Bare se og høre – ikke røre….

Ja slik har det vært for årets grillsesong. Bare se og høre, men ikke røre.

De som ikke klarer å glemme grillingen, de kan jammen meg ikke ha det lett.

Det er jo ikke det at verden lar være å nevne grilling. Det blir nevnt både i tide og utide. 

Det har jo vært litt rolig angående forbudet i nyhetene nå. Men hvem overtar? Joda reklamen.

Har du lagt merke til radioreklamen? Spesielt rundt middagstider? Og når du er på vei hjem fra jobb?

Da ruller det ene grilltipset etter det andre over kanalene. Er en ikke sulten før, så blir en det garantert på denne turen.

Er en i tillegg så uheldig at en må innom butikken, ja da er det gjort. Det første som møter deg er grilloppskrifter, engangsgrill og grillmat til 50%. 

Gni det inn sier jeg. Hvor lett er det ikke å falle for fristelsen?

Kommer du gjennom disse hinderene, og klarer å motså fristelsene som har kommet på din vei. Ja da kan du være trygg. Nesten. Hvis du ikke har en nabo som “smug” griller da. 

Nå er det jo slik at i noen kommuner, de som har ansvarlige borgere, de har lov til å grille i egen hage. For oss andre, slik som meg som bor i Stavanger er ikke det tilfelle. Vi må bare drømme om bedre dager. 

Bor du i Stavanger eller Sandnes? Har slekt og/eller venner på Jæren? Det kan være at de bor i en av de spesielle kommune. Jeg ville bare nevne det, i tilfelle…

For min del er det i grunnen ikke det store problemet. Jeg synes nå at grill-lukt er godt, og kan innimellom kjenne at jeg blir litt fristet. Men å grille. Det gjør jeg sjeldent. Kanskje en eller to ganger pr. år. Jeg sparer på gassen kan du si, siden jeg både har gass og grill. 

Så til dere som sliter. Jeg forstår dere. Dere kan ikke ha det lett i disse tider. Men bare vent. Tiden for grilling kommer nok, det er bare å smøre seg med tålmodighet. Til da håper jeg at de fleste respekterer forbudet, selv om det kan friste……

 

 

 

#grillmat #grillforbud #grilling 

22 kommentarer
    1. Jeg blir overhode ikke fristet faktisk . Her i byen er det skikkelig ekkelt med alle som griller side om side i parkene…:-P Og jeg synes jammen folk bør høre på forbudet. SÅ viktig kan det da umulig være å få grillet??

    2. Betimelig innlegg. Jeg er imidlertid av den formening at grilling med eget godkjent grillutstyr, gass eller EL på egen terrasse bør være innafor. Ellers vil jeg kommentere at de som ferdes i by og bynære strøk kanskje kan sjeneres av mye grilling i parkene, men for oss som bor på landsbygda representerer lukten av grilling intet problem ,snarere inspirasjon til å fyre opp grillen selv.

    3. Nå fikk jeg lyst til å grille, og hva frister vel bedre enn grillukt på en varm sommerdag. Nå er det grått vær og regn ute, så nå kan grillingen bare vente.
      Det er jo synd det skal være grillforbud pga skogbrannfare, men når også anleggsarbeidere som klipper gresset i grøftekanten ved hovedveiene ikke får klippe pga skogbrannfare sier det nokså mye hvor tørt det er.
      Jeg har slekt i Stavanger og på Sandnes, men jeg skal følge med dem på facebook 🙂 He, he, he 🙂
      Her i Trondheim ble det forbud mot å grille på egen veranda pga brannafare, for noen år siden var det storbrann i en boligblokk pga at noen hadde grillet.
      Hos oss er det grått, kaldt og regn. Håper virkelig ikke at regnet varer i syv fjortendagere.
      Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    4. Mkalvheim: Jeg forsto ikke helt betimelig…:) Noen kommuner har åpnet opp for det. Og ja jeg ser hva du mener….. men det har vært tørt… Her i Stavanger og omegn. har det i tillegg vært en stor brann på en av øyene og mye av brannstyrken har vært der ute en periode….. det har gjort at det har vært mindre kapasitet…..

    5. Toril sin hverdag med musikken: Vi har sol og rundt 20. Ja jeg har stor forståelse for det at det er forbud. Vi har hatt brann på en øy hvor mye av kapasiteten på brannfolka har vært… så forstår jo godt at de ikke ønsker mange utrykkninger da…… Og brann er skummelt. Synes folk flest har vært flinke og holdt seg innafor:)

    6. Man må da klare å ikke falle for den fristelsen når man ser og kjenner hvor tørt det virkelig er..Er skummelt nå..så joda…grillmat er godt..men jeg vil også ha naturen uten branner..og hus som står..så…håper inderlig folk klarer å gå forbi fristelser..det er det jo overalt..av alt…ha en god kveld!

    7. Beklager, men uttrykket jeg brukte er kanskje litt avlegs, som gubben for øvrig. Uttrykket kan tolkes som “til rett tid”, og det var det jeg mente om innlegget ditt. Grillforbudet er jo oppe i tiden, og jeg kan slutte meg til det meste av det, men grilling på egen terrasse med EL eller gassgrill burde være OK. Det er i alle fall mitt syn på saken.

    8. Jeg griller litt og har fått smaken på fisk på grillen, men kjøper alltid ukrydret for ellers smaker det bare krydder. Har vel funnet ut at grillsesongen er mest for at butikkene skal kunne øke prisene en god del. Vi bor jo midt ute i skogen så her blir det kun grilling på terassen. Engangsgriller skulle vært forbudt uansett tørt eller ikke.

    9. Atle: ja fisk er fantastisk p grillen :)) forbruket er nok ymtet til de mange som ikke tar forhåndsregler og ansvar…. så det er jo bra synes jeg….. så du snikgriller altså?:))))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg