På Toppturer i Sandnes

Hei dere.

I går var jeg på en spontan tur til Sandnes, eller rett og slett på toppene I Sandnes.

Jeg har mang en gang tittet på facebook siden til Fjells Venner & Turkompani, som arrangerer turer her i området nærmest hver dag. De har forskjellige vanskelighetsgrader så de har litt for alle. Dette opplegget er i regi av Stavanger Turistforening, men blir gjort på frivillig basis.

Som sagt har jeg tittet på disse turene, men det har aldri blitt noe med meg før i går. 

Jeg møtte opp på Gramstad, ganske så spent og en smule nervøs. Tenkte jo litt på om jeg hadde påtatt meg for mye og selvfølgelig om jeg klarte å henge med.

Vi ble 8 stk pluss en hund på turen som gikk til Sandviksnuten, Vassfjellet, Paradisskaret og tilbake til start. Siden de er vandte fjellfolk blir tiden tatt og vi tikket inn på tiden 1.56.

Som dere vet fra før har jeg litt problemer med å ikke stoppe opp og knipse, men klarte å holde meg så og si bare til toppene.

Turen gikk I litt høyere tempo enn jeg er vandt med, men jeg klarte å henge med, så jeg er fornøyd med det.

Fra Sandviksnuten er det en flott utsikt mot Gandsfjorden og innover mot Sandnes sentrum, mens Vassfjellet har en utsikt over Vatneleiren som er en militærleir, og innover Ryfylke.

En nydelig tur som jeg absolutt kan anbefale.

Jeg tror nok også at jeg kommer til å være å finne på flere turer i regi av Fjells Venner & Turkompani da det var en flott og inkluderende gjeng.

Jeg legger ved noen bilder – av de få jeg fikk tatt.

Ønsker dere en flott ettermiddag/kveld.

 

Sandviksnuten:

 

Minivarde rett før Sandviksnuten:

 

 

Litt av turgjengen:

 

Utsikt fra Vassfjellet:

 

 

En søt liten kar vi møtte på:

 

 

 

 

Gramstad ligger midt i et variert og flott friluftsområde med Dalsnuten, Bjørndalsfjellet og Lifjell innenfor rekkevidde, og bare 10 minutter med bil fra Sandnes Sentrum.

Stavanger Turistforrening har et hvitmalt koselig hus her som de leier ut både til møtelokaler og overnatting.

 

#sandnes #topptur #natur #sandnestopper #rogaland #fjelltur #stavangerinmyheart

 

23 kommentarer
    1. Så bra det ble en positiv opplevelse ..ser flott ut der :)) Knipse bilder er halve turen det..men skjønner jo du måtte holde følge med di andre..hehe..

    2. Så spennende..ja da må du slenge deg med flere turer….OG vi får flotte bilder fra toppene…Herlige bilder! og høres veldig fint ut da…vante fjellfolk, som er kjent..det er jo så godt å være på tur da…Flotte bilder! herlig utsikt!

    3. Så gøy å bli med på noe sånt da 🙂 Jeg ville nok gått alene eller med kjentfolk, for jeg orker ikke sånne “løpe-turer”. Liker å ta bilder og å se på ting rundt meg, kjenne på lufta, høre på fuglene. Det er ikke tida for meg som er viktig, og da passer jeg nok best med kjente 🙂 Styre tempoet selv. 🙂 Det var fint i byen din 🙂

    4. Atle: Å… det visste jeg ikke. Ja det er fantastisk. På noen av disse toppene ser en innover Ryfylke…. øyriket utenfor Stavanger og Sandnes:)) Nydelig. Ønkser deg en flott dag.

    5. Det ofte det første steget som er verst å ta. Har du først vært med på en tur, blir det jo lettere å hive seg på neste gang. Det er den dørstokkmilen, som er verst. Ofte opplever vi nye ting, med frykt i tankene.
      Går det bra med joggeprosjektet ditt?

    6. Personlig Utvikling: det er så sant:)) nå er jeg i gang:)) joggingen går bra. Blir nok litt mindre når jeg reiser bort i sommer. Så her går det i miniskritt fremover:)) kanskje begynner jeg snart å like det:)) holder tritt med 5-6 ganger i uken:))

    7. Men museskritt er ikkje negativt. Det er faktisk noe eg har tro på. Eg prøver å lære meg å rydde, og har begynt med dine museskritt. Eg rydder 20 minutter om dagen, 5 dager i uken. Det har funket utrolig bra den første uken.

    8. Flott tur! Alltid spennende når man skal gå sammen med andre. Og det kan bli en utfordring med rask gange på de som er vant til det. Flink du som klarte å følge tempoet! 🙂

    9. Det er/ var mange fine bilder av vann og utsikt, men så kom vi til min store fobier ormer, mark og andre krypdyr jeg tåler ikke en gang å se en vanlig norsk snegle med disse små grå/ brune. Fint å bli med på slike turer men jeg liker best å gå med folk jeg kjenner og ikke må skjerpe meg for å holde tritt med alle andre. Men det har vell noe med mine fysiske utfordringer, er ikke alle som skjønner seg på det for de mener jeg er så ung og ikke skal ha vansker. Men å leve med usynlige handicap er ikke enkelt.
      Her er det mye som jeg er glad i som natur og andre ting og du skriver det så veldig bra at man skulle tro at en var med på turen din, eneste aberet var jo den stålormen men det gikk tårlig bra.
      Klem fra meg og Elvis gutten.

    10. Aud-marit: tusen takk:) ja de er ikke så flotte men med litt avstand går det greit for meg:)) ja var litt kry at jeg klarte å holde tritt… hadde nok brukt litt lenger tid alene:)) ha en flott lørdag:))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg