Fuglemating ved Mosvannet

Hei dere.

I dag når jeg var på min vanlige joggetur rundt Mosvannet kom jeg mitt i matfatet til en rekke fugler. 

En familie sto og heiv noen brødsmuler til hele gjengen, og det var et fryktelig leven. Ungene tror jeg ble såpass skremt siden de ble nappet fra brødbitene de hadde i hendene, og fuglene fløy forbi ansiktene deres. Det så ganske så skummelt ut, og de små ga fra seg et hyl og to som ikke helt hørtes ut som var gledeshyl. Men det gikk jo bra.

Jeg måtte stoppe opp og betrakte spetakkelet, for det var ganske så interessant å stå og kikke.

Midt inni flokken av måker står en liten and. Den har visstnok fått tak i en brødbit, for måkene lot den ikke være i fred. De hakket, de prøvde å styrte ned for å få biten og de sprang etter den lille ungen. Jeg begynte å bli litt bekymret for om den var døden nær. Foreldrene sto og kikket på den, men gjorde ingenting.

Den lille tassen var litt av en tøffing, for den ga seg ikke. De andre små hadde forlengs stukket fra åstedet, men denne hadde et mål. Brødbiten den var hans. Når biten var slukt, lot måkene den være i fred.

Synes jeg kunne se en stolt liten and, men det kan bare være jeg som synes det. For slik hadde jeg nok følt hvis dette hadde vært meg.

Jeg legger ved noen bilder av matingen i dag, og ønsker dere en fantastisk kveld videre.

Ps. er det feil betegnelse på fuglene er det bare min kunnskap som ikke er helt oppdatert. Fortell gjerne hva type fugler det er – da blir jeg glad:)

 

 

 

 

Tøffen er den som står helt til venstre mot meg. De andre ble litt redd meg. Han trodde nok at jeg hadde en godbit, og ga seg ikke så lett som de andre.

#fuglemating #utinaturen #mosvannet #stavanger

6 kommentarer
    1. litt av en kamp for føden der ja,nå er ikke jeg ekspert på fuglenavn heller ,men har en fuglebok liggande ved siden av meg,jeg synes det likner på hettemåker og ender,så du skriver nok ikke feil :=)

    2. Så herlige bilder… og ja.. er nok hettemåke og små ender… morsomt å stå å se på fuglelivet…

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg