Sommermarked i Gamle Stavanger

Hei dere.

Da kan enda en sommerdag krysses av i kalenderen. Det blir liksom litt for liten tid til å gjøre alt en vil, så disse sommerdagene skulle virkelig hatt litt mer enn 24-timers døgn.

I dag var vi på en koselig tur til Gamle Stavanger, siden bydelen hadde sommermarked.

Vi kom litt sent så jeg håper det er grunnen til at det var litt lite folk. Stemningen var det ingenting å si på. Glade folk traff vi på hvert et hjørne.

Vi tuslet mellom åpne gallerier, kunstbutikker, bruktboder og kafeer. Veldig koselig.

Jeg legger ved litt bilder, tror de sier litt mer enn ord.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette huset er nok en av de få fargede husa her i bydelen…?.. her var det loppemarked.

 

 

 

 

Før jeg legger ved flere bilder av Gamle Stavanger vil jeg fortelle dere om en typisk Stavanger sang fra 1930 åra. Jeg tror nok ikke jeg er den eneste herfra som har nynnet på denne i tide og utide.

Sangen  heter “Eg er fydde på straen eg”, og er skrevet av Laurits Torssen som var husdikter på Samvirke. Sangen ble skrevet våren 1933, altså i de harde 30-åra. 

 

Eg har´kje stri og mas –  leve så godt.

Heilt uden mynt og fjas har eg det godt.

Sjøl om eg arva har skonå hans far

 Om eg har lappar bag, slutta å klag!

Eg e fydde på Straen eg – eg e Strannagutt.

Tregongs-styvlar e nok for meg. Tra-la-la-la-la.

Eg får´kje skjeva med bondesmør. Tra-la-la-la-la.

Om eg mangla kulør, så har eg alltid humør. Tra-la-la-la-la.

 

 
Me har´kje springmadrass, halmen e god.

I senga får me plass fint to og to.

Me har´kje grammafon, nix radio.

Me har´kje Chesterfield, slett ingen bil.

Eg e fydde på Straen eg, eg e Strannagutt.

Ei to-hjuls kjerra e nok for meg. Tra-la-la-la-la.

Tenk at me har´kje telefon. Tra-la-la-la-la.

Me har ikkje jo-jo, Men det tar eg med ro. Tra-la-la-la-la.

 
Me har´kje kjellar med fin akevitt.

Far min han drikk´ikkje aent enn sprit.

Aldri får me i hus bringebærbrus.

Me har´kje syltetøy, men har det gøy.

Eg e fydde på Straen eg, eg e Strannagutt.

Friske sjølokt e nok for meg. Tra-la-la-la-la.

Her ser du Siddis med strage kne. Tra-la-la-la-la.

Mon der finnes någen her Så har gillare kler, Tra-la-la-la-la

 

 

Dette er starten på gaten:

 

Et av de flotte inngangspartiene. 

 

Fikk litt følelse av en litt “landlig” idyll her:

 

 

Så nærme Stavanger Sentrum, men allikevel et eget lite samfunn:

 

 

Den gamle drikkefontenen står fortsatt i hovedgaten: 

 

Gamle Stavanger, eller Straen som området også kalles, er Nord-Europas best bevarte trehusbebyggelse.Det er den eldre bebyggelsen i skråningen vest av Vågen i Stavanger, som i dag omfattes av begrepet. I tall utgjør dette 173 vernede og restaurerte trehus som ble oppført på slutten av 1700- og i løpet av 1800-tallet. De fleste husene er hvitmalte, men byr på variasjon i størrelse, stil og utforming. Husene er plassert på tomtene slik husbyggerne og eierne syntes det passet best.

I dag er bydelen en av Stavangers største turistattraksjoner og et av byens mest attraktive boområder. Bydelen byr også på flere parker, butikker, gallerier og håndverkutsalg, samt hermetikkmuseet hvor man kan oppleve nyrøykt brisling i Hermetikkhovedstaden.

– teksten er hentet fra Wikipedia

#norgesbyer #gamlestavanger #stavanger #mittstavanger #rogaland #historie #norgeshistorie #stavangerhistorie #turistattraksjon #reiseliv #reiseinorge #reiseglede #norgesferie #stavangertips

14 kommentarer

Siste innlegg