Det kan koste dyrt å gå på tur…..

Hei dere.

Som dere sikker vet så liker jeg meg veldig godt ute. På tur i nærområdet, på toppturer, og i fjellet både sommer og vinter.

For meg er det viktig å ha det behagelig på tur. Ha gode sko, og at klærne jeg har på meg er tilpasset temperaturen ute. Jeg er ikke personen som bryr meg så mye om fargene er de nyeste av året, men at det ser greit ut.

Det jeg ikke liker, det er prisen på tøyet. For å ferdes ute året rundt er det ikke snakk om et sett som kan brukes til alt, siden vi har våre såkalte årstider. Det er flere.

På sommeren på fine dager kan det være nok med noen lette klær. Det viktigste er da skoa.  Men når vær og vind setter inn blir det mer viktig å kle seg riktig.

For en stund siden leste jeg et innlegg om en utlending som hadde bosatt seg i Norge. Han og familien likte seg godt i Norge og brukte naturen vår så ofte som mulig. Det han bemerket var alle oss Nordmenn som var topp utstyrt til alle mulig tenkelige aktiviteter. Selv om aktiviteten kun ble gjennomført en gang pr. år, var utstyret viktig. Det var ski, langrenn og slalåm, turutstyr og utstyr til utallige aktiviteter. Når de var en familie på fem, hvor noen vokste fortsatt kunne dette fort bli en liten utfordring. Ikke bare å holde tritt, men også på lommeboken. Han konkluderte rett og slett med at å gå utfor døra hjemme, kostet dyrt. Da kan en jo fort snakke om hvorfor dørstokkmila er så vanskelig å nå.

Jeg må si meg litt enig i ham. Vi er litt slik, at utstyret må være tipp topp. 

Det er på grunn av dette jeg også har funnet ut at hvis jeg søker på nettet etter brukte turklær får du opp fantastisk utstyr til fantastiske priser. Noe av dette henger faktisk også prislappen på. Jeg har gjort innkjøp på Bergans, Fjellraven og andre kjente  merker til en brøkdel av prisen. Alt fint brukt, eller ikke brukt.

Så er du som meg som er opptatt av at klærne du ferdes i ute skal være kvalitet men synes det kan være litt dyrt. Ta en liten kikk på bruktsider som du kan finne både på Facebook eller på Finn. Du kan gjøre fantastiske kupp.

I tillegg har jeg selv ryddet i våre skap, og ting som henger til pynt har fått nye eiere. For å ikke snakke om at jeg har blitt noen kroner rikere. Vinn – vinn altså.

 

Et bilde jeg tok ved Hålandsvannet på lørdag. Litt magisk stemning.

 

#turklær #

 

13 kommentarer

Siste innlegg