Bergen i flott høstvær

I helgen som var hadde jeg meg en helgetur til Bergen. Jeg har alltid likt byen, men når en gjester den i et så flott høstvær kan en ikke annet enn å beundre og nyte øyeblikkene. Så konklusjonen er  at det er en herlig by.

På fredagen var det kun avslapping med god mat og livlig prat. Lørdagen derimot tok vi turen opp til Fløyen, for deretter ta en liten bytur på kvelden med god mat og drikke. Restauranten vi valgte var Matbørsen. Fantastiske lokaler og god mat.

Før jeg vendte nesen hjem fikk vi oss en liten tur opp til “Pyttane” som ligger like ved Liatårnet. 

Så Bergen. Takk for en fantastisk helg. Kommer gjerne snart igjen og håper jo selvfølgelig på samme været.

Jeg legger ved noen bilder.

 

Dette bildet ble tatt på vei ned fra Fløyen. Her gikk vi på en grusvei. Skog på den ene siden og en herlig utsikt på den andre.

 

Dette bilde er tatt på toppen av Fløyen:

 

Et lite bevis på at vi var på Fløyen:

 

På veien nedover gikk vi forbi “Trollskogen” tror jeg den heter. Her en koselig Trolldame:

 

Når vi var på vei nedover kom vi over dette motivet. Fikk en følelse at vi var på mer sørligere breddegrader. Men det er i gatene i Bergen:

 

Matboden – nydelige historiske lokaler og fantastisk mat:

Lokalene til Matbørsen i Bergen var den sentrale møteplassen for næringslivet i Hordaland på 1800-tallet. I den tiden hette det Børsen, og her kunne du holde deg oppdatert med aviser fra inn- og utland. Et eget bibliotek var tilgjengelig for den kunnskapstørste.

Bygningen ble oppført i 1862.

Det er den norske maleren Axel Revold som har dekorert vegger og tak i børshallen. Det skal være en skildring av Bergen som sentrum for internasjonal handelsvirksomhet utført i freskostil.

Bergen Matbørs åpnet dørene for det som er dagens restaurant i 2012.

Absolutt en anbefaling fra meg hvis du skal ut å spise i Bergen.

 

 

 

Dette er fra Pyttane i Fjell Kommune. Det er to slike “kuler” her oppe som brukes av Flesland.

 

Turen opp tar omlag en halv time fra veien. Grei vei å gå. Flott utsikt på toppen.

 

 

 

#bergen #Norge #reiseliv #reiseglede #utpåtur #liveterbestute #norgesbyer #fløyen #pyttan #liartårnet

 

18 kommentarer

Siste innlegg