Unnskyld!

… Sorry seems to be the hardest Word to say……. Elton John

Så enkelt, men allikevel så vanskelig, synes jeg.

Å si unnskyld på de små ubetydelige tinga det er lett. Når jeg dunker borti noen, i en samtale når noe kommer ut litt feil. Ja da er det enkelt å putte på et unnskyld. Det betyr liksom ikke så mye. Verken for meg eller den som det rammer.

Til mer alvorlig det blir, til vanskeligere blir det. Når jeg har “tråkket skikkelig i salaten” og det bare lyser i panna at det er min skyld, ja da blir det ene ordet som bekrefter at jeg har feil, så vanskelig å si.

Unnskylde sitter langt inne, og det gnager. Jeg føler at jeg plutselig er et lite barn igjen som er blitt tatt på fersken. Dette barnet blir også trassig, og ordet som bekrefter det som alle vet blir så vanskelig å si. Det blir på en måte en skikkelig innrømmelse. 

Til mer det forventes et unnskyld, til vanskeligere blir det.

Tross aldersforskjell på meg og et barn under skolealder, ser jeg visse likhetstrekk. Jeg burde jo visst bedre, men jeg tenker ikke helt klart. Det er følelsen, redselen for innrømmelse og sikkert mange andre faktorer som spiller inn.

Nå skjer jo ikke disse manglende unnskyldningene fra meg så ofte heldigvis, men det har skjedd, og det kommer nok til å skje i fremtiden også.

Nå vet jeg ikke om det er bare meg som har det på denne måten, men jeg tipper det er noen som kjenner seg litt igjen.

Så hvorfor skal et så lite ord være så vanskelig å si av og til?

 

 

#unnskyld #familie #vanskelig

6 kommentarer
    1. Kjempebra innlegg 🙂
      Ordet unnskyld er et vanskelig ord å si, og det finnes så mange forskjellige måter å si det på. Man kan si det litt lett som når man kommer bort i noen på gaten litt på samme måte som: “Sorry, det var ikke meningen”. Hvis det ligger mer dyptliggende bak, må man mene ordet “unnskyld” med hele hjertet og ikke bare et tilfeldig ord man slenger ut av seg fordi det går sikkert greit.
      Ønsker deg en kjempefin fredagskveld, og ei kjempefin og god helg <3 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

    2. Et fint innlegg. Man bør hvertfall ikke si det om man ikke mener det, bare for å blidgjøre en annen….., men det kommer jo selvsagt helt an på alvoret i saken det gjelder. En god innrømmelse at man har tatt/gjort feil er det nå…

    3. Ja si det…Jeg tror jeg er ganske flink til å si det…og kanskje litt for mye..unnskyld da…og sorry…og det var ikke meningen…Tror jeg sier det ganske ofte..hater konflikter, og er litt konfliksky..så da kommer det ordet ganske fort…hihihi

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg