jo innrømmet det, men den sitter veldig langt inne.

Jeg har vegret meg i mange år å være med venninna mi til hytta. Alt for langt å gå har jeg sagt. En hel time rett opp, med sekk. Kav og stress har jeg sett for meg. Jeg har i tillegg fortalt villig vekk til alle som har orket å høre på. Tror jeg har fått forståelse og litt medlidenhet og. 

Men i helgen, da var jeg med tross denne turen. Når jeg sa ja, var det denne turen opp jeg så for meg, men tenkte at jeg overlever nok denne også. Tross om fjellet alltid frister, var jeg vel ikke den mest optimistiske.

På veien oppover i bilen snakket vi om denne turen opp. Jeg mener jo som du har forstått at det er enormt langt. Så sier hun: Toppen et kvarter. 

Vær sikker på at jeg ikke var helt overbevist.

For å bevise dette startet hun klokken da vi hadde kavet oss opp fra parkeringsplassen over brøytekantene.

Tross ganske få spor og nysnø gikk det fykene lett opp. Bakkene hadde på en måte blitt mindre, og hytta kom til syne raskere enn jeg husker. Og klokken – den viste at vi hadde brukt et kvarter opp. 

Jeg ble litt usikker på om jeg skulle bli lettet eller å føle meg “slått”. Jeg liker jo ikke å tape, så jeg var ikke så fornøyd må jeg innrømme. Tenk at hun hadde rett.

Når jeg tenker tilbake på tidene vi var mye på hytta, så var det mer kav med å ha med barn i alderen 7 til omlag 10. Bakkene virket lenger, og små bein som kavet på ski kan gjør at turen både virker lenger og brattere. Eller det kan jo være at jeg bare har blitt en del bedre på ski. Hvem vet.

Som regel tok vi denne turen opp, med bagasje og unger også i mørket. Det kan jo også gjøre litt utslag.

Jeg er sikker på at poden hadde sprunget opp i dag på 5-10 min, med meg heseblesende etter. Så det er merkelig hvordan det forandrer seg. Jeg tror ikke han hadde vært så tålmodig som jeg var i den tiden.

Men når det er sagt så kan jo et kvarter virke som en time i blant. Når jeg holder meg til den tanken, blir det litt bedre å svelge nederlaget mitt. I tillegg kan det jo være med at jeg blir med opp oftere. Skal se at hun plenter inn i hodet mitt igjen en time. Hun kan jo bli lei av meg.

Men til da så kan det kanskje bli litt flere fjellturer på meg…..

Hytten er de små du ser helt på andre siden. Deres er en av de på toppen. Her står vi parallelt med de hyttene, så veien er langt nede til venstre. Det er bare for å vise dere at det er et lite stykke…

#fjelltur #Rogaland #hunnedalen #skitur 

 

 

 

19 kommentarer

Siste innlegg