Barneoppdragelse med spisse albuer

Jeg skal ikke berøre den siste tiden “snakkis” som omhandler maktkampen i vårt lands politikk. Jeg refererer her til et veldig godt innlegg skrevet av Myriam.

Men når det er sagt er jeg meget bekymret for våre barns fremtid, og hvordan vi bør oppdra dem. Det er hele tiden snakk om at en skal oppdra våre barn til å være høflige, ha empati, å ta ansvar for egne handlinger, ja rett og slett bli gode borgere.

Når jeg ser på det som skjer nå, ikke bare i Norge men resten av verden så lurer jeg hvor virkelig på hvor langt kommer barna våre da? Med de egenskapene over kommer de til å bli overkjørt, rett og slett. Klarer de å takle alle utfordringene med personer som er det stikk motsatte, som det er noen av på toppene. Spisse albuer, brøytene, egoistiske og null empati. Ja rett og slett personer som heller litt på kanten av det som kan være personlighetsforstyrrelser. Uten at jeg skal gå inn på det.

Altså i dag kan vi bruke ordtaket: Snille personer kommer til himmelen, vi andre kommer hvor vi vil!

Vi snakker alle om å være gode eksempler, og jeg tror jo mesteparten av oss er det. Til og med i de politiske toppene og i næringslivet. Jeg tror heller ikke at det er flesteparten av typene over. Men de kommer seg opp. Det er vi som velger å stemme de frem. Hvorfor det? Er det disse personene vi ser opp til? Blir de “tatt” eller “pirket på” har de allikevel en “haug” av tilhengere.

Jeg blir bekymret. Er det dette vi vil? 

Til mer vi er med på å stemme disse personene med personlighetstrekk som vi ikke ønsker å oppdra våre barn etter frem, til verre blir det for våre barn i fremtiden. Så vi har et ansvar til å vise at vi belønner de med de gode verdiene i bunn og at det er disse vi ser opp til.

La oss ta tilbake at det lønner seg å være snill og grei!

 

#barneoppdragelse #familieoghjem #politikk #bekymring

 

 

10 kommentarer
    1. Du trenger ikke bekymre deg for dårlige mennesker har det alltid vært. Det vil alltid være slik at det gode seirer, men det tar kanskje litt lengre tid. Vi har nesten bare barnebarn av typen hannkjønn og jeg bruker si til våre døtre ” små gutter er små menn og burde kanskje få ei dukke på bursdagen istedenfor et sverd. Det er en jente og hun leker med dukker. Vår største fiende er alle disse brutale spillene for der vinner de hver gang ved å gjøre ting som hører hjemme i en brutal verden ingen vil ha.

    2. Atle: Det er så sant. De har alltid vært der – men det forundrer meg at det er så mange som kommer opp og frem. Ikke bare forundrer meg men det skremmer meg. Og som jeg nevnte… vi heier på de……

    3. Jeg synes utviklingen er skremmende, men jeg håper og tror at godhet vil seire. De fleste er heldigvis oppegående folk med empati for medmennesker. Når det er sagt så er dette enda en av grunnene til at jeg ikke har lyst til å bringe barn til verden. Jeg synes verden er blitt et grusomt sted på mange måter…

    4. Stine Jensen: Ja det er skremmende. Men det har nok alltid vært litt slik – uheldigvis. Kommer bare litt mer frem nå som sosiale medier er så tilgjengelig. Det du sier med grunnen til å ikke få barn har jeg hørt fra flere – og har stor forståelse for det.

    5. Min tanke her, er at det er vel egentlig ikke så rart at de ufølsomme, usympatiske og “dårlige” er de som kommer lengst – nettopp fordi de gir blanke f´en i hvem de tramper på for å komme dit..og ei god hjelp til dem, er nettopp alle de snille, ydmyke og gode menneskene – som tror godt om alle og tror at folk kan endre seg..inntil man innser at de ikke gjør det – og da er det liksom for sent. Men enig med deg – det er skremmende hvordan det er blitt..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg